تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۵
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۷۵۹۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

توسعه متوازن زنجیره‌های ارزش در صدرتامین

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین گفت: شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین، هدف‌گذاری و ماموریت خود را توسعه و رونق بخشیدن به حوزه معدن و خلق ارزش پایدار در زنجیره معدن و صنایع معدنی و فلزی قرار داده است تا از این رهگذر سودآوری مطلوبی را برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

به گزارش می‌متالز، امیرحسین نادری در خصوص اهمیت توسعه پایدار، بیان کرد: ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی در ناحیه‌ای استراتژیک و پر پتانسیل از جنبه برخورداری از ذخایر متنوع و بزرگ معدنی قرار گرفته است که این امر، ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای را برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی و فلزی کشور ایجاد می‌کند. به رغم سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه‌های ایجاد شده در این بخش، کماکان به نظر می‌رسد جایگاه و اهمیت بخش معدن و صنایع و فلزی برای مدیران ارشد کشور به حد کافی شناخته شده نیست و روند توسعه و فعالیت آن در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی از جمله مقررات‌گذاری‌های اضافی و پایین نگه داشتن نرخ ارز روبه‌رو بوده است. با این حال در طول چند سال گذشته، افزایش چند مرتبه نرخ ارز در کنار افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی، مزیت‌های صادراتی و حاشیه سود قابل ملاحظه‌ای را برای بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد کرده است که ماحصل آن افزایش توجه‌ها به این حوزه و سرعت گرفتن روند توسعه آن است.

توسعه معادن، ضامن اشتغال و تولید ثروت

وی در ارتباط با ضرورت توسعه بخش معدن در کشور، عنوان کرد: رونق فعالیت بخش معدن در هر کشور، می‌تواند ضامن اشتغال، تولید ثروت و ایجاد رشد اقتصادی برای آن باشد. تجربه نشان می‌دهد میزان اشتغال ایجاد شده در این حوزه بسیار بیشتر از سایر فعالیت‌های اقتصادی و صنایعی مانند پتروشیمی است. به همین دلیل بسیاری از کشورها، بخش معدن و صنایع معدنی و فلزی را به عنوان تضمین‌کننده اشتغال، همواره در صدر اولویت‌ها و رویکرد‌های اقتصادی خود قرار می‌دهند. این مساله برای کشوری مانند ایران که به سبب پتانسیل‌های طبیعی و معدنی، مزیت‌های ویژه‌ای را در این حوزه دارد، فرصت مناسبی تلقی می‌شود. در ماهه‌های اخیر، دولت نیز توجه ویژه‌ای را به این مساله داشته است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین اضافه کرد: بحث اساسی در این بین، توجه به فرآوری مواد معدنی و تکمیل زنجیره‌های ارزش آن است که ضرورت دارد توجه بیشتری به آن شود. خام‌فروشی در عمل به معنای هدررفت سرمایه‌های ارزشمند ملی به شمار می‌آید و لازم است تا رویکردی جدی در خصوص حرکت به سمت تولید محصولات صنایع در کشور شکل بگیرد تا بتوانیم شاهد شکوفایی و نقش‌آفرینی این بخش در اقتصاد کشور باشیم. بر همین اساس، شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین، هدف‌گذاری و ماموریت خود را توسعه و رونق بخشیدن به حوزه معدن و خلق ارزش پایدار در زنجیره معدن و صنایع معدنی و فلزی قرار داده است تا از این رهگذر سودآوری مطلوبی را برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

نادری در ادامه به گلوگاه‌های موجود در بخش معدن و صنایع معدنی کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مقوله اکتشافات معدنی، گلوگاه اصلی بخش معدن و صنایع معدنی کشور محسوب می‌شود. در حقیقت این حوزه و فعالیت در زمینه اکتشاف و شناسایی ذخایر و ظرفیت‌های جدید، جزو وظایف حاکمیت تعریف شده است، اما با توجه به منابع محدود حاکمیت برای فعالیت در بخش اکتشاف، بهترین راهکار استفاده از ظرفیت‌ها و منابع علمی، مالی و انسانی بخش خصوصی است. در همین راستا، شرکت صدرتامین یکی از اولویت‌های خود را توجه به حوزه اکشافات معدنی قرار داده است. شرکت در کنسرسیوم اکتشافات معدنی پایا یکی از این اقدامات محسوب می‌شود. این کنسرسیوم با هدف تامین بلندمدت مواد اولیه معدنی و استفاده از ظرفیت واحد‌های بزرگ فعال در بخش معدن و صنایع معدنی و فلزی کشور در سال ۱۳۹۸ شکل گرفت. همچنین شرکت اکتشاف و حفاری صدرتامین، یکی از شرکت‌های فرعی گروه تاصیکو محسوب می‌شود. این شرکت در حال حاضر، چندین دستگاه حفاری را خریداری کرده است و انجام فعالیت‌های اکتشافی را بر عهده دارد.

هدف‌گذاری صدرتامین در توسعه معادن

وی در همین راستا اذعان کرد: با توجه به هدف‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین برای توسعه و رونق بخش معدن، این شرکت در سال‌های اخیر معادن بزرگ و مطلوبی را به تملک درآورده است. معدن زغال‌سنگ طبس که در حال حاضر مکانیزه‌ترین معدن زغال‌سنگ کشور محسوب می‌شود، از جمله این معادن است. شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین هم‌اکنون در حال اجرای پروژه طبس ۲ و تغییر ساختار‌های معدن زغال‌سنگ طبس است تا بتواند تولید کنسانتره شرکت زغال‌سنگ پروده طبس را که در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت زغال‌سنگی کشور محسوب می‌شود، تا دو برابر افزایش دهد و این شرکت را به بازیگری مهم در بازار‌های بین‌المللی بدل سازد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین تصریح کرد: معدن طلای تفتان در منطقه خاش و معدن طلای سقز نیز از دیگر معادن پرپتانسیل و با اهمیت شرکت صدرتامین محسوب می‌شوند که فرصتی مناسب را برای نقش‌آفرینی و ایجاد ارزش این شرکت در صنعت تولید طلا ایجاد می‌کند. در همین راستا هدف‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین در چشم‌انداز بلندمدت خود تولید سالانه پنج تن طلا و تبدیل شدن به یکی از شرکت‌های مطرح تولیدکننده طلا در کشور است. معدن طلای تفتان در حال حاضر در مرحله باز کردن معدن و نصب تجهیزات قرار دارد و به نظر می‌رسد تولید شمش طلا در این معدن تا اواسط سال آینده امکان‌پذیر خواهد بود. معدن طلای سقز نیز آماده بهره‌برداری و شروع احداث کارخانه تولید شمش طلا است.

نادری خاطرنشان کرد: علاوه بر واحد‌های یادشده، شرکت صنایع مس شهید باهنر از جمله شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین محسوب می‌شود که در حوزه تولید فرآورده‌های مسی فعالیت دارد و به همین دلیل، مجموعه‌ای استراتژیک در بخش معدن و صنایع معدنی کشور به شمار می‌آید. این شرکت در سال‌های اخیر روند رو به رشدی را در حوزه تولید و سودآوری تجربه کرده است و در همین راستا، طرح توسعه ۱۰۰ درصدی ظرفیت‌های مس باهنر به عنوان یکی از رویکرد‌ها و هدف‌گذاری‌های اساسی شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین به حساب می‌آید.

ایجاد کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان در طول زنجیره ارزش

وی در خصوص توجه این شرکت به کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان، تاکید کرد: شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین از طریق شرکت شتاب‌دهنده صدر فردا در حوزه تولید عناصر نادر خاکی و عناصر خاص نیز اقداماتی جدی را دنبال می‌کند و اقدامات هدفمندی برای رسوخ فناوری و توسعه آن در کسب‌وکار‌های فعلی هلدینگ و ایجاد کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان در طول زنجیره ارزش تامین هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه و وابسته آن اقدام کند. این شرکت در همین راستا، کمیته‌ای را متشکل از متخصصان این حوزه تشکیل داده و اقدام به تقسیم کار میان شرکت‌های زیرمجموعه خود، از جمله شرکت خاک چینی ایران و شرکت املاح معدنی کرده است. هدف‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین برای این شرکت‌ها این است که تا پنج سال آینده باید نیمی از درآمد آن‌ها از محل تولید محصولات جدید باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین با تاکید بر ضرورت اجرای طرح‌های توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی، عنوان کرد: نگاهی به عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه گروه سرمایه‌گذاری صدرتامین، حاکی از رشد قابل توجه تولید و به دنبال آن ایجاد اشتغال مضاعف در اغلب واحد‌ها است. شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین همواره پیوست‌های عدالت اجتماعی و فرهنگی را به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی در تمام پروژه‌های توسعه‌ای خود در نظر می‌گیرد و توجه به مسائلی مانند محیط زیست، خانواده و حوزه فرهنگی و عدالت اجتماعی را جزو وظایف خود می‌داند؛ به طوری که پروژه‌های توسعه خود را به گونه‌ای تعریف می‌کند که تمامی این اهداف محقق شود. شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین همه این الزامات را از طریق مکانیزم‌های موجود مانند سهامدارکردن مردم منطقه، کمک‌های اجتماعی و توسعه و ایجاد زیرساخت‌هایی مانند تامین آب، جاده و ... مد نظر قرار می‌دهد. سهامدار کردن مردم در پروژه‌های عام شرکت، این امکان را برای مردم منطقه ایجاد می‌کند که ضمن ایجاد ارزش و ثروت از طریق بهره‌برداری از ذخایر معدنی ارزشمند نواحی مختلف کشور، به بازدهی و سودآوری قابل ملاحظه‌ای از قیمت سهام خود دست یابند.

نادری در پایان یادآور شد: دیگر رویکرد مورد توجه شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین، احیا و توسعه برند‌های پرسابقه و تاریخی کشور است. باید توجه داشت در حال حاضر قدمت و پیشینه برخی از صنایع کشور از جمله برخی واحد‌های کاشی‌سازی بیش از دو برابر عمر برخی از کشور‌های همسایه ایران می‌رسد؛ اگرچه کل صادرات کاشی ایران به حدود ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد، اما باید در نظر داشت رشد تولید و صادرات محصولااتی مانند کاشی، نه تنها از جنبه ایجاد اشتغال و ارزآوری بلکه با توجه به ماهیت هنری و فرهنگی که این صنعت دارد، از حیث معرفی و صادر کردن فرهنگ ایران نیز بسیار حائز اهمیت است.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده