تاریخ: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۸
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۲۷۵۳۷۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تلنگر آرام به بازار خودرو

‌می‌متالز - در آخرین روز کاری هفته نیمه تعطیل جاری، قیمت برخی خودرو‌ها دستخوش تغییر شد. اما بازار جهت‌گیری مشخصی به سمت صعود یا نزول نداشت.

به گزارش می‌متالز، امروز آرامش بازار خودرو اندکی متلاطم شد و تعدادی از خودرو‌ها با تغییر قیمت همراه بودند. اما این نوسانات تا حدی متفاوت و خلاف جهت بودند که موجب شد تا برآیند این تغییرات نزدیک به صفر باشد و شاخص‌های قیمت خودروی بورسان تقریبا تغییر نکنند.


امروز شاخص قیمت خودرو‌های چینی بورسان ۰.۰۳ و شاخص قیمت خودرو‌های چینی نیز تنها ۰.۰۴ درصد افزایش داشتند. قیمت دلار امروز مشابه روز‌های گذشته چندان نوسان چشمگیری نداشت، اما بالاخره از دامنه حبس بیش از یک هفته اخیر خود (۳۱۶۵۰ تا ۳۱۷۵۰ تومان) خارج شد و با اندکی رشد به ۳۱۸۳۰ تومان رسید.

احتمال اینکه طولانی شدن انتظار برای احیای برجام منجر به رشد قیمت دلار و به دنبال آن قیمت خودرو و از سوی دیگر فعال شدن خریداران با ناامیدی نسبت به احتمال واردات خودرو شود، وجود دارد.


در همین حال، به واسطه اخبار منفی برجامی فعالان بازار ارز رشد قیمت دلار در روز‌های آینده را بعید نمی‌دانند. هر چند بازار خودرو طی ماه‌های گذشته عموما رکودی بوده و چندان واکنش جدی به نوسانات ارزی نداشته است. اما در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، کارشناسان احتمال لغو آزادسازی واردات خودرو یا محدودتر شدن آن را نیز می‌دهند که می‌تواند موجب تحریک دوباره تقاضایی شود که فعلا از خرید خودرو دست نگه داشته بود.


تغییر قیمت امروز خودرو‌های داخلی و چینی

خودرو‌هایی که امروز (چهارشنبه) بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند عبارتند از:

۱- رانا پلاس با ۳.۵ میلیون تومان (۱.۱ درصد) افزایش قیمت

۲- دیگنیتی با ۱۰ میلیون تومان (۰.۸ درصد) افزایش

۳- پژو پارس سال با یک میلیون تومان (۰.۳ درصد) افزایش

۴- پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۰.۵ میلیون تومان (۰.۲ درصد) رشد

همچنین خودرو‌هایی که بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند عبارتند از:

تارا اتومات با ۴ میلیون تومان (۰.۷ درصد) افت

تیبا ۲ با یک میلیون تومان (۰.۵ درصد) کاهش

ساینا دنده‌ای EX با ۵۰۰ هزار تومان (۰.۵ درصد) کاهش

چری تیگو ۷ با ۵ میلیون تومان (۰.۵ درصد) افت

آغاز مزایده خودرو‌های گمرکی از فردا

۱۰۶۲ خودروی رسوب شده در گمرک که اخیرا تصمیم به ترخیص و فروش آن‌ها به روش مزایده گرفته شد، از فردا تا سه‌شنبه هفته (۱۲ مهر) آینده قابل ثبت پیشنهاد و خرید هستند. اطلاعات مربوط به این خودرو‌ها که در گمرک‌های متفاوت کشور قرار دارند، فردا در سایت مزایده الکترونیک دولت قرار می‌گیرند.

امکان ثبت سفارش هم برای افراد حقیقی و حقوقی وجود دارد. متقاضیان باید در زمان ثبت نام ۱۵ درصد از ارزش کارشناسی شده را به عنوان وثیقه واریز کنند

امکان بازدید حضوری از این خودرو‌ها نیز از روز جمعه برای متقاضیان وجود دارد. استان‌هایی که مزایده فوق‌العاده شماره ۵۶۵ در آن‌ها انجام می‌شود شامل هرمزگان (بندرلنگه)، بوشهر، تهران، گیلان، خوزستان، فارس و مازندران است.

خودرو‌هایی که در این مزایده هستند شامل ۴۵۹ دستگاه خودرو از خانواده هیوندای (توسان، سانتافه، سوناتا، هیبریدی‌ها و...)، ۱۸۲ خودرو از خانواده کیا (سراتو، سورنتو، اپتیما و...)، ۱۵۴ دستگاه از خانواده تویوتا (راوفور، کمری، کمری هیبریدی و...)، ۱۵۲ دستگاه از خانواده بی‌ام‌و (۸۳۰، ۵۳۰، x ۴ و...)، ۶۲ خودرو از خانواده لکسوز، ۴۰ پورشه ماکان، ۳ دستگاه پورشه باکستر، ۸ دستگاه خودروی بنز (مرسدس و e ۲۰۰)، یک دستگاه ولوو و نیز یک دستگاه بی‌نام است.

منبع: فردای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده