تاریخ: ۲۷ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۳۸
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۳۰۳۴۲
سرویس خبر : انرژی

نیروگاه‌های ذوب آهن اصفهان در خدمت تولید سازگار با محیط زیست

‌می‌متالز - ذوب‌ آهن اصفهان با برخورداری از نیروگاه به عنوان یک صنعت خود تامین در بخش برق مطرح است که در شرایط پیک مصرف برق در کشور، این مزیت بیشتر خود را نشان می‌دهد. ضمن اینکه برخورداری از نیروگاه باعث شده گاز‌های فرآیندی کُک و کوره بلند برای تولید برق مورد استفاده قرار گیرد و این گاز‌ها در محیط منتشر نگردد. این گاز‌های فرآیندی در بویلر‌های نیروگاه‌ها توسط احتراق مناسب، در خروجی دودکش‌ها به صورت آنلاین رصد و کلیه خروجی آن‌ها، پایین‌تر از نُرم‌های استاندارد زیست محیطی می‌باشد.

نیروگاه‌های ذوب آهن اصفهان در خدمت تولید سازگار با محیط زیست

به گزارش می‌متالز، در خصوص پروژه‌های زیست محیطی انجام شده و در دست اقدام در نیروگاه‌های ذوب‌ آهن اصفهان با محمد صالحی مدیریت تولید و توزیع برق این مجتمع عظیم صنعتی گفتگو نمودیم که حاصل آن در پی می‌آید:

ذوب‌ آهن اصفهان به عنوان اولین تولیدکننده فولاد در ایران، تنها کارخانه‌ای است که گاز‌های فرآیندی حاصل از تولید چدن را در نیروگاه‌های خود مورد استفاده قرار می‌دهد و این امر در حفظ محیط زیست اهمیت بسیاری دارد.

علاوه بر آن در مدیریت تولید توزیع برق این شرکت و در بخش نیروگاه با هدف تولید و ارائه خدمات سازگار با محیط زیست در سه بخش (آب، خاک و هوا) تعداد ۶ عدد پروژه زیست محیطی انجام شده و ۸ پروژه نیز در دست اجرا قرار دارد. این پروژه‌ها در بخش نیروگاه ذوب‌ آهن اصفهان بر اساس استاندارد زیست محیطی ISO ۱۴۰۰۱:۲۰۱۵ آلودگی هوا را در بخش هوا ۷۰ درصد، خاک ۱۰۰ درصد و آب ۱۰۰ درصدکاهش داده است. در ادامه به پروژه‌های زیست محیطی مهم این بخش می‌پردازیم:

پروژه‌های انجام شده در بخش هوا (گاز‌های فرآیندی آلوده کننده محیط زیست در دیگ‌های این بخش با احتراق مهندسی شده به گاز‌هایی که به محیط زیست آسیبی نمی‌زند، تبدیل می‌شوند و این فرآیند به صورت روزانه و آنلاین از طریق اداره محیط زیست استان و همچنین مدیریت (HSE) شرکت رصد می‌شود. در یک جمله می‌توان گفت ۷۵۰۰۰۰ متر مکعب در ساعت گاز فرآیندی در طول روز تولید می‌شود که با احتراق مناسب مجدداً در خط تولید قرار گرفته و صرفه اقتصادی بابت استفاده نکردن از ۷۰۰۰۰ متر مکعب در ساعت گاز طبیعی برای شرکت رقم می‌خورد و همچنین آلایندگی هوا را شاهد نخواهیم بود.

پروژه بازسازی دیگ بخار شماره ۴ نیروگاه مرکزی جهت افزایش تولید و تامین بخار کارخانه، افزایش تولید برق، مصرف گاز‌های کوره بلند و کُک که این رویکرد کاهش مصرف گاز طبیعی و آلایندگی زیست محیطی را در پی دارد.

تعمیرات اساسی گسترده دیگ ۳ نیروگاه مرکزی جهت افزایش تولید و تامین بخار کارخانه، افزایش تولید برق، مصرف گاز‌های کوره بلند و کُک که این رویکرد کاهش مصرف گاز طبیعی و آلایندگی زیست محیطی را در پی دارد.

در نیروگاه‌های ذوب‌ آهن اصفهان در صورت عدم محدودیت گاز طبیعی و آماده بودن تجهیزات (و مشعل‌های سه گاز سوز)، توان برداشت ۳۳۰۰۰۰ مترمکعب در ساعت گاز فرآیندی (شامل ۳۰۰۰۰۰ متر مکعب در ساعت گاز کوره و ۳۰۰۰۰ متر مکعب در ساعت گاز کُک) برداشت می‌شود.

پروژه‌های در دست اقدام در بخش هوا

  • پروژه بازسازی دیگ بخار شماره ۱ نیروگاه مرکزی و بازسازی مشعل‌ها جهت افزایش تولید و تامین بخار کارخانه، افزایش تولید برق، افزایش مصرف گاز‌های فرآیندی کوره بلند و کُک و کاهش مصرف گاز طبیعی و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی
  • پروژه بازسازی دیگ بخار شماره ۶ نیروگاه حرارتی و بازسازی مشعل‌ها، جهت افزایش تولید بخار، افزایش تولید برق، افزایش مصرف گاز‌های فرآیندی کوره بلند و کُک و کاهش مصرف گاز طبیعی و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی
  • پروژه بازسازی دیگ بخار شماره ۲ نیروگاه مرکزی و بازسازی مشعل‌ها جهت افزایش تولید و تامین بخار کارخانه، افزایش تولید برق، افزایش مصرف گاز‌های فرآیندی کوره بلند و کُک و کاهش مصرف گاز طبیعی و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی
  • پروژه بازسازی دیگ بخار شماره ۵ و ۶ نیروگاه مرکزی و ۵ و ۷ نیروگاه حرارتی و بازسازی مشعل‌ها جهت افزایش تولید و تامین بخار کارخانه، افزایش تولید برق، افزایش مصرف گاز‌های کوره بلند و کُک افزایش و کاهش مصرف گاز طبیعی و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی
  • تعمیرات و بازسازی مشعل‌های دیگ‌های نیروگاه‌ها و افزایش کیفیت گاز فرآیندی برای کاهش مصرف گاز طبیعی و افزایش حداکثری مصرف گاز‌های فرآیندی

پروژه‌های انجام شده در بخش آب

  • پروژه خط برگشت پساب آب بدون نمک تصفیه‌خانه شیمیایی جدید جهت صرفه جویی آب
  • مخازن بتونی تصفیه‌خانه شیمیایی جدید ترمیم گردیده تا از نشت آب جلوگیری شود و باعث صرفه‌جویی آب و افزایش راندمان گردیده است.
  • پروژه تعویض دیفیوزر‌های (سه عدد) نیروگاه حرارتی باعث افزایش تولید برق و افزایش راندمان گردیده است.

پروژه‌های انجام شده در بخش خاک

بر اساس گراف‌های تنظیم شده، ترانس‌های خشک رزینی جایگزین ترانس‌های اسکارل شدند که این رویکرد مخاطرات ترانس‌های اسکارل در خاک را حذف نمود. نکته قابل توجه اینکه تاکنون بیش از بیست مورد از این ترانس‌ها در سطح شرکت تعویض شدند.

همچنین تعدادی از پروژه‌ها در سه بخش آب، خاک و هوا به صورت مشترک انجام شده و یا در دست اقدام قرار دارند که عبارتند از:

  • ایزوله نمودن دیواره‌های ۵ مخزن کندانسه در تصفیه‌خانه شیمیایی جهت جلوگیری از نشت مواد اسیدی
  • خرید گاز ژنراتور ۳۰ مگاواتی و نصب و راه‌اندازی در نیروگاه گازی با امکان استفاده از گاز‌های فرآیندی و جبران محدودیت آب و برق و امکان استفاده در مواقع اضطراری‏- احداث نیروگاه خوشیدی با ظرفیت ۱۰ مگاوات الزام توانیر.

منبع: ذوب آهن اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده