تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۵
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۶۸۹۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

احتمال کاهش عرضه مازاد آلومینا در نیمه دوم سال جاری

‌می‌متالز - در حال حاضر، قیمت آلومینای تولید داخل و وارداتی چین در وضعیت نوسانی قرار دارد و این در حالی است که این نوسان قیمت، صعودی است. علاوه‌براین، میزان عرضه و تقاضای این محصول در جنوب و شمال چین به حالت معکوس در‌آمده است و انتظار می‌رود که حجم عرضه آن کاهش پیدا کند. بنابراین، موسسه «SMM» پیش‌بینی کرده است که قیمت آلومینای داخلی حول هزینه تمام شده محصول در نوسان باشد.

به گزارش می‌متالز، قیمت نقدی آلومینا در نیمه اول سال ۲۰۲۲ در چین نوسانات زیادی داشته است. در ابتدای سال، به دلیل کاهش تولیدات ناشی از ایجاد محدودیت‌های زیست‌محیطی و تاثیر بازی‌های المپیک زمستانی، قیمت آلومینا وارد کانال صعودی شد و سپس در ماه مارس دوباره کاهش یافت و در محدوده ثابت قرار گرفت. با ورود به ماه آوریل و با توجه به کسری عرضه در شمال چین و مازاد عرضه در جنوب آن، این نوسان عرضه به حالت تراز درآمد. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که جنوب و شمال چین از نظر تولید آلومینا خودکفا هستند و واردات این محصول به چین، توانسته است اثرگذاری این نوسانات را به حداقل ممکن برساند. بنابراین، اختلاف قیمت آلومینا بین جنوب و شمال جزئی خواهد بود و انتظار می‌رود قیمت آلومینا حول هزینه تمام شده داخلی محصول نوسان داشته باشد.

درگیری‌های ژئوپلتیکی در جهان از فوریه امسال افزایش داشته و این امر موجب افزایش قیمت انرژی در تمام دنیا شده است که به دنبال آن، افزایش قیمت فلزات را به دنبال داشته است. این افزایش قیمت انرژی نیز از رشد قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن و رشد قیمت آلومینا حمایت کرد. با تعطیلی کارخانه‌های آلومینا در خارج از چین به دلیل کسری انرژی، کاهش عرضه آن باعث افزایش بیشتر قیمت شد. در ماه آوریل، پس از اینکه استرالیا صادرات آلومینا به روسیه را ممنوع کرد، این حجم از آلومینا به بازار جهانی سرازیر شد و محدودیت عرضه را کاهش داد و به تبع آن قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفتتند.


مازاد عرضه آلومینا در چین، ممکن است کاهش یابد


ظرفیت آلومینای داخلی چین در آوریل ۲۰۲۲، به ۹۴.۲۵ میلیون تن رسید که ۶.۴ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. این بدان معناست که ظرفیت آلومینای داخلی چین در حال افزایش است، اما چین اعلام کرد که این افزایش ظرفیت مربوط به احتساب ظرفیت‌های تعلیق شده است. بر اساس داده‌های موسسه SMM «حدود ۱۰ میلیون و ۱۲۷ هزار تن مازاد ظرفیت آلومینا در چین وجود دارد. در نیمه دوم سال جاری و سه سال آینده، نزدیک به ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ظرفیت جدید دیگر برای تولید آلومینا در چین آماده بهره‌برداری خواهد بود. از آنجایی که ظرفیت جهانی آلومینیوم به حداکثر میزان خود رسیده است، ظرفیت این محصول در چین مناسب ارزیابی می‌شود.

از نظر میزان واردات و صادرات، باید خاطر نشان کرد که حجم واردات آلومینا از ماه ژانویه تا ماه می‌سال جاری، کاهش یافته و تعادل عرضه و تقاضای در بازار‌های خارجی نیز در همین راستا تغییر کرده است؛ بنابراین از یک سو، تقاضا برای آلومینای چین در اروپا ثابت است و از سوی دیگر، قیمت منابع وارداتی و حمل و نقل دریایی همچنان بالا است. عواملی مانند افزایش عرضه داخلی و کاهش سود صنایع پایین‌دستی، باعث شده که برخی از مشتریان مصرانه به خرید منابع داخلی روی آورند و این در حالی است که تولید آلومینیوم نیز در سال جاری افزایش یافته است.

میزان حجم مازاد عرضه آلومینا در سال ۲۰۲۲، حدود ۷۶۳ هزار تن تخمین زده می‌شود. همچنین صادرات آلومینا از سه ماهه دوم ۲۰۲۲ تاکنون، روند افزایشی داشته است که نشان دهنده تعادل عرضه و تقاضا است. حتی در بدبینانه‌ترین حالت هم انتظار می‌رود که حجم قابل توجه مازاد عرضه آلومینا باید اندکی کاهش یابد.


روند صعودی هزینه‌ها در بحبوحه عرضه محدود سنگ معدن داخلی

تولید آلومینا شامل هزینه‌هایی نظیر بوکسیت، سود سوزآور، انرژی و سایر هزینه‌های مرتبط است. هزینه بوکسیت تقریبا ۵۰ درصد از کل هزینه تولید آلومینا را تشکیل می‌دهد و پس از آن هزینه‌های مرتبط با انرژی و سود سوزآور قرار دارند. از ابتدای سال جاری، سهم هزینه‌های تامین بوکسیت همچنان بالا است و سهم سود سوزآور نیز در‌حال افزایش است. در حالی که سهم هزینه تامین زغال‌سنگ در تولید آلومینا، تمایل به کاهش را نشان داده است. در حال حاضر عرضه بوکسیت داخلی چین همچنان محدود است.

با توجه به تاکید اندونزی به ممنوعیت صادرات بوکسیت، برخی از شرکت‌های داخلی چین استفاده از بوکسیت داخلی را افزایش داده‌اند. بازار خرید و فروش به سمت فروشندگان متمایل بوده و قیمت بوکسیت داخلی چین به سرعت در حال رسیدن به ثبات است. علاوه‌براین، قیمت بوکسیت وارداتی نیز به دلیل افزایش تقاضای داخلی برای سنگ معدن وارداتی و افزایش حمل و نقل دریایی رو به افزایش است.

همچنین، از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ تاکنون، قیمت سود سوزآور داخلی نیز روند صعودی داشته است. در نتیجه این عوامل، کاهش سود آلومینای داخلی در نیمه اول سال جاری به دلیل افزایش مداوم قیمت مواد اولیه و کاهش قیمت آلومینای داخلی، ادامه یافته است. این صنعت سودآوری مشخصی دارد و با توجه به کاهش سود و افزایش قیمت مواد اولیه، این امکان وجود دارد که کارخانه‌های بیشتری متحمل ضرر شوند و تولید خود را کاهش داده و یا به حالت تعلیق درآورند.


قیمت آلومینا حول هزینه تمام شده در نوسان خواهد بود


با افزایش ظرفیت‌های جدید، تولید در این راستا با سرعت در حال افزایش است. اکثر کارخانه‌های جدید در اطراف بندر‌ها ساخته شده‌اند و هدف آن‌ها کاهش هزینه حمل و نقل داخلی به منظور استفاده از بوکسیت وارداتی است. چنین شرکت‌هایی با توسعه ظرفیت تولید خود می‌توانند شرکت‌های تولیدکننده با هزینه بالا را با مشکل مواجه کنند. به عنوان مثال، هزینه کارخانه‌ها در استان‌های شانشی و هنان چین بسیار بیشتر از هزینه کارخانه‌های موجود در استان‌های شاندونگ، هبی و منطقه گوانگشی است. از این رو انتظار می‌رود در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، کارخانه‌های پرهزینه به تدریج از صحنه تولید خارج و یا به مناطق ساحلی منتقل شوند. به همین دلیل، اختلاف قیمت آلومینا بین جنوب و شمال چین به حداقل می‌رسد و انتظار می‌رود قیمت آلومینا حول هزینه تمام شده محصول در نوسان باشد.

شایان ذکر است که قیمت آلومینا به مجموعه‌ای از احتمالات از جمله راه‌اندازی خط تولید جدید، وضعیت تولید آلومینیوم، تغییرات نسبت قیمت در بورس فلزات لندن و شانگهای، قیمت و عرضه مواد اولیه و همچنین حوادث مبتنی بر نظریه قوی سیاه بستگی دارد.

افزایش قیمت انرژی و کاهش تولید آلومینیوم در جهان، منجر به کاهش تقاضا برای آلومینا شده است. با راه‌اندازی ظرفیت تولید جدید آلومینا در چین، واحد‌های ذوب آلومینیوم داخلی تمرکز خود را از محصولات وارداتی به تولید داخلی تغییر خواهند داد. علاوه‌براین، چین در حال تبدیل شدن از یک واردکننده خالص آلومینا به صادرکننده خالص آن است. انتظار می‌رود قیمت آلومینای وارداتی بر طبق اقدامات صورت گرفته و حمایتی در راستای تولیدات داخلی آلومینا، کاهش یابد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده