تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۳
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۲۷۶۲۹۹
سرویس خبر : متالورژی و مواد
مدیر کارگاه ریخته‌گری فنائی:

با بحران نیروی انسانی مواجه هستیم

‌می‌متالز - مدیر کارگاه ریخته‌گری فنائی گفت: عدم همخوانی هزینه‌های معیشتی با حقوق دریافتی نیروی انسانی باعث شده است تمایل افراد برای حضور در بخش تولید کاهش پیدا کند و این معضل کارفرمایان را با بحران کمبود نیروی کار مواجه کرده است.

به گزارش می‌متالز، محمد فنائی وضعیت تولید در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ را مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: با وجود کاهش قیمت آلومینیوم در بازار‌های جهانی و رکود صنعت ساختمان‌سازی که در فروش داخلی محصولات آلومینیومی بسیار تاثیرگذار است، میزان تولید و فروش محصولات این شرکت با مشکل چندانی روبه‌رو نشده است؛ چراکه ما با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت اسمی مشغول فعالیت هستیم و این میزان تولید، جوابگوی فروش و سوددهی کافی برای مجموعه است. یعنی اگر با تمام ظرفیت تولید خود فعالیت می‌کردیم، با توجه به مسائل ذکر شده با مازاد عرضه و در نهایت ضرردهی مواجه می‌شدیم.

وی افزود: انواع در، پنجره و تیغه کرکره به منظور مصرف در بازار داخلی در این مجموعه تولید می‌شود و توانایی صادرات برای ما وجود ندارد؛ چراکه میزان نقدینگی و همچنین سرمایه در گردش واحد‌های کوچک تولیدی ناچیز است و این واحد‌ها در تامین مواد اولیه خود نیز با چالش‌های جدی رو‌به‌رو هستند و توانایی رقابت با مجتمع‌های بزرگ آلومینیومی را ندارند.

مدیر کارگاه ریخته‌گری فنائی در خصوص ماده اولیه مورد نیاز و چالش‌های موجود در این زمینه، بیان کرد: شمش آلومینیومی، ماده اولیه مورد استفاده در واحد‌های تولیدی پروفیل است. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان این محصول، با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه هستند؛ چراکه شمش آلومینیومی عرضه شده در بورس کالا به صورت نقدی به فروش می‌رسد و خریداران موظف به پرداخت هزینه خریداری شده طی سه روز کاری هستند. از آنجایی که این مساله نیازمند تامین نقدینگی کافی است و واحد‌های کوچک تولیدی چنین توانایی را ندارند، به اجبار از بورس کالای ایران حذف می‌شوند و به دنبال خرید از بازار آزاد می‌روند. نکته قابل تامل اینکه فروشندگان شمش در بازار آزاد، در واقع همان خریدارن شمش آلومینیومی از بورس هستند که این محصول را با قیمتی بیشتر از این تالار صنعتی، اما به صورت چک‌های مدت‌دار در اختیار واحد‌های کوچک تولیدی قرار می‌دهند.

قطعی برنامه‌ریزی شده برق، مانع از کاهش تولید شد

فنائی در خصوص حمایت دولت از واحد‌های کوچک تولیدی گفت: متاسفانه دولت حمایت چندانی از بخش خصوصی انجام نمی‌دهد و در ارائه تسهیلات به فعالان این بخش، سخت‌گیری‌های فراوانی مانند درخواست وثیقه‌های سنگین برای مبالغ اندک دارد. به نحوی که بسیاری از متقاضیان دریافت تسهیلات، در میانه راه از دریافت آن منصرف می‌شوند و عطای آن را به لقایش می‌بخشند. متاسفانه این مساله منجر به تعطیلی بسیاری از واحد‌های تولیدی و یا تغییر کابری آن‌ها طی ماه‌های اخیر شده است.

وی در خصوص معضل قطعی برق، عنوان کرد: قطعی‌های مکرر برق در سال‌های گذشته، باعث بروز مشکلات فروانی می‌شد؛ چراکه بدون برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی قبلی بود، اما امسال برنامه قطعی برق واحد‌های تولیدی از پیش اطلاع‌رسانی شد. بر همین اساس واحد‌های تولیدی برنامه‌ریزی‌های لازم جهت مدیریت تولید را انجام دادند و تولید خود را به روز جمعه موکول کردند؛ هرچند قطعی برق در میزان تولید شرکت‌ها بی‌تاثیر نبود و باعث کاهش تولید محصولات آلومینیومی شد، اما به نسبت تاثیر کمتری نسبت به سال‌های گذشته داشت.

خانه‌نشینی کارگران همزمان با افزایش دستمزد!

مدیر کارگاه ریخته‌گری فنائی در ادامه به افزایش حقوق نیروی انسانی در سال جاری اشاره کرد و گفت: افزایش ۵۷ درصدی دستمزد نیروی انسانی در سال ۱۴۰۱، باعث بروز مشکلات جدی هم برای کارفرمایان و هم کارگران شد. این افزایش دستمزد سبب رشد قیمت نهایی محصولات تولیدی شد و تقاضا برای خرید کاهش پیدا کند. به دنبال کاهش فروش و در نتیجه سودآوری، بسیاری از کارفرمایان ناگزیر به تعدیل نیروی انسانی به ویژه نیرو‌های متاهل شدند و درخواست برای استخدام نیرو‌های مجرد افزایش پیدا کرد؛ چراکه افراد مجرد با توجه به اینکه حق اولاد به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، دریافتی حقوق پایین‌تری دارند و استخدام آن‌ها برای کارفرمایان مقرون به صرفه‌تر است. البته باید توجه داشت که میزان کارایی این افراد از کارگران متاهل کمتر است و آن‌ها معمولا مدت طولانی در واحد‌های تولیدی دوام نمی‌آورند؛ به طوری که مجموعه ما در سال جدید با بیش از ۵۰ مورد ترک کار رو‌به‌رو بوده است.

فنائی در همین راستا ادامه داد: نیروی انسانی مجرد به دلیل عدم همخوانی حقوق دریافتی با هزینه‌های معیشتی و نبود مسوولیت‌های اجتماعی، خود را مجبور به ماندن در مشاغل سخت نمی‌بیند و ترجیح می‌دهد در مشاغل آسان و همچنین غیرمولد فعالیت و یا به کشور‌های همسایه مانند عراق مهاجرت کند که هزینه‌های معیشتی، کمتر و حقوق دریافتی، بیشتر از داخل کشور است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این مساله باعث شده است شرکت‌های تولیدی در کشور، با بحران کمبود نیروی انسانی به ویژه نیروی متخصص روبه‌رو و ناچار به استخدام نیروی انسانی غیر متخصص شوند. متاسفانه این افراد زمان طولانی حاضر به ادامه فعالیت در واحد‌های تولیدی نیستند و تحمل سختی‌های کار را ندارند و بر همین اساس کارفرما مجبور است زمان زیادی را به استخدام و آموزش نیرو‌های انسانی اختصاص دهد که این موضوع خود هزینه‌بر خواهد بود.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده