تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۵۰
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۷۶۷۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

حیات معادن وابسته به استراتژی توسعه پایدار

می متالز - اکتشاف اصلی‌ترین مرحله در توسعه معادن کشور است. به‌عبارت دیگر، اکتشاف نخستین حلقه در چرخه فعالیت‌های معدنی به شمار می‌رود.
حیات معادن وابسته به استراتژی توسعه پایدار

به گزارش می متالز، از این‌رو شناخت مراحل کشف مواد معدنی و زیرساخت‌های لازم، نیاز به توسعه اطلاع‌رسانی و تامین لایه‌های اطلاعاتی و شفاف‌سازی برای دسترسی به اطلاعات مرتبط دارد. دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی اکتشافات مواد معدنی با نگرش ویژه به توسعه پایدار، در هتل المپیک تهران، با محوریت ضرورت بازنگری و به‌روزآوری استراتژی اکتشاف، تسهیل قوانین و شیوه‌نامه‌های اکتشاف، استفاده از فناوری و دانش روز در حمایت از طرح‌های نوآورانه و خلاقانه و توانمندسازی منابع انسانی برپا شد. برگزارکنندگان این همایش بر این باورند که برگزاری این همایش می‌تواند گامی در جهت رفع چالش‌های اکتشاف در کشور باشد.

 

اکتشاف باید شناخته شود

دیروز دومین نمایشگاه بین‌المللی اکتشافات مواد معدنی در هتل المپیک گشایش یافت؛ این نمایشگاه با نگرش ویژه بر توسعه پایدار برپا شده و همزمان با آن دومین همایش بین‌المللی اکتشافات مواد معدنی نیز با حضور نمایندگانی از کشورهای استرالیا، آلمان، چین، کانادا و امریکا برگزار می‌شود.
برگزاری و بازگشایی پیشنهاد مزایده چند محدوده معدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، انتخاب اکتشاف‌گران و پیشکسوتان برتر اکتشاف، حمایت از منتخبان ایده‌های ارائه شده در استارت‌آپ‌های علوم زمین و معدن و همچنین ایجاد فضاهای گفت‌وگوی متقابل (بی‌تو‌بی) از دیگر برنامه‌های این همایش و نمایشگاه بین‌المللی است.
محمود بندرچی، رئیس ستاد برگزاری این رویداد با اشاره به اینکه موضع اکتشاف به عنوان سرحلقه معدن و صنعت باید بیشتر شناخته شود، گفت: نمایشگاه اکتشاف مواد معدنی با محوریت ضرورت بازنگری و به روزآوری استراتژی اکتشاف، تسهیل قوانین و شیوه‌نامه‌های اکتشاف، استفاده از فناوری و دانش روز در حمایت از طرح‌های نوآورانه و خلاقانه و توانمندسازی منابع انسانی برپا شده است.
بندرچی با بیان اینکه اکتشاف اصلی‌ترین مرحله در توسعه معادن کشور و همچنین نخستین حلقه در چرخه فعالیت‌های معدنی است، گفت: شناخت مراحل کشف مواد معدنی و زیرساخت‌های لازم، نیاز به توسعه اطلاع‌رسانی و تامین لایه‌های اطلاعاتی و شفاف‌سازی برای دسترسی به اطلاعات مرتبط دارد.

 

علمی به نام توسعه پایدار

نعیم ادیبی، مدیرعامل شرکت وی‌لوپ در شمال فرانسه است. او همچنین در دانشگاه لیل فرانسه در زمینه‌های توسعه پایدار و مدیریت پروژه تدریس می‌کند. بیشتر فعالیت او در زمینه توسعه پایدار، تغییرات اقلیم و بهینه‌سازی اقتصادی و زیست‌محیطی در پروژه‌های اکتشافی و صنعتی است.
او به عنوان سومین سخنران این همایش درباره توسعه پایدار گفت: ما در منطقه‌ معدنی در شمال فرانسه هستیم. در سال ۱۹۵۰ میلادی(۱۳۶۷) فرانسه تصمیم گرفت معادنش را تا جایی که امکان دارد محدود کند و فقط یک‌سری معادن استراتژیک را نگه دارد تا در شرایطی که نیاز است از آن استفاده کند. شرکت ما نیز در این منطقه قرار دارد و در کنار ۲ معدن بازمانده زغال سنگ فرانسه قرار داریم.
وی عنوان کرد: آخرین معدن زغال سنگ فرانسه در سال ۲۰۰۲میلادی(۱۶ سال پیش) بسته شد و به دلیل اینکه بیشترین مطالعات روی اکتشاف این معدن در زمان آغاز بهره‌برداری متمرکز شده بود و درباره آینده‌اش فکر نشده بود، امروز شمال فرانسه را با یکسری مشکلات اجتماعی مانند حجم بیکاری زیاد و مشکلات ناشی از آن روبه‌رو کرده است؛ دولت فرانسه برای اینکه سایر معادن و شرکت‌ها نیز با این مسائل روبه‌رو نشوند به توسعه پایدار روی آورده‌ است، به نحوی که هر شرکتی در این منطقه، با موضوع توسعه پایدار کار می‌کند.
وی تاکید کرد: از این رو این منطقه در یونسکو به عنوان یک منطقه محیط‌زیستی شناخته شده است. شهردار این منطقه یکی از اعضای حزب سبز فرانسه و بنیان‌گذار ثبت جهانی این منطقه است. وی ادامه داد: شرکت ما نیز در این زمینه با بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان مانند توتال و رنو کار می‌کند. ما نگاه‌مان به چرخه زندگی محصولات است که می‌تواند محصولات مربوط به صنایع مختلف باشد. به همین دلیل سعی می‌کنم در اینجا به توسعه پایدار در بخش معدن بپردازم.
ادیبی افزود: در وهله نخست باید پرسید چرا توسعه پایدار اهمیت دارد؟ باید گفت، شرایط فعلی جهان به گونه‌ای است که با اقدامات معمولی نمی‌توانیم به سمت توسعه پایدار برویم و به تغییر اساسی در ساختار توسعه و صنعت و پیشرفت نیاز داریم که شامل تغییرات مدیریتی در انرژی، زمین، صنعت و ساختمان است. این بحث، از زندگی روزمره دور نیست و در حقیقت در بطن زندگی ما قرار دارد. مسائلی مانند افزایش سیل و تغییرات مهاجراتی حیوانات و گیاهان به دلیل افزایش دما و خشکسالی بسیار مهمند.
گروهی از پژوهشگران بررسی کردند که زمین چه حجمی از تغییرات ناشی از دخالت انسان را می‌تواند تحمل کند و پی بردند ما در بسیاری موارد، حد تحمل زمین را نیز رد کرده‌ایم. در زمینه گازهای گلخانه‌ای به این حد نرسیدیم اما در برخی موارد مانند ذرات معلق در شهرهای بزرگ حد تحمل زمین را رد کرده‌ایم.
نعیم ادیبی ادامه داد: از سوی دیگر ما با پیچیدگی‌هایی در فناوری روبه‌روییم که سابقه نداشته است. به طور مثال در گوشی‌های تلفن همراه بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی به کار رفته است، در حالی که صنعت در ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال پیش با ۷ نوع فلز، رقم می‌خورد.
وی با اشاره به تعریف توسعه پایدار گفت: توسعه پایدار ترکیبی از محیط زیست، اقتصاد و اجتماع است. باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که نیازهای آیندگان را تحت تاثیر قرار ندهیم. پس سطح توقع را پایین آورده و به این نتیجه می‌رسیم که چگونه می‌توانیم خودمان را تحت تاثیر قرار ندهیم.
به گفته ادیبی، سازمان ملل، این توسعه پایدار را در ۱۷ سرفصل تعریف کرده که مهم‌ترین آنها انرژی‌های پاک، گازهای گلخانه‌ای، آب و راهکاری برای آنهاست. حال باید پرسید آیا من به عنوان کسی که در معدن و صنعت هستم ابزاری دارم که بتوانم این امور را اجرایی کنم؛ پس چگونگی انجام این امر مطرح می‌شود.
اینجاست که شرکت‌هایی مانند شرکت ما ورود کرده و به شرکت‌های معدنی و صنعتی مشاوره می‌دهد.

 

سخن آخر

گفتنی است در پایان این آیین، دومین همایش بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی با نگرش ویژه بر توسعه پایدار و نمایشگاه تخصصی اکتشاف در فضایی به وسعت ۳ هزار متر مربع از سوی محمود احمدزاده هروی، نخستین وزیر صنایع و معادن در دولت موقت مهدی بازرگان گشایش یافت که تا ۱۰ بهمن از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در هتل المپیک تهران برپاست. در این نمایشگاه ده‌ها شرکت داخلی و خارجی و سخنرانان و نمایندگانی از استرالیا، آلمان، چین، کانادا و امریکا حضور دارند.
همچنین گفتنی است در حاشیه دومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه تخصصی اکتشاف مواد معدنی، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی برگزار خواهد شد. برگزاری مزایده محدوده‌های اکتشافی و گواهی کشف‌های سازمان‌های مرتبط از دیگر برنامه‌های جنبی این همایش و نمایشگاه است.
در این همایش و نمایشگاه، دکتر «بابک آل‌طه» کارگاه «تکنیک‌های صحرایی و آزمایشگاهی برداشت آثار کانسارهای مس پورفیری» و دکتر «جمال کیوانیان» کارگاه «نکات کلیدی قبل از تخمین ذخیره» را برگزار خواهند کرد.
در این همایش همچنین پروفسور «ادموند ساید» با عنوان «استفاده از استاندارد بین‌المللی گزارش‌نویسی مبتنی بر CRIRSCO به منظور تعیین ریسک و عدم قطعیت در ارزیابی کانسارها» سخنرانی خواهد کرد. «برد ویسون» هم درباره «کنترل کیفیت در آنالیزهای ژئوشیمیایی» سخنرانی می‌کند. دکتر «نعیم ادیبی» هم با عناوین «اکتشاف و توسعه پایدار» و «مدیریت پروژه‌های اکتشافی» سخنرانی می‌کند.

عناوین برگزیده
ریل نجات صنعت
با حضور کارشناسان بررسی شد: دولت چهاردهم چه سیاستی را در حوزه صنعت باید در پیش بگیرد؟

ریل نجات صنعت