تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۷۱۹۷۵
سرویس خبر : انرژی

جلسه اضطراری رهبران اتحادیه اروپا پس از رکورد قیمت برق

‌می‌متالز - بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که قیمت برق در بازار‌های اصلی اتحادیه اروپا شاهد افزایش شدیدی بود که موجب شد رهبران این اتحادیه برای بحث در مورد بحران تأمین برق جلسه اضطراری تشکیل دهند.

به گزارش می‌متالز، بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که قیمت برق در بازار‌های اصلی اتحادیه اروپا در روز جمعه شاهد افزایش شدیدی بود که موجب شد رهبران این اتحادیه برای بحث در مورد بحران تأمین برق جلسه اضطراری تشکیل دهند.

روز جمعه، قرارداد‌های فرانسه برای تأمین برق در سال آینده در بورس انرژی اروپا حدود ۲۵ درصد افزایش یافت و به ۱۱۳۰ یورو در هر مگاوات ساعت رسید.

معادل آلمانی این قرارداد‌ها نیز با افزایش ۳۳ درصدی به ۹۹۵ یورو در هر مگاوات ساعت رسید که طی هفته جاری نزدیک به ۷۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

قیمت برق و گاز در سراسر قاره اروپا هفته گذشته پس از آنکه غول انرژی دولتی روسیه یعنی شرکت گازپروم اعلام کرد قصد دارد فعالیت تنها توربین عملیاتی خط لوله نورد استریم ۱ را به دلیل کار‌های تعمیر و نگهداری متوقف کند، افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، ترانزیت گاز از طریق این خط لوله از ۳۱ اوت تا ۲ سپتامبر به طور کامل متوقف خواهد شد.

افزایش قیمت انرژی به طور اجتناب ناپذیری به تورم در سراسر این قاره دامن زده و خانوار‌ها و مشاغل را در معرض تهدید فزاینده مالی قرار داده است. آخرین اخبار نیز حاکی است که خطر رکود و کمبود حامل‌های انرژی در زمستان پیش رو در این منطقه افزایش یافته است.

از اواخر ماه ژوئیه، خط لوله گاز نورد استریم ۱ به دلیل تعطیلی چندین توربین گاز با ۲۰ درصد ظرفیت کامل خود گازرسانی کرده است.

یکی از این توربین‌ها برای تعمیر به مونترال فرستاده شد و به دلیل تحریم‌های کانادا علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین مجوز خروج از این کشور را دریافت نکرد. اتاوا به درخواست آلمان، در ماه ژوئیه برای توربین‌ها معافیت صادر کرد و یکی از آن‌ها را فرستاد، اما گازپروم با استناد به بی‌نظمی در اسناد، تحویل این توربین را رد کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده