تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۷۵۵۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عباسعلی حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

۳ عامل اصلی در ریزش‌های مداوم بازار سهام

‌می‌متالز - شاخص کل بورس دومین هفته مهر ماه را نزولی آغاز کرده است. بازار سهام این روز‌ها اگر چه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ارزنده است، اما به دلیل بی اعتمادی شکل گرفته در این بازار، شرایط مناسبی را پشت سر نمی‌گذارد.

به گزارش می‌متالز، شاخص کل بورس دومین هفته مهر ماه را نزولی آغاز کرده است. بازار سهام این روز‌ها اگر چه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ارزنده است، اما به دلیل بی اعتمادی شکل گرفته در این بازار، شرایط مناسبی را پشت سر نمی‌گذارد.

در همین راستا عباسعلی حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: چند موضوع بر وضعیت منفی بازار سرمایه تأثیر می‌گذارد، در ابتدا باید گفت اعتراضات سطح کشور از موضوعات تأثیرگذار بر بورس تهران است. تا زمانی که راه‌حلی مسالمت‌آمیزی برای این اعتراضات ارائه نشود، بازار سهام را تحت تأثیر قرار می‌دهد حتی در صورت فروکش کردن اعتراضات، نارضایتی‌های موجود کاهش سرمایه اجتماعی را منجر می‌شود این موضوع اقتصاد خرد و کلان کشور را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: دیگر موضوع تأثیرگذار بر بازار سرمایه بی‌نتیجه بودن سفر رئیس‌جمهور به نیویورک بود، که هیچ چشم‌انداز مثبتی از امکان مذاکره ارائه نشده حتی اندک امید احیایی برجام هم در دو تا سه‌ماهه آینده را از بین برده است. دراین‌بین موضوع مالیات هم بی‌تأثیر نیست دولت همیشه به دنبال انتخاب راه آسان می‌گردد که آن‌هم افزایش نرخ خوراک گاز و موارد مشابه آن است. به نظر می‌رسد دولت در سال آینده به سمت فعالیت‌های مالیات بر سوداگری زمین و مسکن برود، ولی توصیه می‌شود که حداقل تولید را به حال خود رها کند.

حقانی نسب با اشاره به جو بی‌اعتمادی حاکم بر بورس ادامه داد: در کل شرایط به نحوی است که بی‌اعتمادی حاکم بر بازار سرمایه با اتفاقات اخیر تشدید شده است. متاسفانه از متولیان بورس هیچ انتظاری نمی‌رود که اقدامی انجام دهند، شرکت‌ها همچنان منابع خود را در بانک‌ها سپرده کرده‌اند و این منابع با شرایط موجود به سمت حمایت از بازار سرمایه نمی‌آید.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: مشکل اصلی خروج جریان نقدی نیست، بلکه ورود آن است. در یک سال گذشته جریان نقدی زیادی از بازار سهام خارج‌شده است، اما با شدت کم، ولی بی‌اعتمادی حاکم بر بازار سهام مانع ورود جریان نقدی شده است. چراکه با بررسی اقداماتی که انجام‌شده نتیجه می‌گیریم، که تمایلی برای جذاب نشان دادن بازار سرمایه وجود ندارد که خود مشکلی بزرگی در آن است. به دلیل وجود اوراق بدهی که دولت سهم بیشتری در این حوزه دارد اهمیت ویژه‌ی به اوراق می‌دهد، به‌نحوی که بازار سرمایه غیر جذاب باقی می‌ماند تا در مقابل بازار بدهی قرار بگیرد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده