تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۴
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۲۷۴۷۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیل روزانه بازار آهن ۳۰ شهریور ۱۴۰۱

‌می‌متالز - بررسی بازار آهن امروز، ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ از تداوم ثبات نسبی قیمت‌ها و افزایش شدید قیمت پروفیل حکایت دارد.

به گزارش می‌متالز، بررسی بازار آهن امروز، سی‌ام شهریور ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، نرخ دلار ۴۰۰ تومان افزایش به ۳۱ هزار ۷۰۰ تومان رسید و در بازار آهن اکثر فروشندگان مقاطع همان روند ثبات قیمت همراه با برخی نوسانات جزئی را پیش گرفتند، اما روند قیمت‌ها در بازار پروفیل متفاوت است و نرخ‌ها شدیدا افزایش پیدا کرد.

با این حال ادامه توقف روند مذاکرات سید ابراهیم رئیسی گفت: رفتار عملی که نشان‌دهنده جبران رفتار‌های دولت گذشته آمریکا باشد، مشاهده نکرده‌ایم و مطالبه تضمین با توجه به سابقه منفی آمریکا کاملاً منطقی است. آماده توافق خوب و عادلانه هستیم.

از طرفی دیگر رئیس‌جمهور سوئیس در جواب گفت: از سال ۲۰۱۶ نقشه راهی برای بهبود روابط تجاری دو کشور ترسیم شد که همچنان به آن پایبند و معتقدیم باید موانع سیاسی و ژئوپلیتیک را از سر راه همکاری‌های دو کشور کنار زد.

از سوی دیگر چندی قبل از ایران برای تسهیل روابط بین اوکراین و روسیه درخواست شده بوید و امروز هم وزیر امورخارجه چین در واکنش به اظهارات امروز (چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱) ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که اعلام کرد روسیه از تمامی ابزار لازم در بحران اوکراین استفاده خواهد کرد گفت چین خواستار آتش‌بس و انجام مذاکرات برای حل و فصل این بحران از سوی تمام طرفین درگیر است.

با این شرایط به نظر می‌رسد، برای رسیدن به نتیجه مذاکرات راه زیادی داریم، و فرصت چانه زنی ایران محدود است، اما در همین حین پیوستن به SCO یک موقعیت برد برد برای تجارت ایران با کشور‌های آسیای مرکزی است، ایران یک حلقه اصلی در این کریدور است و می‌دانیم عضویت ایران در شانگ‌های بازار پرسودی در ترانزیت ایجاد می‌کند.

اینبار چینی‌ها و روس‌ها به واقعیت پی برده‌اند و اکنون شرایط کاملا فرق می‌کند، تغییر قدرت از اروپا و ایالات متحده از غرب تا شرق که برای همه روشن است، می‌تواند مکانیزم قوی برای مقابله با تحریم‌های اعمال شده توسط غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران باشد و مسیر مهره‌های شطرنج برجام باید به سوی شرق تغییر کند.

با سرد شدن ما و پایان فصل تابستان و بهبود هوا تا اواخر هفته آینده نوید خوشی برای بازار داخلی و پایان قطعی‌های پراکنده برق همراه است، اما قابل توجه از که به بحران انرژی در اتحادیه اروپا نیز درحال نزدیک شدن است و موانعی که تحریم‌های غرب برای انتقال انرژی، غلات و کود‌های شیمیایی ایجاد کرده، تاثیر منفی بر کشور‌های فقیر و بی‌گناه و البته خود غربی‌ها داشته است.

ادامه بحران در بازار جهانی و رسیدن صدای پای رکود در بازار فولاد قیمت‌ها در چین و بازار‌های از جمله شمش، CIS و سنگ آهن استرالیا قدم به عقب برمی‌دارند، به طوری که شمش CIS ده دلار ریزش کرد و بر مدار ۵۰۰ دلار قرار گرفت.

در بازار‌های داخلی بورس کالا امروز حدود ۲۳ هزار ۷۷۰ تن میلگرد مورد معامله قرار گرفت و در بازار آزاد نیز نرخ اکثر محصولات روی نرخ‌های دیروز ماند، اما عرضه اعتباری ورق کلاف گرم دیروز در بورس کالا و پیش بینی از کمبود این محصول در بازار قیمت‌ها را در بازار پروفیل بشدت افزیش داد.

اما در عین حال برخی فعالان بازار می‌گویند از جوسازی پروفیل ساز بدون مشتری حمایت نکنید این‌ها دارند اختلاف بورس با بازار را زیاد می‌کند که باعث رانت بشود و ورق سیاه را در حال حاضر با قیمت ۱۷۳۰۰ تحویل می‌گیرند.

اکثر بخش‌ها در بازار آهن آرام است و تمامی زیر مجموعه بازار‌های داخلی فولاد کشور به غیر از حوزه قوطی و پروفیل؛ طی هفته‌ای که گذشت، ثبات نسبی همراه با نوسانات نامحسوس و کاملا آرام و پایدار را تجربه کردند.

از بازار آهن چه خبر؟

قیمت میلگرد امروز تنها در دو شرکت ۵۰ تا ۱۳۰ تومان کاهش یافت و مابقی شرکت‌ها ثبات قیمت داشتد.

نرخ نبشی و ناودانی در تمامی مبادی فروش به جز ناب تبریز ثابت است، این شرکت نرخ اکثر محصولات خود را ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش داد.

قیمت تیرآهن کیلویی در شرکت ظفربناب ثابت است، در شرکت ذوب آهن شاهد کاهش قیمت کیلویی ۱۵۰ تا ۳۵۰ تومان اغلب محصولات هستیم و نرخ اکثر شاخه‌های پرفروش این شرکت ۴۰ تا ۷۰ تومان در مبدا فروش فراطرح کاهش یافت.

در بازار پروفیل همانطور که گفتیم شرایط متفاوت است و سه شرکت آدنیس صنعت شمال، صدرا پروفیل تهران و گروه صنعتی یاران به ترتیب ۷۰۰،۲۰۰ و هزار تومان افزایش قیمت داشتند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده