تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۲۷۶۷۴۴
سرویس خبر : انرژی

پیشنهاد پوتین به اردوغان درباره تامین گاز اتحادیه اروپا

‌می‌متالز - رئیس‌جمهور روسیه پیشنهاد کرد که یک هاب گازی بزرگ در ترکیه برای صادرات منابعی که قبلاً از طریق خطوط لوله نورد استیم از روسیه به اروپا هدایت می‌شد، ایجاد شود.

به گزارش می‌متالز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پیشنهاد کرد که یک هاب گازی بزرگ در ترکیه برای صادرات منابعی که قبلاً از طریق خطوط لوله نورد استیم از روسیه به اروپا هدایت می‌شد، ایجاد شود.

بر اساس این گزارش، طرح رئیس‌جمهور روسیه در دیدار روز پنجشنبه با رجب طیب اردوغان، همتای ترک وی در قزاقستان ارائه شد.

پوتین گفت که این هاب همچنین می‌تواند به بستری برای تعیین قیمت گاز تبدیل شود و از سیاسی شدن این موضوع جلوگیری شود.

پوتین به اردوغان گفت: در جریان کار این هاب، که ما می‌توانیم با هم ایجاد کنیم، البته، بستری نه تنها برای عرضه، بلکه برای تعیین قیمت نیز خواهد بود، چرا که این یک موضوع - قیمت‌گذاری - بسیار مهم است.

وی هزینه کنونی گاز را "بالا" خواند و افزود که "ما به راحتی می‌توانیم (قیمت گاز) را در سطح عادی بازار، بدون هیچ گونه حاشیه سیاسی تنظیم کنیم.

این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که روسیه تلاش می‌کند تا مسیر صادرات گاز خود را که از طریق خطوط لوله گاز نورد استریم انجام می‌شد و در انفجار‌های ماه گذشته آسیب دید، تغییر دهد.

پوتین با اشاره به اینکه روسیه گاز ترکیه را به طور کامل تامین خواهد کرد، افزود: آنکارا به مطمئن‌ترین شریک برای ترانزیت منابع انرژی روسیه به اروپا تبدیل شده است.

پوتین برای اولین بار روز چهارشنبه در سخنرانی خود در کنفرانس هفته انرژی روسیه پیشنهاد ایجاد یک هاب گازی در ترکیه را داد.

وی گفت که مسکو می‌تواند حجم ترانزیت از دست رفته را از طریق آسیب به خطوط لوله نورد استریم به منطقه دریای سیاه با ایجاد یک "هاب گازی" در ترکیه برای تامین منابع اتحادیه اروپا منتقل کند.

وی خاطرنشان کرد که تعمیر خطوط لوله آسیب دیده امکان پذیر است، اما روسیه و اتحادیه اروپا باید درباره سرنوشت آن‌ها تصمیم بگیرند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده