تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۸
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۶۸۵۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تولید ۶ میلیون تنی آلومینا در شرکت نورسک هیدرو طی سال ۲۰۲۱

‌می‌متالز - تولید آلومینا در شرکت «نورسک هیدرو» طی سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰، حدود ۱۳.۵ درصد رشد داشت. میزان فروش آلومینا طی سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱، بالغ بر دو میلیون تن بود و این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰، حدود ۲۵.۱ درصد رشد داشت.

به گزارش می‌متالز، میزان تولید آلومینیوم شرکت نورسک هیدرو طی سال ۲۰۲۱ روند صعودی داشت، اما میزان فروش آن روندی نزولی را ثبت کرد. حاشیه EBITDA طی سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۶.۵ درصد بود، حدود ۱۶.۶ واحد درصد رشد داشت که دلیل آن، افزایش قیمت آلومینیوم در LME بود. بیشترین هزینه صرف شده در شرکت نورسک هیدرو برای تولید آلومینا مربوط به انرژی است که سهم ۴۴ درصدی از کل هزینه تولید را طی سال۲۰۲۱ به خود اختصاص داد.

شرکت نورسک هیدرو در زمینه‌های تولید بوکسیت و آلومینا، آلومینیوم، تولید محصولات اکستروژنی و انرژی فعالیت می‌کند. یکی از معادن بزرگ این شرکت، معدن «پاراگومینا» س است که در قسمت شمالی برزیل در ایالت پارا واقع شده است و بزرگ‌ترین پالایشگاه این شرکت نیز در برزیل با نام «آلونورت» مشغول فعالیت است. بخشی از آلومینای تولید شده برای تولید آلومینیوم مصرف و بخشی به شرکت‌های دیگر فروخته می‌شود. یکی از فعالیت‌های قابل توجه این شرکت، تولید آلومینیوم ثانویه است که از این راه، سعی در تولید آلومینیوم با کمترین میزان مصرف انرژی و تولید کربن دارد. شرکت نورسک هیدرو در حال حاضر، چهارمین تولیدکننده آلومینیوم در جهان به شمار می‌رود و یکی از اهداف شرکت، این است که تا سال ۲۰۵۰ میزان انتشارات کربنی خود را به صفر برساند و تولید سبز داشته باشد.

نمودار ۱، میزان تولید آلومینا، آلومینای خریداری شده برای باز فروش، میزان فروش و حاشیه EBITDA از بخش آلومینای شرکت نورسک هیدرو را نشان می‌دهد. میزان تولید آلومینا طی سه ماهه اول سال ۲۰۲۰، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود و میزان تولید در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ به کمترین مقدار خود رسید و عدد یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن را ثبت کرد.

ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد که یکی از دلایل افت تولید در شرکت نورسک هیدرو طی سال ۲۰۲۰، افزایش قیمت مواد اولیه و انرژی است که با افزایش هزینه‌های تولید میزان آن کاهش یافت. به دلیل طولانی شدن مدت زمان تعمیر و نگهداری خط لوله انتقال بوکسیت از معدن «پاراگومیناس» به پالایشگاه آلومینا در برزیل، تولید طی ماه‌های آگوست تا اکتبر، تحت تاثیر قرار گرفت. میزان تولید این محصول طی سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱، حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود و به صورت کلی روند تولید در این سال صعودی بود و طی سه ماهه پایان سال با رشد ۳.۹ درصدی، به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید. تولید آلومینا در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود که در مقایسه با سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱، با رشد ۱۳.۵ درصدی به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید. میزان آلومینای خریداری شده برای بازفروش، در فصل آخر ۲۰۲۱ حدود ۷۶۵ هزار تن بود که مقایسه با فصل آخر ۲۰۲۰، کاهش حدود ۲.۳ درصدی را نشان داد.

میزان فروش آلومینا طی سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰، حدود دو میلیون و ۱۴۰ هزار تن بود و این میزان در سه ماه اول ۲۰۲۱، به دو میلیون و ۲۷۰ هزار تن رسید. طی سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱، میزان فروش آلومینا به دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید که در مقایسه با سه ماهه پایانی ۲۰۲۰، حدود ۲۵.۱ درصد رشد داشت. میزان حاشیه سود پیش از بهره، مالیات، هزینه، استهلاک و وام (EBITDA) آلومینا طی سه ماهه انتهایی سال ۲۰۲۱، حدود ۲۷.۸ درصد بود که در مقایسه با سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ که ۱۰.۷ درصد بود، حدود ۷.۱ واحد درصد رشد را نشان می‌دهد. یکی از دلایل رشد چشمگیر حاشیه EBITDA در سال ۲۰۲۱، افزایش قیمت جهانی آلومینا بوده است.

تولید ۶ میلیون تنی آلومینا در شرکت نورسک هیدرو طی سال ۲۰۲۱


افزایش تولید آلومینیوم نورسک هیدرو


نمودار ۲، میزان تولید، فروش و حاشیه EBITDA آلومینیوم را نشان می‌دهد. میزان تولید آلومینیوم طی سه ماه سوم سال ۲۰۲۱، حدود ۵۷۳ هزار تن بوده و با افت ۰.۳ درصدی در سه ماه آخر سال ۲۰۲۱، به ۵۷۱ هزار تن رسید. میزان تولید آلومینیوم در شرکت نورسک هیدرو طی سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱، با مقایسه ۲۰۲۰، ۷.۳ درصد رشد را حکایت می‌کند. تولید آلومینیوم به عرضه آلومینا و تقاضا در بازار جهانی وابسته است. ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد که با انجام واکسیناسیون برای بیماری کووید-۱۹ در دنیا و افزایش تقاضا برای آلومینیوم، میزان تولید این فلز در شرکت نورسک هیدرو نیز افزایش یافت. میزان فروش طی فصل سوم سال ۲۰۲۱، حدود ۵۸۳ هزار تن بود و با افت ۱.۹ درصدی در فصل آخر سال ۲۰۲۱، به ۵۷۲ هزار تن کاهش یافت. میزان فروش آلومینیوم نورسک هیدرو طی سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱، در با مقایسه با سه ماهه آخر ۲۰۲۰، حدود ۴.۶ درصد رشد داشت. میزان حاشیه EBITDA آلومینیوم در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱، حدود ۴۲.۸ بود و با افت ۹.۸ درصدی در سه ماه انتهایی سال ۲۰۲۱، به ۳۳ درصد رسید. یکی از دلایل کاهش حاشیه EBITDA آلومینیوم، افت قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن بود. حاشیه EBITDA طی سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۶.۵ درصد بود، حدود ۱۶.۶ واحد درصد رشد را ثبت کرد که دلیل آن، افزایش قیمت آلومینیوم بود.

تولید ۶ میلیون تنی آلومینا در شرکت نورسک هیدرو طی سال ۲۰۲۱


انرژی، بخش اصلی در هزینه تولید آلومینا


در شرکت نورسک هیدرو، بیشترین هزینه در تولید آلومینا مربوط به انرژی (نفت، زغال سنگ و برق) است که سهم ۴۴ درصدی از کل هزینه تولید را طی سال۲۰۲۱ به خود اختصاص داد. پس از انرژی، ماده اولیه، بوکسیت سهم ۲۶ درصدی از هزینه‌های تولید آلومینا را داشت. در سال ۲۰۲۰ میزان سهم انرژی برای تولید آلومینای این شرکت، ۳۰ درصد بود. ارزیابی‌های آتورپات نشان داد که یکی از دلایل افزایش سهم انرژی طی سال ۲۰۲۱، افزایش قیمت برق در اروپا بود. با توجه به این که شرکت هیدرو متعهد به پایبندی به توافق‌نامه اقلیمی پاریس است، میزان استفاده زغال‌سنگ برای تولید آلومینا را کاهش داده که قیمت ارزان‌تری در مقایسه با سایر سوخت‌ها دارد و این امر، عاملی برای افزایش سهم هزینه انرژی این شرکت در تولید آلومینا بوده است.

سهم هزینه آلومینا در تولید آلومینیوم طی سال ۲۰۲۱، حدود ۳۵ درصد بود که بیشترین سهم را در بین مولفه‌های مختلف هزینه‌های تولید آلومینیوم داشت. پس از آن، هزینه برق، سهم ۳۰ درصدی را به خود اختصاص داد و هزینه پترولیوم کک حدود ۱۸ درصد از کل هزینه تولید بود. طی سال ۲۰۲۰، سهم آلومینا در هزینه تولید آلومینیوم ۳۶ درصد بود و هزینه برق سهم ۲۸ درصدی داشت. یکی از دلایل افزایش سهم هزینه برق طی سال ۲۰۲۱، افزایش قیمت آن در اروپا بود. سهم پترولیوم کک در تولید آلومینیوم طی سال ۲۰۲۰ حدود ۱۷ درصد بود. قیمت پترولیوم کک در سال ۲۰۲۱ و مقایسه آن با سال ۲۰۲۰، حدود ۱۰.۳ درصد رشد را نشان داد و همین امر باعث افزایش سهم هزینه تامین این محصول برای تولید آلومینیوم شد.

تولید ۶ میلیون تنی آلومینا در شرکت نورسک هیدرو طی سال ۲۰۲۱

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده