تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۸
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۷۶۱۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کسری عرضه در بازار دریایی زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۲

‌می‌متالز - بنا بر اظهارات شرکت بازرگانی «Noble Resources»، انتظار می‌رود تقاضای دریایی زغال‌سنگ حرارتی در سال جاری ثابت بماند. با در نظر گرفتن عرضه ناکافی در بازار، این انتظار وجود دارد که کشور هند و قاره اروپا با افزایش تقاضا مواجه شوند.

به گزارش می‌متالز، بررسی‌های شرکت «Noble Resources» حجم تقاضای جهانی زغال‌سنگ حرارتی امسال را ۹۹۶ میلیون تن در مقابل حجم عرضه ۹۸۳ میلیون تنی برآورد می‌کند. این سناریو می‌تواند نشانه‌هایی از افزایش قیمت زغال‌سنگ در سطح بین‌المللی باشد که در چند سال اخیر به طور ثابت روند افزایشی داشته است. این موسسه اخیرا شاخص زغال سنگ اندونزی با ارزش چهار هزار و ۲۰۰ کیلوکالری بر کیلوگرم ناخالص را در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲، حدود ۸۷.۳۵ دلار در هر تن فوب کالیمانتان ارزیابی کرد که بیشترین میزان در چهار ماه گذشته بود.

واردات زغال‌سنگ حرارتی هند در سال جاری نسبت به سال گذشته به قوت خود باقی است که ناشی از افزایش مجدد تقاضا برای انبارش توسط صنایع زیرساختی مثل برق شده است. این در حالی است که روند تغییر مصرف سوخت گاز و زغال‌سنگ باعث افزایش تقاضای اروپا برای زغال‌سنگ حرارتی دریایی شده است که همزمان با افزایش شدید قیمت گاز طبیعی پس از جنگ میان روسیه و اوکراین بوده است.

رودریگو اچوری، رئیس تحقیقات شرکت «Noble Resources» در کنفرانس «Coaltrans Asia ۲۰۲۲» گفت که این شرکت انتظار دارد قیمت گاز همچنان افزایشی باشد که همین موضوع باعث افزایش تقاضا برای زغال‌سنگ می‌شود.

وی در ادامه افزود که پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای گاز مایع «LNG» در قاره اروپا در سال آینده افزایش یابد. به علاوه نشانه‌ها حاکی از آن است که روند عرضه از سال ۲۰۲۵ به بعد، به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. همچنین چندین کشور اروپایی از جمله آلمان، بریتانیا و فرانسه درصدد هستند واحد‌های تولید زغال‌سنگ خود را دوباره فعال کنند.

مقامات هندی به صنایع زیرساختی مثل برق این کشور توصیه کردند تا موجودی انبار خود را به ویژه پس از موج گرمای ماه آوریل تا ماه می‌که کاهش موجودی انبار‌ها را تشدید کرد و کشور را در آستانه خاموشی‌های بزرگ قرار داد، دوباره افزایش دهند. اچوری در ادامه مطرح کرد که انتظار می‌رود هند در سال جاری، ۱۷۱ میلیون تن زغال‌سنگ حرارتی وارد کند که در صورت تحقق نسبت به سال گذشته، ۱۴۹ میلیون تن افزایش را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد تقاضای زغال‌سنگ حرارتی وارداتی از منطقه خط ساحلی اقیانوس اطلس از جمله کشور‌های اروپایی، بسیار رشد داشته باشد.

وی اضافه کرد که پیش‌بینی می‌شود واردات زغال‌سنگ از منطقه خط ساحلی اقیانوس اطلس از جمله محموله‌های ارسالی به کشور‌های اروپایی و همچنین آمریکای شمالی و جنوبی تا پایان سال به ۱۸۰ میلیون تن برسد که ۳۹ میلیون تن نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد.

اوچوری در ادامه تصریح کرد که روند تقاضا از کشور‌های شمال و جنوب شرق آسیا نیز در سال جاری روند صعودی داشته است و انتظار می‌رود ژاپن و کره جنوبی واردات را در سال جاری افزایش دهند. همچنین افزایش واردات در سایر بازار‌ها تا حدی کاهش حجم مورد انتظار در عرضه زغال‌سنگ از طریق دریا توسط چین را به حالت تعادل می‌رساند؛ هرچند که تقاضا از سوی خریداران چینی در سه هفته گذشته به شدت بازیابی شده است.

رئیس تحقیقات شرکت «Noble Resources» در ادامه تاکید کرد که انتظار می‌رود واردات زغال‌سنگ حرارتی چین در سال جاری با ۴۵ میلیون تن کاهش، به ۲۱۰ میلیون تن برسد که نشان‌دهنده کاهش و تضعیف فعالیت‌های صنعتی است. کند شدن روند رشد اقتصادی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ که به دلیل قرنطینه مجدد ناشی از شیوع ویروس کرونا ایجاد شده است، می‌تواند مانعی برای رشد تقاضا در ادامه سال باشد. داده‌های اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که حجم تولید داخلی چین ثابت بوده است و مقدار تولید از ماه ژانویه تا جولای، به رکورد دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن رسیده است که افزایش ۱۴.۳ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.


اندونزی، سردمدار عرضه زغال‌سنگ حرارتی


عرضه زغال‌سنگ حرارتی از طریق دریا در سال جاری، عمدتا توسط کشتی حمل کالا از اندونزی انجام شد که روند صعودی نیز داشته است. هرچند که انتظار می‌رود عرضه کلی زغال‌سنگ جهان نسبت به روند تقاضا کندتر باشد.

اچوری گفت که پیش‌بینی می‌کند صادرات زغال‌سنگ اندونزی در سال ۲۰۲۲ با ۲۰ میلیون تن افزایش، به ۴۶۷ میلیون تن برسد که هنوز از هدف تعیین شده دولت هند که برابر با ۴۹۷ میلیون تن است، فاصله دارد. همچنین صادرات زغال‌سنگ اندونزی در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش داشت که ناشی از تقاضای فراوان هند بود.

داده‌های گمرک اندونزی نشان می‌دهد که این کشور در ماه جولای، حدود ۴۴ میلیون تن زغال‌سنگ صادر کرده است که نسبت به ۴۰ میلیون تن در سال گذشته و ۴۱ میلیون تن در ماه ژوئن ۲۰۲۲، یک روند صعودی را نشان می‌دهد. محموله‌های صادراتی حاکی از بازیابی حجم ۱۳ میلیون تنی در ماه ژانویه در دوران ممنوعیت صادرات این کشور دارد.

افزایش در محموله‌های صادراتی اندونزی می‌تواند کاهش محموله‌های ارسالی استرالیا را تا حدی جبران کند. وی در پایان افزود که انتظار می‌رود صادرات زغال‌سنگ حرارتی استرالیا از سال ۲۰۲۱ با ۱۳ میلیون تن کاهش، به ۱۸۳ میلیون تن در سال جاری برسد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده