تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۸۶۳۲۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

در پایان سه ماهه چهارم ۲۰۲۲؛ قیمت پلاتین بزرگترین جهش را از سال ۲۰۰۸ به ثبت رساند

‌می‌متالز - به دلیل نگرانی‌های جاری در سمت عرضه، قیمت پلاتین در سه ماه گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت و این فلز گرانبها اکنون بهترین فصل خود را از آغاز سال ۲۰۰۹ تجربه می‌کند.

به گزارش می‌متالز، در آخرین روز معاملاتی سال ۲۰۲۲، قیمت پلاتین ۱ درصد دیگر افزایش یافت و به ۱۰۶۴.۵۰ دلار در هر اونس رسید و رشد سه ماهه را اندکی کمتر از ۲۳ درصد رساند.

اگر قیمت پلاتین رشد ۲۰ درصدی خود را حفظ کند، این بزرگترین افزایش سه ماهه از سه ماهه اول سال ۲۰۰۸ خواهد بود، زمانی که قیمت‌ها با سرعت خیره‌کننده ۳۴ درصدی افزایش یافت.

بر اساس گزارش شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین، مصرف کننده اصلی چین از سال ۲۰۱۹ مقادیر بیش از حدی فلز پلاتین وارد کرده که باعث شده عرضه سطحی محدودی برای سایر مصرف کنندگان جهان باقی بماند.

شورا در گزارش چشم‌انداز پلاتین خود در ماه دسامبر نوشت: این مساله در ترکیب با قیمت‌های بالاتری که احتمالا برای عرضه موجودی‌های چین به بازار داخلی مورد نیاز است، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر کشف قیمت پلاتین در بازار داشته باشد.

شورای کسری پلاتین را در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌کند و بر این باور است که تقاضا در سال ۲۰۲۳ در حالی ۱۹ درصد رشد می‌کند که عرضه تنها ۲ درصد افزایش می‌یابد.

شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: علیرغم آشفتگی‌های اقتصادی بین‌المللی، با توجه به اینکه بسیاری از کشور‌ها در حال حاضر در رکود اقتصادی به سر می‌برند، در مقایسه با سال ۲۰۲۲ تقاضای صنعتی برای پلاتین ۱۰ درصد افزایش می‌یابد که از میانگین ده ساله فراتر می‌رود.

شورا همچنین در این بیانیه تاکید کرده است: تقاضا برای پلاتین در صنعت خودرو نیز در سال آینده به رشد خود ادامه می‌دهد، در حالی که پیش‌بینی می‌شود تقاضای پلاتین برای جواهرسازی در طول سال ۲۰۲۳ ثابت بماند.

بر اساس داده‌های رویترز، پلاتین با فاصله زیاد با بهترین عملکرد در سال ۲۰۲۲ شناخته می‌شود و رشد سالانه ۹ درصدی را ثبت کرده است. در همین بازه زمانی، طلا حدود ۱ درصد، نقره حدود ۳ درصد و پالادیوم ۴ درصد کاهش یافته است.

منبع: دنیای معدن

عناوین برگزیده