تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۹
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۲۷۶۷۰۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تولید ۳۳۰ هزار خودرو سبک در آذربایجان‌شرقی/ فعالیت ۴۵ شرکت دانش بنیان خودروسازی در استان

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید خودرو سبک در استان ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو است که امیدواریم تا پایان امسال با تحقق وعده خودروسازان تیراژ تولید خودرو در استان افزایش یابد.

به گزارش می‌متالز، صابر پرنیان پیش از ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت رشد صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی با تکیه بر توان داخلی اظهار کرد: آذربایجان شرقی با وجود ۴۵ شرکت دانش بنیان در حوزه خودروسازی ظرفیت زیادی برای تولید قطعات باکیفیت، قطعات الکترونیکی، قطعات بدنه و مجموعه سازی دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان در صنعت خودروسازی افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید خودرو سبک در استان ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو است که امیدواریم تا پایان امسال با تحقق وعده خودروسازان تیراژ تولید خودرو در استان افزایش یابد.

پرنیان ادامه داد: با توجه به اقدامات انجام شده برای تکمیل خط بدنه و رنگ خودرو در استان امیدواریم به زودی شاهد اتفاقات خوبی در استان باشیم همچنین در این زمینه پیگیر اخذ مجوز ایجاد خودروساز سوم هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: موضوع تولید موتور‌های یورو ۵ و یورو ۶ را در شرکت ایدم و تولید گیربکس اتوماتیک را در شرکت چرخشگر به صورت ویژه پیگیری می‌کنیم.

۳ درصد تولید ناخالص کشور مربوط به صنعت خودروسازی است

پرنیان با بیان این که وزارت صمت به عنوان پشتیبان حامی صنایع است، گفت: خودروسازی به عنوان لوکوموتیو بخش صنعت در زندگی مردم تاثیر قابل توجهی دارد به طوری که نزدیک به ۳ درصد تولید ناخالص کشور مربوط به صنعت خودروسازی است.

وی افزود: آذربایجان شرقی به دلیل وجود نیروی انسانی ماهر، مختصص و علاقمند جزو استان‌های پیشرو و تاثیرگذار در صنعت خودرو، مجموعه سازی، قطعه سازی و صنایع وابسته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: علاوه بر آموزش نیرو‌های متخصص در دانشگاه‌های استان، واحد‌های صنعتی مادر در تبریز با پیشینه ۵۰ ساله مانند ماشین سازی، تراکتورسازی، پیستون سازی، موتوژن، ایدم، چرخشگر و بسیاری از این واحد‌های بزرگ صنعتی مانند یک دانشگاه نیروی‌های انسانی ماهر را به صورت عملی پرورش داده اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که آذربایجان شرقی یک استان با پایه صنعتی و اقتصادی است، اظهار کرد: برخلاف این که در صنعت خودرو در مقاطع مختلف مسایل و مشکلاتی داشته ایم، ولی اکنون آذربایجان شرقی به عنوان یک استان مهم در صنعت قطعه سازی در کشور مطرح است.

۴۵ شرکت دانش بنیان در حوزه خودروسازی

وی با اشاره تاثیر تحریم‌های اعمال شده بر صنعت خودروسازی گفت: در استان ۴۵ شرکت دانش بنیان در حوزه خودروسازی وجود دارد و این یعنی با تکیه بر توان داخلی این صنعت را توسعه خواهیم داد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که انحصار و تفکر غیرمولد و غیراقتصادی دو خودروساز بزرگ اجازه رشد به سایر واحد‌ها را نداده است، گفت: به منظور رفع مشکلات در حوزه قطعه سازی و تامین قطعات، اقدامات خوبی آغاز شده است برای مثال در مراجعاتی که به شرکت ایران خودرو تبریز داشتیم هر بار در پارکینگ این شرکت، تعداد قابل توجهی خودرو‌های ناقص وجود داشت، ولی اکنون تعداد این خودرو‌ها به صفر رسیده است.

پرنیان اضافه کرد: اگر به بخش خصوصی توجه شود بدون تردید با افزایش کیفیت خودرو، رضایت مشتریان نیز جلب می‌شود.

وی افزود: به منظور پیشبرد اهداف در این حوزه باید از ظرفیت نمایندگان مردم در مجلس استفاده شود در این زمینه از ابتدای امسال مسئولان عالی رتبه کشور را به استان آورده ایم تا مسایل و مشکلات فعالان بخش خصوصی مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: سال‌هاست که سقف تامین مالی در استان ثابت است در حالی که نیاز به تامین مالی به ویژه در حوزه سرمایه در گردش امسال شاید تا شش برابر افزایش یافته است.

پرنیان با اشاره به اهمیت تعیین و تکلیف مطالبات قطعه سازان افزود: قطعه سازان برای تولید محصولات با مشکلات زیادی مواجه هستند و در این میان پرداخت نکردن مطالبات از سوی خودروسازان بر مشکلات این واحد‌های صنعتی می‌افزاید و تبعات بی انضباطی مالی خودروسازان بزرگ را مصرف کنندگان پراخت می‌کنند.

عمر ماشین آلات صنعتی در آذربایجان شرقی بیش از ۳۰ سال است

وی در خصوص مشکلات واردات ماشین آلات صنعتی گفت: عمر ماشین آلات صنعتی در استان بیش از ۳۰ سال است که این موضوع موجب کاهش کیفیت و راندمان تولید و افزایش قیمت تولیدات می‌شود در این زمینه سیستم مالی و بانکی کشور باید با اعطای تسهیلات در خدمت تولید باشند این در حالی است که سقف اعطای تسهیلات به واحد‌های صنعتی استان با سال‌های گذشته تفاوتی نکرده است و بدون تردید این اعتبار به هیچ عنوان جوابگوی سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی نخواهد بود.

وی افزود: با توجه به این که بهره مندی آذربایجان شرقی از تسهیلات منابع مالی کشور متناسب با سهم سرانه جمعتی و سرانه صنعتی نیست در این زمینه این موارد را پیگیری می‌کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: عمده سرمایه گذاری استان از سوی فعالان بخش خصوصی انجام می‌شود و بخش خصوصی پرچم دار صنعت استان است.

پرنیان گفت: وزارت صمت اقدامات ویژه‌ای برای نظارت بر بازار انجام داده به طوری که برای مثال در حوزه لوازم یدکی خودرو ۵۴ قلم کالا حتما باید شناسه تولید داشته باشد اگر کالایی کد شناسه نداشته باشد به عنوان کالای قاچاق در نظر گرفته می‌شود و جریمه سنگینی دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: فعالیت دلالان در چرخه زنجیره تامین و افزایش قیمت کالا‌ها موجب متضرر شدن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می‌شود، ولی اکنون با آغاز فعالیت رصد اینترنتی، علاوه بر این که تولیدکنندگان پاسخگوی کیفیت محصولات خود خواهند بود دلالان نیز از چرخه تامین کالا حذف خواهند شد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده