تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۰
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۲۷۵۵۵۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

مزایده خودرو‌های خارجی دردی از بازار دوا می‌کند؟

‌می‌متالز - با توجه به اعلام جزئیات فروش خودرو‌های دپو شده در گمرکات آیا واقعا فروش آن‌ها در قالب مزایده تأثیراتی بر بازار پر تقاضای خودرو‌های وارداتی خواهد داشت یا خیر؟

به گزارش می‌متالز، یک هزار و ۶۲ دستگاه خودروی خارجی بعد از ممنوعیت چهارساله ورود خودرو به کشور از طریق مزایده در مسیر شماره‌گذاری قرار گرفته است. سعید غلامی معاون جمع‌آوری و فروش سازمان اموال تملیکی در این رابطه گفته است این خودرو‌ها در ۹ استان کشور قرار دارند که شامل استان‌های بوشهر، خوزستان، مازندران، هرمزگان، تهران، گیلان، قم، آذربایجان شرقی و فارس می‌شود.

به گفته وی، کمترین قیمت پایه‌ای که روی سایت قرار گرفته است، ۶۷۰ میلیون تومان و مربوط به خودرو‌های سراتو موجود در بوشهر است. همچنین بالاترین قیمت نیز به خودرو‌های پورشه ماکان با رقم ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

غلامی تاکید کرده است از هم‌اکنون بازدید متقاضیان از خودرو‌ها آغاز شده است و محدودیت خاصی نیز برای خریداران در نظر گرفته نشده است و همه افراد می‌توانند برای شرکت در این مزایده اقدام کنند.

البته معاون سازمان اموال تملیکی اشاره‌ای نیز به ایرادات این خودرو‌ها کرده و گفته است این خودرو‌ها از سال ۱۳۹۶ تا کنون در انبار‌ها و بنادر کشور دپو شده بودند و این موضوع منجر به بروز ایراداتی برای خودرو می‌شود که قطعا پس از خریداری نیاز به تعمیرات دارند؛ بنابراین به نظر می‌رسد خریداران این خودرو‌ها از اکنون باید منتظر ایراد در آن‌ها باشند و حتی احتمال دارد شاهد تخلفاتی در کشور در مورد فروش این خودرو‌ها به عنوان خودروی صفر باشیم.

صاحب حجتی سخنگوی سازمان اموال تملیکی، نیز در مورد جزئیات خودرو‌های مورد مزایده گفته است: ۶۲ خودرو از خانواده لکسوز، ۴۰ خودرو از خانواده پورشه ماکان، ۱۸۲ خودرو از خانواده کیا (سوراتو، سورنتو، اپتیما و...)، ۱۵۲ خودرو از خانواده بی‌ام‌و (۸۳۰، ۵۳۰، x۴ و...)، هشت دستگاه خودروی بنز (مرسدس و e۲۰۰)، ۴۵۹ دستگاه خودرو از خانواده هیوندای (توسان، سانتافه، سوناتا، هیبریدی‌ها و...)، ۱۵۴ دستگاه از خانواده تویوتا (راوفور، کمری، کمری هیبریدی و...)، یک دستگاه ولوو و سه دستگاه پورشه باکستر در این مزایده عرضه خواهند شد.

با توجه به اعلام جزئیات فروش خودرو‌های دپو شده در گمرکات آیا واقعا فروش آن‌ها در قالب مزایده تأثیراتی بر بازار پر تقاضای خودرو‌های وارداتی خواهد داشت یا خیر؟

فعالان بازار نخست به ایرادات خودرو‌ها اشاره داشته و قیمت‌های ارزان آن‌ها را بی علت نمی‌دانند به نحوی که معتقدند ماندن ۵ ساله خودرو‌ها در انبار‌ها گارانتی را از بین برده و عمر مفید خودرو‌ها را کاهش داده است علاوه بر این آسیب‌هایی نیز به محصولات وارد شده که همین امر در دلسردی خریداری برای خرید این خودرو‌ها اضافه کرده است.

محمدی یکی از فروشندگان خودرو‌های وارداتی می‌گوید: خودرو‌هایی که سند آن‌ها تملیکی می‌خورد بد فروش هستند و همیشه قیمت ارزان تری نسبت به خودرو‌های دیگر دارند به نحوی که مصرف کننده ترجیح می‌دهد قیمت بالاتری را پرداخت، اما خودروی تملیکی خریداری نکند.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه سانتافه‌های تملیکی که مال غیر محسوب می‌شود را ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان ارزان‌تر می‌فروشند تا شاید مصرف کننده تمایلی به خرید داشته باشد. اما در مجموع با توجه به عطش بازار به محصولات جدید این خودرو‌ها تأثیر چندانی بر بازار نخواهند گذاشت.

به گفته این فروشنده خودرو، در حال حاضردر بازار خودرو با توجه به نوسانات نرخ ارز هر کس قیمت بالاتری را برای انواع محصولات اعلام می‌کند تا در نهایت بتواند خودرو رابا سود بیشتری مورد معامله قرار دهد. علاوه بر این بلاتکلیفی واردات خودرو هم بر توقف معاملات اضافه کرده و کسی نمی‌داند چه چشم اندازی در انتظار بازار خودرو‌های وارداتی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده