تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۱
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۸۱۴۸۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در سال ۲۰۲۳ میلادی؛

پلاتین نایاب می‌شود؟

‌می‌متالز - شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین (WPIC) امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که انتظار دارد در سال ۲۰۲۳ پس از مازاد بسیار زیاد در سال جاری، کسری فلز مورد استفاده در اگزوز خودروها، صنعت و جواهرات وجود داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، این سازمان اظهار کرد: استفاده خودروسازان افزایش خواهد یافت و سرمایه‌گذاران از فروشندگان خالص به خریداران خالص تغییر خواهند کرد و تقاضا را در سال ۲۰۲۳ با ۱۹ درصد افزایش به ۷.۷۷ میلیون اونس افزایش خواهند داد که بیشترین میزان از سال ۲۰۲۰ است.

شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین اعلام کرد که قطعی برق و تعمیر و نگهداری در معادن در آفریقای جنوبی به عنوان تولیدکننده برتر، عرضه را محدود می‌کند و سال آینده کسری ۳۰۳ هزار اونس ایجاد می‌کند. این سازمان همچنین اعلام کرد که بازار امسال ۸۰۴ هزار اونس مازاد عرضه خواهد داشت که کمتر از ۹۷۴ هزار اونس مازادی است که در آخرین گزارش سه ماهه خود در سپتامبر پیش‌بینی کرده بود.

تقاضای صنعت خودرو با افزایش تولید خودرو و مقررات سخت‌گیرانه‌تر که نیاز به فلز بیشتری در سیستم‌های اگزوز برای خنثی‌کردن آلاینده‌ها دارد، افزایش می‌یابد.

شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین گفت: تولیدکنندگان همچنین برای صرفه‌جویی در هزینه، پالادیوم را با پلاتین ارزان‌تر جایگزین می‌کنند، به طوری که این جایگزینی ۳۴۰ هزار اونس تقاضای پلاتین در سال جاری و اندکی بیش از ۵۰۰ هزار اونس در سال ۲۰۲۳ را شامل می‌شود.

شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین گفت: خرید شمش و سکه پلاتین در سال آینده با افزایش خرید در ژاپن ۴۹ درصد افزایش خواهد یافت، در حالی که خروج فلز از صندوق‌ها و مبادلات معامله شده در بورس باید به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد. به گفته این سازمان، تقاضا از سوی صنعت دومین بالاترین رکورد در سال ۲۰۲۳ خواهد بود، زیرا استفاده از شیشه‌سازان ۵۲ درصد افزایش یافته است.

شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین عنوان کرد که علیرغم عرضه بیش از حد، دسترسی به پلاتین محدود بوده است، زیرا چین ۲.۵ میلیون اونس از اوایل سال ۲۰۲۱ وارد کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، ترور ریموند، مدیر اجرایی شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین گفت: این واردات مازاد، چه استفاده شود و چه به عنوان موجودی نگهداری شود، از مجموع مازاد جهانی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ فراتر رفته و برای ورود مجدد به بازار‌های غربی برای رفع کسری در سال ۲۰۲۳ به دلیل کنترل‌های صادرات داخلی در دسترس نخواهد بود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده