تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۷
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۷۶۱۳۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

استحصال فلزات گران بها از منابع ثانویه توسط محققان جهاددانشگاهی

‌می‌متالز - پژوهشگران پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس موفق به استحصال فلزات گران بها از پسماند‌های الکترونیکی و مبدل‌های کاتالیستی شدند؛ این دو طرح دوستدار محیط زیست است و ارزش افزوده زیادی به همراه دارند.

به گزارش می‌متالز، دکتر عبدالله سمیعی، عضو هیات علمی پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس گفت: پسماند‌های الکترونیکی مانند کامپیوترها، موبایل‌ها و تلویزیون‌ها برد‌هایی دارند که فلزات گران بها و ارزشمندی در آن‌ها بکار گرفته شده است. یکی از طرح‌های این واحد استحصال فلزات گران بهای طلا، نقره، مس، قلع و سرب از منابع ثانویه (پسماند‌های الکترونیکی) و بازیابی بیش از ۹۵ درصد این فلزهاست. در حال حاضر مراحل آزمایشگاهی و پایلوت این طرح در جهاددانشگاهی و پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس سپری شده و به مرحله تولید و صنعتی رسیده است.

وی افزود: هم اکنون برای استحصال فلزات گران بها از پسماند‌های الکترونیکی روش‌های مختلف به کار گرفته می‌شود. در یکی از روش‌ها پسماند‌های الکترونیکی آتش زده می‌شود. در این روش مواد بسیار خطرناکی وارد جو و محیط زیست می‌شود که سلامت انسان‌ها و حیوان‌ها را به مخاطره می‌اندازد و محیط زیست را نابود می‌کند، اما ما با روش و دانش فنی که در اختیار داریم این پسماند‌ها را با روش انحلال و لیچینگ (استخراج مایع-جامد) استحصال می‌کنیم.

وی اظهارداشت: سوزاندن این پسماند‌ها بسیار مضر است. وقتی این پسماند‌ها سوزانده می‌شوند، مواد پلاستیکی شان تبدیل به مواد فرار می‌شود. در حال حاضر عده‌ای کارگر دور از محیط شهری اقدام به سوزاندن این پسماند‌های خطرناک و سرطان زا می‌کنند که سلامت شان به مخاطره میفتد. این افراد نباید بیشتر از پنج الی شش ماه با این مواد سر و کار داشته باشند.

وی تصریح کرد: روش بکارگیری ما هیدرومتالورژی است. در این روش پسماند‌ها بر اثر حرارت سوزانده نمی‌شوند بلکه پلاستیک‌ها نیز قابل بازیافت هستند. پلاستیک‌های جمع آوری شده نیز قابل تبدیل به صنایع و مواد دیگر هستند که ارزش افزوده نیز دارند.

سمیعی گفت: طرح دوم ما، استحصال فلزات پالادیوم و رودیوم از مبدل‌های کاتالیستی است. این طرح نیز هم اکنون مراحل آزمایشگاهی خود را سپری کرده است.

وی به جزئیات اجرای این طرح پرداخت و گفت: فلزات گران بهایی مانند پالادیوم، پلاتین و رودیوم در داخل مبدل‌های کاتالیستی وجود دارند. در حال حاضر برخی این فلزات با ارزش را در داخل کشور جمع آوری کرده و به صورت خام به کشور‌های دیگر صادر می‌کنند.

پژوهشگر پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاددانشگاهی افزود: ما در پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس ارزیابی کردیم که پتانسیل و توانایی انجام استحصال فلزات گران بها از مبدل‌های کاتالیستی را داریم از اینرو پس از دو سال مطالعه، تحقیق و آزمایش توانستیم به دانش استحصال این فلزات از منابع ثانویه دست پیدا کنیم.

وی به مزایایی این طرح‌ها اشاره کرد و افزود: هر دوی این طرح‌ها دوستدار محیط زیست هستند که اگر اجرایی شوند و به مرحله صنعتی برسند، ارزش اقتصادی خیلی بالایی به همراه خواهند داشت. از سوی دیگر به جایی واردات این مواد اولیه، خودمان می‌توانیم این مواد را استحصال کنیم؛ موادی که ارزش افزوده بالایی دارند. همچنین اجرای این طرح‌ها اشتغال زایی زیادی به همراه دارند.

به گفته وی، در حال حاضر کشور ما پتانسیل بسیار خوبی برای تامین مواد اولیه دارد. همچنین می‌توانیم این مواد اولیه را از کشور‌های همسایه نیز وارد کنیم.

به گزارش سیناپرس، سمیعی اظهار کرد: در حال حاضر کشور‌هایی اروپایی مانند فرانسه و ایتالیا استحصال فلزات گران بها از مبدل‌های کاتالیستی و کشور‌های آسیایی مانند چین و هند استحصال فلزات گران بها از پسماند‌های الکترونیکی را انجام می‌دهند که ما توانسته ایم هر دوی این روش‌ها را بومی سازی کنیم؛ روش‌هایی که تاکنون نمونه مشابه داخلی نداشتند.

منبع: جهاد دانشگاهی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده