تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۶
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۷۵۵۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

امسال ۷۴۷ میلیارد ریال در معادن آذربایجان غربی سرمایه‌گذاری شد

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از سرمایه‌گذاری ۷۴۷ میلیارد ریالی در معادن این استان (نیمه نخست سال جاری) خبر داد و گفت: با این حجم سرمایه‌گذاری برای ۱۵۷ نفر به صورت مستقیم در معادن شغل ایجاد شد.

به گزارش می‌متالز، عبدالحمید سرتیپی اظهار کرد: این میزان سرمایه گذاری در نیمه نخست سال جاری انجام شده ضمن اینکه ادامه این روند تا پایان سال نیز در اولویت این سازمان قرار دارد.

وی افزود: در این مدت ۲۴ محدوده معدنی در استان پس از پایان عملیات اکتشافی و اخذ پروانه بهره برداری برای استخراج سالانه بیش از یک میلیون و ۲۵۹ هزار تُن انواع مواد معدنی وارد چرخه تولید شده است.

سرتیپی اضافه کرد: همچنین در راستای افزایش مطالعات اکتشافی در استان، ۲۰ فقره پروانه اکتشافی برای محدوده‌های جدید صادر شده ضمن اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور، ۱۳ محدوده معدنی با اخذ گواهی کشف در شرف بهره برداری قرار گرفته‌اند.

مدیرکل صمت آذربایجان غربی ادامه داد: ۵۳۰ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با استخراج سالانه ۱۷ میلیون و ۸۷۱ هزار تُن انواع مواد معدنی با ذخیره قطعی بیش از یک میلیارد و ۱۷۳ میلیون تُن انواع مواد معدنی در این استان وجود دارد که برای راه اندازی این معادن بیش از ۶ هزار و ۱۱۱ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده و پنج هزار و ۳۱۳ نفر نیز در این معادن مشغول کار هستند.

سرتیپی یادآور شد: در حال حاضر ۲۵۴ محدوده معدنی دارای پروانه اکتشافی معتبر و ۳۲ محدوده معدنی دارای گواهی کشف معتبر در این استان داریم که محدوده‌های دارای گواهی کشف در شرف بهره برداری و تولید هستند.

وی گفت: در راستای شناسایی ذخایر معدنی بیشتر و جدید در استان عملیات ژئو فیزیک هوایی توسط سازمان زمین شناسی صورت می‌گیرد که با انجام این طرح مطالعاتی، حدود ۴۵ ورقه نقشه زمین‌شناسی در استان در مساحتی به میزان ۳۰ هزار کیلومتر مربع تهیه می‌شود.

سرتیپی تاکید کرد: برنامه پرواز‌ها و تهیه نقشه‌ها برای این منظور مشخص شده و مطالعات زمین‌شناسی در مناطق تکاب، بوکان، شاهین‌دژ، میاندوآب و مهاباد در جنوب استان آذربایجان غربی با همکاری سازمان زمین شناسایی انجام خواهد شد.

استان آذربایجان غربی با ۳۷ هزار و ۴۱۱ کیلومتر مربع مساحت، بیش از سه میلیون و ۲۶۵ هزار نفر جمعیت، ۱۹ شهرستان، دارای ۲ هزار و ۳۹ واحد صنعتی، ۳۰۰ معدن، بیش از ۱۰۳ هزار و ۳۴ شهرک و ناحیه صنعتی در شمالغربی ایران اسلامی و هم مرز با کشور‌های ترکیه، اقلیم کردستان عراق و جمهوری نخجوان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان غربی

عناوین برگزیده