تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۴۷
بازدید: ۵۰
کد خبر: ۳۰۳۱۷۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش ۱۹درصدی تقاضا برای پلاتین

می متالز - جانسون متی، سازنده اتوکاتالیست از افزایش ۱۹ درصدی تقاضا برای پلاتین در سال ۲۰۲۳ خبر داد. عمده‌ترین مصرف پلاتین در بخش خودرو است و قیمت پایین آن باعث شده تا خودروسازان به جای پالادیوم و رودیوم بر روی مصرف پلاتین متمرکز شوند.

به گزارش می‌متالز، ریزش قیمت‌ها در بازار فلزات پایه به دلیل افزایش عرضه و کاهش تقاضا در حالی اتفاق می‌افتد که تقاضا برای فلزات گران‌بها مانند پلاتین روندی صعودی دارد. جانسون متی، سازنده اتوکاتالیست از افزایش احتمالی تقاضا برای پلاتین در بخش خودرو خبر داد. پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای پلاتین در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۹% افزایش پیدا کند. پلاتین، پالادیوم و رودیوم از جمله فلزات مصرفی در صنعت خودروسازی هستند. به تعبیر جانسون متی قیمت پایین‌تر پلاتین نسبت به پالادیوم و رودیوم باعث شده تا تقاضای این فلز گران‌بها افزایش پیدا کند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد عرضه پلاتین برای سال ۲۰۲۳ در دو بخش استخراج و بازیافت افزایش پیدا می‌کند. در مجموع عرضه پلاتین در سال ۲۰۲۳ حدود ۵ درصد از سال ۲۰۲۲ بیشتر خواهد بود، ولی در طرف تقاضای بخش خودرو، ۱۱درصد تقاضای بیشتری برای سال ۲۰۲۳ خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود در بخش برق و الکترونیک نیز تقاضا برای پلاتین ۱۳ درصد رشد داشته باشد، ولی مصرف پلاتین در بخش خودرو ۱۰ برابر بیشتر از برق و الکترونیک است.

افزایش تقاضا برای پلاتین در سال ۲۰۲۳ از سوی بخش‌های مختلف باعث می‌شود تا در مجموع تقاضا در این سال ۱ درصد رشد کند. این افزایش تقاضا در کنار کاهش عرضه می‌تواند محرکی برای رشد قیمت پلاتین باشد.

افزایش ۱۹درصدی تقاضا برای پلاتین

قیمت پلاتین برخلاف بسیاری از فلزات پایه روندی صعودی دارد و با توجه با افزایش تقاضا احتمال رشد قیمت انس پلاتین تا کانال هزار و ۱۰۰ دلار وجود دارد. سقف تاریخی قیمت پلاتین در محدوده هزار و ۹۰۰ دلار است و رسیدن به این بخش بعید به نظر می‌رسد، زیرا در صورت افزایش قیمت پلاتین، تولیدکنندگان پالادیوم و رودیوم را جایگزین آن خواهند کرد. ضمن اینکه مازاد عرضه ذخیره شده پلاتین در سال‌های گذشته مازاد تقاضا در سال ۲۰۲۳ را پوشش خواهد داد، از این جهت مشکلی در زمینه تامین پلاتین وجود ندارد.

با این وجود اگر تقاضا برای پلاتین طی سال‌های آینده روند صعودی خود را حفظ کند احتمالا با افزایش شدید قیمت مواجه خواهد شد، زیرا بخش تولید پلاتین به مشکل برخورد کرده است. در آمریکا معادن پلاتین به دلیل مسائل ایمنی تعطیل شده‌اند. آفریقای جنوبی به عنوان بزرگترین تولیدکننده پلاتین در جهان نیز حجم تولید خود کاهش داده است. اکنون چشم بازار‌های جهانی به افزایش تولید پلاتین در کانادا و زیمبابوه است. بلومبرگ در گزارشی مدعی شد سرمایه‌گذاران در زیمبابوه برنامه ویژه‌ای برای افزایش تولید پلاتین در سال‌های آینده دارند. با این وجود چشم‌انداز عرضه برای پلاتین طی سال‌های آینده صعودی نیست.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده