تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۸
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۷۵۶۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش آماری معاملات گواهی سپرده در هفته نخست مهر

چند میلیون ورقه بهادار کالایی دست به دست شد؟

‌می‌متالز - بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالای ایران در هفته نخست مهر شاهد دست به دست شدن ۷میلیون و ۵۱۱‌هزار ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش بیش از ۱۲۰میلیارد تومان بود. سکه از لحاظ ارزش و سیمان از لحاظ حجم، برتر از سایر دارایی‌ها، در مقام نخست ایستادند.

به گزارش می‌متالز، در هفته‌ای که گذشت، در بازار گواهی سپرده کالایی بورس‌کالای ایران ۷میلیون و ۵۱۱‌هزار ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش نزدیک به ۱۲۰میلیارد تومان دست به دست شد. ارزش معاملات هفته منتهی به ۳۱شهریور، بیش از ۱۹۰میلیارد تومان برای ۹میلیون و ۳۵۳‌هزار ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود. در جریان معاملات هفته گذشته بازار مالی بورس‌کالا، ۴۲۷‌هزار و ۵۰۰ورقه گواهی سپرده سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه ارزش بیش از ۶۱میلیارد تومان را ثبت کرد. اوراق مبتنی بر طلا با کسب سهم ۵۱درصدی از ارزش معاملات، جایگاه نخست را به دست آورد و با سهم ۶درصدی از حجم معاملات، رتبه سوم بازار را پس از سیمان و زعفران از آن خود کرد. سیمان با ثبت معامله ۵میلیون و ۹۵۸‌هزار گواهی سپرده، رتبه نخست را از نظر حجم از آن خود کرد و ارزش معاملات این دارایی بیش از ۴میلیارد و ۲۳۵میلیون تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۷۹‌درصد بود و از لحاظ حجم در جایگاه نخست ایستاد.

در هفته منتهی به ۸مهر، نزدیک به ۷۴۲‌هزار گواهی سپرده زعفران نیز به ارزش بیش از ۲۴میلیارد و ۵۹۷میلیون تومان دست به دست شد که این دارایی پایه، رتبه دوم حجم و رتبه سوم ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. سهم زعفران از حجم کل معاملات ۱۰‌درصد و از ارزش کل معاملات ۲۰‌درصد برآورد شد. ارزش معاملات ۳۸۳‌هزار و ۶۳۸گواهی سپرده شیشه نیز به رقم ۳۰میلیارد تومان نزدیک شد و این دارایی توانست مقام دوم را از لحاظ ارزش بعد از سکه از آن خود کند. این دارایی پایه، سهم ۲۵درصدی را از لحاظ ارزش کل معاملات از آن خود کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده