تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۲۷۶۶۸۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

وجود ۸۰۹ معدن غیرفعال در کشور

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در ۶ماه اول امسال تعداد معادن کشور ۲۱۸۸فقره بوده که ۱۳۵۴معدن از این تعداد فعال، ۲۵معدن در حال تجهیز و ۸۰۹معدن غیرفعال هستند و باید تعیین‌تکلیف شوند. سیف‌الله امیری با بیان اینکه این منطقه حدود ۲میلیون تن سنگ تولید می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ تراورتن محسوب می‌شود، اظهار کرد: طبق گزارش سال ۲۰۲۱ میزان ذخایر جهان ۲۱میلیارد تن است که ۵/ ۴میلیون تن از این میزان متعلق به ایران است. تعداد معادن سنگ تزئینی کشور ۱۹۷۶فقره با اشتغال ۴۰۰‌هزار نفر است.

به گزارش می‌متالز، وی افزود: میزان ظرفیت اسمی سنگ تزئینی ۳۰میلیون تن و تولید سنگ بلوک در کشور حدود ۱۲میلیون تن است. همچنین میزان مصرف سنگ بریده در کشور ۶۵میلیون تن است و عمده سنگ‌های تزئینی که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد مرمر، تراورتن و... است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ایران با ۱۲میلیون تن تولید سنگ تزئینی رتبه چهارم را بعد از چین، هند و ایتالیا در رتبه‌بندی حوزه سنگ تزئینی دارد. میزان صادرات سنگ‌خام در سال ۹۶ بالغ بر یک‌میلیون تن بوده که با تمهیدات انجام‌شده و حمایت از واحد‌های فرآوری، این میزان به ۹۵۰تن کاهش یافته است و واحد‌ها به سمت صادرات و فرآوری سنگ گرایش پیدا کرده‌اند.

وی اضافه کرد: به سبب حمایت از تولید داخل، واردات سنگن تزئینی به شکل بریده‌شده نداریم، ولی برای واردات به صورت بلوک مانعی وجود ندارد. امیری با اشاره به اینکه هدف‌گذاری در افق ۱۴۰۴، صادرات ۵/ ۱میلیارد دلاری سنگ است، گفت: در حال حاضر این رقم ۵/ ۱میلیون دلار است و برای رسیدن به هدف یادشده، نوسازی و بازسازی واحد‌های فرآوری، افزایش تولید و ایجاد هلدینگ صادراتی و ایجاد هلدینگ صادرات در کشور مقصد مورد نظر است. مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: ممنوعیت واردات سنگ کارشده، تغییر قیمت پایه ارزی در خصوص سنگ‌های وارداتی و ایجاد شرایط رقابت تولید و توسعه خوشه‌های صنعتی، ایجاد بستر مناسب برای استفاده از تسهیلات بانکی توسط واحد‌های تولیدی و فرآوری و توسعه واحد‌های فرآوری به منظور استفاده از ضایعات سنگ از جمله اقدامات وزارت صمت در صنعت سنگ است. وی در خصوص ماده ۲۱ قانون خاک گفت: در گذشته خاک به خارج از کشور صادر می‌شد، به همین دلیل این ماده قانونی برای حفاظت از خاک در نظر گرفته شد تا اگر ماده معدنی خاک اثبات شد اجازه صادرات آن داده شود. البته گمرک نیز باید همکاری کند و با توجه به تفاوت سنگ و خاک مانعی در صادرات سنگ ایجاد نکند.

امیری با اشاره به راه‌اندازی شورای سیاستگذاری صنعت گفت: این شورا راه‌اندازی شده، اما باید به‌روزرسانی شود. این کار به دلیل تغییرات مدیریتی در وزارت صمت به تعویق افتاد که پیگیر آن خواهیم بود. مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در بودجه در خصوص مواد خام و نیمه‌خام، باید عوارض در نظر گرفته شود. البته عوارضی برای سنگ تعیین نشده، اما در بودجه ۱۴۰۰ تکلیف شده است که حتما باید برای سنگ خام و نیمه‌خام عوارض در نظر گرفته شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده