تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۵۴
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۲۷۵۹۸۵
سرویس خبر : انرژی

صرفه جویی ۲۳۴ میلیارد تومانی، افزایش تولید برق ۵ مگاواتی و کاهش مصرف گاز طبیعی ۳۰ میلیون متر مکعبی به ثمر نشست

‌می‌متالز - بخش معدن در حالی به قرن ۲۱ پا گذاشت که چین در ابتدای راه توسعه صنعتی قرار داشت و طی ۲۰ سال، جلوه یک دستگاه هضم مواد معدنی را پیدا کرد.

به گزارش می‌متالز، با گسترش اینترنت و شیوع داده در ابعاد بزرگ و قابل تحلیل، رویکرد‌های سنتی تولید جای خود را به روند‌های پیشرو داد و ترکیب ربات‌ها، کنترل از راه دور، فناوری خودران و هوش مصنوعی فضای متفاوتی پیش‌روی بنگاه‌ها قرار داد. معدن هوشمند و معدنکاری دیجیتال هم به عنوان یک چارچوب تحول‌ساز، مقیاس، ایمنی و شکل کار در تولید مواد خام و معدنی را تغییر داد. به رغم پیشرفت معدنکاری هوشمند در جهان، وضعیت در ایران به سامان نیست و جز تعداد کمی از معادن، خبری از توسعه فناوری دیجیتال در بخش معدن نیست. دولت البته نقشه‌هایی برای تحرک این بخش دارد و بخش خصوصی هم کار‌هایی را پیش برده است.

وی با اشاره به اینکه در این نیروگاه چهار دستگاه دیگ (بویلر) بخار در قسمت قدیم و دو بویلر در قسمت توازن در حال کار می‌باشند، افزود: با توجه به شرایط خاص و نیاز به بازسازی بویلر‌ها به دلیل فرسودگی، دیگ بخار شماره ۴ در سال ۹۸ جهت بازسازی از مدار خارج شد و سایر دیگ‌های توازن جبران کمبود تولید بخار را داشتند و پس از انجام بازسازی، اسفندماه سال گذشته راه اندازی شد و در مدار قرار گرفت.


صرفه جویی ۲۳۴ میلیارد تومانی و افزایش تولید برق ۵ مگاواتی، ثمره بازسازی داخلی در ذوب آهن اصفهان

مدیر مهندسی تولید و توزیع برق شرکت در پاسخ به این سوال که میزان صرفه اقتصادی این بازسازی که توسط شرکت مهندسی و پویش ساخت انجام شده چه میزان بوده است؟ چنین گفت: علاوه بر افزایش ضریب اطمینان در نیروگاه، سالانه حداقل ۲۳۴ میلیارد تومان صرفه جویی از مسیر این بازسازی برای ذوب آهن اصفهان حاصل می‌شود و همچنین با توجه به طراحی و اهمیت استراتژیک و حیاتی این راه اندازی، تولید برق کارخانه حداقل ۵ مگاوات در ساعت افزایش می‌یابد.


راه اندازی دیگ شماره چهار، سالیانه مصرف گاز طبیعی کارخانه را ۳۰ میلیون متر مکعب کاهش می‌دهد

امین صبوری خاطر نشان کرد: این بازسازی در انواع انرژی‌های مورد نیاز خط تولید شرکت نیز صرفه جویی خوبی رقم زده است، به عنوان مثال امکان برداشت گاز‌های فرایندی بیشتر شده و در نتیجه میزان مصرف گاز طبیعی کاهش یافته است که این دستاورد، سالانه حدود ۹۰ میلیارد تومان صرفه جویی در این بخش برای کارخانه ایجاد می‌کند و همچنین تناژ تولید بخار نسبت به قبل افزایش قابل توجهی می‌یابد.

این مقام مسوول فرایند بازسازی را چنین تشریح کرد: الف) مکانیک:تخریب و بازسازی حدود ton ۳۵۰ نسوز شامل: (آجر و جرم مربوط به سطوح حرارتی و کانال ها)، دمونتاژ و مونتاژ بیش از m²، ۱۰۰۰ عایق پشم سنگ و پوشش با ورق گالوانیزه، دمونتاژ و مونتاژ سطوح حرارتی شامل (واتروال ها، اکونومایزر، سوپرهیتر‌ها و…) و لوله‌های گاز، کانال‌ها و … حدود ton ۱۵۰، دمونتاژ مشعل‌های قدیمی و ساخت مشعل‌های جدید که برای اولین بار در ذوب آهن توسط مهندسی نت مکانیک ساخته شد و دمونتاژ قطعات داخل درام و ساخت قطعات جدید برای اولین بار در ذوب آهن. ب) برق و اتوماسیون: تعویض تابلو‌های تجهیزات برق و اتوماسیون مربوط به آب و بخار و گاز در داخل کارگاه، نوسازی کابل‌های برق و اتوماسیون و سینی گذاری جدید، نصب الکتروموتور‌ها و شیرفلکه‌های جدید توسط برق و اتوماسیون، بازسازی میز‌های اپراتوری اتاق فرمان و به روز شدن تجهیزات اتوماسیون برای کنترل اتوماتیک دیگ بخار. ج) شیمی: قلیاشویی و اسید شویی سطوح حرارتی و انجام عملیات پسیو لوله‌های حرارتی. امیر ایرانپور مدیرعامل شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن نیز در ادامه گفت: این پروژه با توجه به شرایط ویژه آن و تجربیات قبلی در انجام پروژه‌ها به این شرکت واگذار گردید. با عنایت به عدم وجود نقشه‌های دقیق بخشی از فعالیت ما به انجام بازطراحی و تهیه نقشه‌ها اختصاص پیدا نمود و به جهت انجام برخی از فعالیت‌ها به صورت SITE RUN توانستیم در پایان پروژه علاوه بر کسب تجربه کافی در انجام فعالیت‌های نیروگاهی یک FINAL BOOK کامل با تهیه نقشه‌های جدید و تهیه ASBUILT از کار‌های انجام شده به کارخانه تحویل دهیم. وی افزود: در قالب این پروژه کلیه تجهیزات قبلی دیگ به طور کامل دمونتاژ شده و انجام فعالیت‌های تاسیساتی، مکانیکی، برق و اتوماسیون بر اساس فعالیت‌های اعلام شده مطابق با قرارداد فیمابین انجام پذیرفت.

مدیرعامل شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن تصریح کرد: در قالب این پروژه ساخت اسکلت فلزی ساختمانی و تجهیزاتی و نیز ساخت تابلو‌های برق در کارگاه‌های در اختیار شرکت انجام پذیرفت و سپس نصب، راه اندازی و تحویل گردید.

محمدرضا امین صبوری مدیر مهندسی تولید و توزیع برق شرکت و امیر ایرانپور مدیرعامل شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن در پایان از پشتیبانی معاون بهره برداری ذوب آهن، پرسنل نیروگاه مرکزی و شرکت مهندسی و پویش ساخت، مدیریت‌های اتوماسیون و ارتباطات، نت مکانیک، نسوز و نت راه و ساختمان، قرارداد‌ها و سایر بخش‌ها که در این زمینه همکاری داشتند، تشکر نمودند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی فولاد و معدن(سبا ۷۲۴)

عناوین برگزیده