تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۴
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۷۶۱۴۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش موجودی جهانی مس همراه با بدبینی به روند نزولی بازار

‌می‌متالز - سطح موجودی انبار بورس فلزات لندن به صورت بی‌سابقه‌ای فوق‌العاده اندک است که این میزان تنها پاسخگوی نیاز دو روز از بازار جهانی است، اما این پدیده فقط مختص به بورس فلزات لندن نیست. موجودی انبار ثبت شده در بورس بازرگانی و کالای شیکاگو و بورس آتی شانگ‌های «ShFE» نیز بسیار کم است و حجم موجودی این فلز در این سه بورس در کل ۲۰۰ هزار تن فلز برآورد می‌شود.

به گزارش می‌متالز، حجم ورودی مس به انبار‌های بورس فلزات لندن تاکنون در این ماه به بیش از ۳۵ هزار تن رسیده، اما تا حد زیادی با میزان حواله‌های ابطال شده برابر بوده است. موجودی انبار‌ها با سه هزار و ۶۲۵ تن افزایش نسبت به پایان ماه آگوست به حدود ۱۱۸ هزار تن رسیده است.

سطح موجودی انبار بورس فلزات لندن به صورت بی‌سابقه‌ای فوق‌العاده اندک است که این میزان تنها پاسخگوی نیاز دو روز از بازار جهانی است، اما این پدیده فقط مختص به بورس فلزات لندن نیست. موجودی انبار ثبت شده در بورس بازرگانی و کالای شیکاگو و بورس آتی شانگ‌های «ShFE» نیز بسیار کم است و حجم موجودی این فلز در این سه بورس در کل ۲۰۰ هزار تن فلز برآورد می‌شود.

در واقع می‌توان بیان کرد که روند صعودی موجودی انبار‌ها با روند نزولی بازار همخوانی ندارد. در حال حاضر این قرارداد‌های آتی سه ماهه مس با قیمت حدود هفت هزار و ۷۱۵ دلار در هر تن معامله می‌شود که به میزان ۲۱ درصد نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۲ کاهش داشته است؛ چرا که بازار نگران رشد اقتصادی کند در چین و عدم رشد بالقوه آن در اروپا است.

عدم ارتباط بین موجودی انبار قابل مشاهده و قیمت مس در هر سه بورس مذکور، سبب شده است تا خرید قرارداد‌های آتی با سررسید آینده دور و فروش آن‌ها با سررسید آینده نزدیک محدود شود و این امر علاقه تحلیلگران به تلاش برای محاسبه موجودی پنهان مس، به منظور روشن شدن آینده واقعی این بازار را تجدید کند.

کاهش موجودی جهانی مس همراه با بدبینی به روند نزولی بازار


تمامی آنچه که مشاهده خواهید کرد


تناژ ثبت شده مس در سه بورس بزرگ مذکور در پایان ماه آگوست، به ۱۹۵ هزار و ۵۶۰ تن رسید که نسبت به ابتدای ماه ژانویه، پنج هزار و ۴۵۰ تن افزایش را نشان می‌دهد، اما این مقدار در ماه آگوست سال گذشته، ۱۸۵ هزار و ۶۵۰ تن بود؛ بنابراین تاکنون در این ماه تغییرات اندکی رخ داده است و افزایش اندک انبار‌های بورس فلزات لندن با برداشت مداوم از انبار‌های کامکس در ایالات متحده آمریکا به تعادل رسیده است. با بررسی دو سری داده نسبتا جدید، می‌توان نگرش گسترده‌تری از موجودی مس بدست آورد.

در ماه فوریه ۲۰۲۰، بورس فلزات لندن در گزارش ماهانه خود از «موجودی مخفی» نام برد که به فلز انبار شده در خارج از این بورس اشاره داشت و به صراحت از قرارداد مرجعی یاد کرد که در آن به امکان تحویل به بورس فلزات لندن اشاره شده بود.

در سال ۲۰۲۰ و اوایل سال ۲۰۲۱، مقادیر قابل توجهی از چنین موجودی مخفی از مس وجود داشت. همزمان با افزایش این موجودی و ثبت مقدار بیشینه در سطح ۱۷۵ هزار تن در فوریه سال گذشته، موجودی مس ثبت شده در بورس فلزات لندن، به ۷۴ هزار تن کاهش پیدا کرد. با این حال، از آن زمان تا پایان ماه جولای فقط برای ۱۷ هزار تن آن معامله انجام شده است.

بورس بین‌المللی انرژی شانگ‌های «INE» ثبت قرارداد‌های بین‌المللی مس خود را در ابتدای سال ۲۰۲۱ آغاز کرد و از آن زمان تاکنون موجودی انبار مس وارداتی و معاملات آن را به صورت هفتگی منتشر کرده است. در حال حاضر این حجم موجودی به میزان قابل توجه ۸۹ هزار تن رسیده و از ابتدای ماه ژانویه، ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن به حجم آن افزوده شده است.

موجودی بورس ثبت شده با «موجودی مخفی» بورس فلزات لندن و موجودی مس وارداتی بورس بین‌المللی انرژی شانگهای، بخش عمده‌ای از آمار موجودی کل قابل تایید را نشان می‌دهد.

مجموع موجودی در پایان ماه جولای کمتر از ۳۳۰ هزار تن بود که ۶۱ هزار تن بیشتر از حجم اعلامی در هفت ماه اول سال ۲۰۲۲ و حدود ۱۵۹ هزار تن کمتر از آمار اعلام شده در ماه جولای ۲۰۲۱ بود که این میزان تنها پاسخگوی پنج روز مصرف جهانی بود.

کاهش موجودی جهانی مس همراه با بدبینی به روند نزولی بازار


تمامی آنچه که قابل لمس نیست


بدیهی است که در خارج از بورس، مس بیشتری وجود دارد. به گفته تحلیلگران موسسه «Citi» آمریکا، بالغ بر ۵۰۰ هزار تن از مس در انبار‌های خارج از بورس وجود دارد که این میزان را بر اساس رفتار بازار می‌توان برآورد کرد. این موسسه تخمین می‌زند که روند معاملات آتی بر حول قیمتی انجام می‌شود که موثر از موجودی حدودا ۵۰۰ هزار تنی در بازار خارج از چین است.

این موسسه پیش‌بینی می‌کند که قیمت مس در سه ماهه اول سال آینده میلادی به ۶ هزار و ۶۰۰ دلار بر تن کاهش یابد. به علاوه این موسسه معتقد است که موجودی انبار کافی برای پر کردن شکاف بین موجودی کنونی و تقاضای آتی وجود دارد که انتظار می‌رود کاهش شدیدی را تجربه کند، زیرا پتانسیل بالایی برای رکود در قاره اروپا طی فصل زمستان وجود دارد.

با این حال، همان طور که موسسه «Citi» آمریکا به آن اذعان دارد، همیشه ریسک‌هایی در پیش‌بینی‌ها برای این نوع از محاسبات وجود دارد. به هر حال معاملات آتی بورس فلزات لندن می‌تواند همراه با انواع جریان‌هایی باشد که این انحرافات از پیش‌بینی را پوشش دهد که از جمله آن می‌توان به افزایش موجودی در بنادر شیلی، تغییر در موجودی انبار مس وادراتی چین و تاخیر در حمل فلز اشاره کرد.

اما مشکل اصلی این است که آگاه باشیم چه مقدار از موجودی اشاره شده قابل دسترسی است؛ به جای اینکه مقدار مس قابل معامله به صورت مستقیم خریداری شود. به علاوه دو مشکل دیگر در برآورد‌های فعلی وجود دارد. اول اینکه مس روسیه به طور رسمی تحریم نشده است، اما ایجاد محدودیت توسط خود کشور روسیه ممکن است کانال‌های صادراتی برای صادرات فلز در بازار فیزیکی به بازار اروپا را مختل کند.

در همین راستا، شرکت چینی بازرگانی «Maike Group» پس از مواجهه با مشکلات مالی، اکنون در حال مذاکره با شرکت‌های دولتی تولیدکننده مس روسی برای خرید است. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تاجران مس چین است که حدود یک میلیون تن در سال واردات انجام می‌دهد و با استفاده از این حجم وارداتی و تقویت روش‌های مالی مرتبط با آن توانسته است منجر به ایجاد نوساناتی در بازار فیزیکی شود.

دوم اینکه رویداد‌های مرتبط با صنعت فلزات روسیه و چین نیز در برهه‌های زمانی متفاوتی بر خرید و فروش در بورس فلزات لندن اثر می‌گذارد و به نوبه خود بر پیش‌بینی قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.


تنش در خرید و فروش قرارداد‌های آتی


میزان نوسانات در حجم خرید قرارداد‌های آتی با سررسید آینده دور و فروش آن‌ها با سررسید آینده نزدیک، می‌توانند معیار‌هایی تاثیرگذار در نوسانات بازار باشند؛ به ویژه در مواردی که موجودی جزیی در قرارداد‌های قابل تحویل بازار‌های فیزیکی وجود دارد.

پریمیوم بازار بورس لندن برای خرید نقدی و زمان تحویل سه ماهه، هفته گذشته به ۱۵۰ دلار در هر تن افزایش یافت و علی‌رغم تحویل حجم زیاد مس در روز سه‌شنبه، همچنان در حدود ۵۵ دلار معامله می‌شود.

شاخص منحنی بورس بازرگانی و کالای شیکاگو نیز تحت تاثیر یک رویداد کوچک قرار گرفته است و اختلاف قیمت معاملات آتی و نقدی آن از ماه سپتامبر تا دسامبر، به بیش از ۵.۴ سنت در هر پوند در هفته گذشته افزایش یافت و در آخرین معامله با رسیدن به ۴.۴ سنت در هر پوند، معادل ۹۷ دلار در هر تن خرید و فروش شد.

موجودی بورس بازرگانی و کالای شیکاگو که در شهر‌های سالت لیک سیتی، توسان و نیواورلئان متمرکز شده است، از ماه ژوئن به طور پیوسته کاهش یافته و اکنون با ۳۱ درصد کاهش در ابتدای سال ۲۰۲۲، به ۴۱ هزار و ۴۷۱ تن رسیده است. ذخایر ثبت شده در بورس آتی شانگ‌های همچنان کاهشی است و معادل ۳۵ هزار و ۸۶۵ تن است که منجر به افزایش شدید بکواردیشن در شانگ‌های نسبت به قرارداد آوریل ۲۰۲۳ شده است.

تئوری نزولی بازار در اینجا به گونه‌ای مطرح می‌شود که با توجه به سقوط شاخص‌های اقتصادی اروپا و تلاش چین برای فرار از فشار‌های قرنطینه ناشی از بیماری کرونا و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش املاک، همچنان مقدار زیادی مس در انبار‌ها وجود خواهد داشت.

با این حال، تا آن زمان، موجودی پایین در هر سه بورس مذکور به ایجاد نوسانات در میزان بکواردیشن و کانتنگو منجر می‌شوند؛ تا زمانی که تمامی موجودی ثبت شده و «موجودی مخفی» هر چقدر هم که باشد، به جایی انتقال یابد که بتوان آن را محاسبه کرد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده