تاریخ: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۸:۳۹
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۷۵۵۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هرمزگان معدن طلا دارد؟

‌می‌متالز - رئیس خانه معدن هرمزگان احتمال وجود معادن طلا در استان هرمزگان را رد کرد.

به گزارش می‌متالز، «مهدی روئین اهلی» ضمن بیان اینکه بیشتر معادن استان از نوع مصالح ساختمانی مانند گچ و شن و ماسه هستند، درباره وضعیت معادن دریایی گفت: «اگر چه دریا انبار و مخزن اصلی مواد معدنی است، اما بهره‌برداری از آن کم است. با توجه به اینکه دستیابی به مواد معدنی در بالای سطح دریا از سهولت بیشتری برخوردار است، در حال حاضر نیازی به بهره‌برداری از دریا وجود ندارد. علاوه بر این فناوری مورد نیاز برای بهره‌برداری اقتصادی از دریا و کف دریا هنوز توسعه نیافته است».

به گفته وی از عمده مواد استخراجی در استان سنگ گچ بوده که برای مصرف در صنایع تولید سیمان و گچ استفاده شده و سنگ آهن در صنایع سیمان و فولاد و شن و ماسه که در ساختمان سازی کاربرد فراوان دارد.
روئین اهلی در واکنش به صحبت‌های یک مقام مسوول در سازمان صمت که از وجود معادن طلا در هرمزگان خبرداده بود، اظهار کرد: «معدن طلا در استان هرمزگان وجود ندارد. احتمالاً فرمایش این مسوول از باب احتمال ضعیف وجود ذخایر طلا بوده که تا به امروز عملیاتی نشده است».

رئیس خانه معدن هرمزگان با بیان اینکه معتقدم معادن هرمزگان نقشی موثر در توسعه مناطق همجوار خود داشته‌اند، عنوان کرد: «وقتی یک معدن کرومیت در دور افتاده‌ترین و محروم‌ترین نقطه استان یعنی بشاگرد فعال می‌شود و یکصد نفر از اهالی بومی آن منطقه در آن معدن مشغول به کار می‌شوند؛ نتیجه آن جز توسعه منطقه‌ای، فرهنگی و امنیتی نخواهد بود. وقتی جلو مهاجرت افراد به شهر‌های بزرگ با راه‌اندازی واحد‌های معدنی در روستا‌ها گرفته می‌شود، نتیجه آن توسعه خواهد بود».

روئین اهلی گفت: «طبق قانون دولت مکلف است ۱۵ درصد از حقوق دولتی وصولی را به اعتبارات همان استان اضافه کند. این اعتبارات در راستای ایجاد زیرساخت و رفاه و توسعه شهرستان با اولویت بخشی که معدن برای هزینه شود؛ اما اغلب دولت‌ها بودجه‌های حاصل از حقوق دولتی معادن را در بخش‌های غیرمعدنی هزینه کرده‌اند».

وی با بیان اینکه پرونده‌های مالیاتی عمده معادن استان در هرمزگان قرار دارد، افزود: «از گذشته این موضوع، مدنظر بهره‌برداران معادن استان و مدیران سازمان‌های خدمت‌رسان بوده است و این مهم در عمده معادن انجام می‌شود؛ مگر محدود بهره‌برداران معادن که محل اصلی فعالیت ایشان نه صرفا دفتر مرکزی ایشان، در یک استان بوده و بهره‌برداری از یک معدن به عنوان پروژه‌ای جدید در استانی دیگر واقع شده است».

مهدی روئین اهلی رئیس خانه معدن هرمزگان در پایان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ در استان هرمزگان بالغ بر دو هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش معدن استان با حمایت صندوق بیمه پرداخت شد، افزود: «در عمل سال جاری سال طلایی فعالیت صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‍های معدنی بود به طوری که سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در حمایت صندوق از ۵۰۰ میلیارد تومان به هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است».

منبع: صبح ساحل

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده