تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۰۱
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۷۶۶۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
جنوب شرق کشور سرزمین ناشناخته‌های معدنی؛

مشارکت ۳۰۰ سرمایه گذار در مزایده معادن بخش خصوصی

‌می‌متالز - محمودرضا رحمتیان معاون امور معادن و صنایع معدنی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه وزیر صمت از واگذاری ۵ هزار معدن به بخش خصوصی در قالب مزایده خبر داده بود، گفت: مزایده واگذاری معادن بخش خصوصی در سیستان و بلوچستان با ۳۰۰ متقاضی انجام و ۱۱۰ عامل انتخاب شده است.

به گزارش می‌متالز، موقعیت جغرافیایی سیستان و بلوچستان، همجواری با کشور‌های افغانستان و پاکستان، دارا بودن مرز‌های آبی و دسترسی به آب‌های آزاد شرایط بسیار خوبی را برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال در این استان فراهم کرده است.

توجه به مقوله بازرگانی و ترانزیت کالا زمینه‌های مناسبی برای رونق استان بشمار می‌رود و مهمتر از همه اینکه این استان به دلیل داشتن ساختار زمین شناسی، خاستگاه مناسبی برای انواع مواد معدنی است و سهم نزدیک به ۵۰ درصدی صنایع معدنی سیستان و بلوچستان از جایگاه ویژه معدن در رشد و توسعه است.

روند فعالیت‌های معدنی و رشد فزاینده شاخص‌های بخش معدن سیستان و بلوچستان نسبت به سال‌های گذشته و ارتقا جایگاه معدن استان در سال‌های اخیر نشان از آن دارد که این بخش می‌تواند به عنوان محور توسعه استان قلمداد شود.

محمودرضا رحمتیان، معاون امور معادن و صنایع معدنی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سهم سیستان و بلوچستان در معادن اکتشافی کشور ۴۱۷ معدن است، بیان کرد: با طرح واگذاری پنج هزار معدن به بخش خصوصی، معادن بسیاری در کشور فعال خواهد شد.

وی با بیان اینکه بخش معدن از محور‌های مهم توسعه استان محسوب می‌شود، افزود: با توجه به ظرفیت‌های بالای سیستان و بلوچستان در بخش معدن، توسعه این بخش برای اقتصاد استان اهمیت زیادی دارد و صنایع معدنی و فراوری که اکتشاف می‌شود از خام فروشی باید جلوگیری شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی استان با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد معادن در دست بخش خصوصی است، تصریح کرد: با توجه به زمین شناسی و پراکندگی معادن در سیستان و بلوچستان و نقش بالقوه حوزه معدن و صنایع معدنی به واسطه وجود ذخایر مناسب معدنی چه از لحاظ فلزی و غیرفلزی و ایجاد یک زنجیره مطلوب در ایجاد ارزش افزوده غیرقابل انکار است.

وی با اشاره به واگذاری معادن بخش خصوصی در استان ادامه داد: سهم سیستان و بلوچستان ۴۰۰ معدن اکتشافی است و ۳۰۴ محدوده آن مزایده و ۳۰۰ متقاضی شرکت کردند که عاملین منتخب هم اعلام شده است.

رحمتیان با بیان اینکه مزایده اول ماه گذشته در استان برگزار شده است، گفت: ۱۱۰ عامل منتخب معدن در دور اول بودند و مابقی محدوده‌هایی که در دوره اول متقاضی نداشتند مجدد در اواخر ماه آذر مزایده برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به واحد‌های فعال در استان اظهار کرد: از ۴۱۷ واحد، ۲۹۸ واحد معدنی که نزدیک به ۷۱ درصد در کل کشورفعال است با توجه به اینکه در کشور ۶۷.۵ درصد معادن فعال هستند و سهم استان ما از میانگین کشوری بالاتر است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی استان با اشاره به احیا مجدد معادن در سیستان و بلوچستان افزود: ۱۱۹ معدن غیرفعال و در حال تاسیس است که ۵۰ درصد قابلیت احیا دارند؛ در سال ۹۹، ۱۷ واحد معدنی فعال با اشتغال ۲۶۵ نفر با سرمایه گذاری ۴۱ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰، ۱۶ واحد معدنی با اشتغال ۲۱۷ نفر با ۵۰ میلیارد تومان بوده و در ۶ ماه نخست سال ۱۰ معدن در قالب طرح احیا به چرخه تولید بازگشتند.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در بخش معدن، نزدیک به هزار میلیارد تومان براساس طرح مصوب است که با توجه به اکتشافات مس و طلا سرمایه گذاری هم افزایش یافته است.

رحمتیان با اشاره به اشتغال زایی در معادن گفت: به تعداد هر معدن بین ۸ تا ۱۰ یا ۱۵ نفر و معادن اکتشافی بین ۳ تا ۵ یا ۱۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

وی گفت: ذخایر معدنی استان فلزی و غیرفلزی هستند؛ فلزی مانند مس، کرومیت، منگنز و غیرفلزی مانند سلیس، منیزیت و ۶۰درصد مصالح ساختمانی، سنگ‌های تزیینی و نما است.

منبع: شبکه اطلاع رسانی دانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده