تاریخ: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۶
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۲۷۶۹۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روایت جدید از وضعیت تولید تابستانه بورسی‌ها

‌می‌متالز - شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی پس از افت دو ماهه، در شهریورماه با رشد ماهیانه ۱۵ درصدی به وضعیت شاخص در خردادماه نزدیک شد.

به گزارش می‌متالز، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی شاخص تولید، فروش و قیمت شرکت‌های بورسی را برای آخرین ماه تابستان به روز کرد. آماری که نشان داد شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی با پشت سر گذاشتن کاهش‌های قابل توجه در دو ماه ابتدایی فصل تابستان، در شهریورماه با رشد ماهیانه قابل توجه ۱۵ درصدی بخش قابل توجهی از افت دو ماهه خود را جبران کرد و به وضعیت شاخص در خردادماه نزدیک شد. پیش‌تر نیز گزارش شاخص مدیران خرید (شامخ) از رشد ۴.۸ درصد شامخ تولید در شهریورماه خبر داده بود.

روایت جدید از وضعیت تولید تابستانه بورسی‌ها

روایت جدید از وضعیت تولید تابستانه بورسی‌ها

 

کارنامه شهریوری شرکت‌های صنعتی بورس

در شهریورماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۲ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۳ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید داشته‌اند. در این میان رشته فعالیت‌های «خودرو و قطعات» ، «محصولات فلزی بجز ماشین آلات و تجهیزات» و «فلزات پایه» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته فعالیت‌های «شیمیایی (بجز دارو)» ، «سیمان» و «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.

همچنین طی شهریورماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل، از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی رشته فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر» و «فلزات پایه» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیتهای «شیمیایی (بجز دارو)» و »محصولات فلزی بجز ماشین‌آلات و تجهیزات» بیشتر ین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.

در این گزارش عنوان شده طی شهریور ماه ۱۴۰۱، شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱۶.۶ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۲۱.۳ درصدی همراه شده است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۰ رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۵ رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته‌اند. رشته فعالیت‌های «ماشین‌آلات و تجهیزات»، «تجهیزات برقی»، «خودرو و قطعات» و «کاشی و سرامیک» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته فعالیت‌های «دارو»، «لاستیک و پلاستیک «، »چوب و کاغذ» و «سیمان» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند.

همچنین در این ماه نسبت به ماه قبل، بیشترین سهم در افزایش شاخص فروش متعلق به رشته فعالیت‌های «ماشین‌آلات و تجهیزات»، «تجهیزات برقی«، »خودرو و قطعات» و «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر» و بیشترین سهم در کاهش شاخص فروش متعلق به رشته فعالیتهای «کاشی و سرامیک» و «چوب و کاغذ» بوده است.

شاخص فروش شرکتهای معدنی بورسی هم نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۵۸.۶ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۵۰.۲ درصدی همراه شده است. در شهریور ماه ۱۴۰۱ شاخص قیمت ماهیانه فعالیت‌های صنعتی بورسی ۱.۳ درصد کاهش یافت و رشد نقطه به نقطه شاخص به ۴۰.۲ درصد رسید. شایان ذکر است میانگین سالیانه شاخص قیمت ۵۴.۱ درصد افزایش یافته است، رشته فعالیتهای «دارو» و «سایر کانی غیرفلزی» بالاترین نرخ رشد ماهیانه را در شاخص قیمت داشته‌اند.

شاخصهای تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی

در شهریور ماه ۱۴۰۱، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی با پشت سر گذاشتن کاهش‌های قابل توجه در دو ماه ابتدایی فصل تابستان، در شهریورماه با رشد ماهیانه قابل توجه ۱۵ درصدی بخش قابل توجهی از افت دو ماهه خود را جبران کرد و به وضعیت شاخص در خردادماه نزدیک شد.

شایان ذکر است این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز با افزایش ۶.۲ درصدی روبرو شده است. این روند افزایشی در شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نیز با شدت بیشتر تکرار شده است و این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱۶.۶ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۲۱.۳ درصدی همراه شده است.

همچنین طی سه‌ماهه منتهی به شهریورماه ۱۴۰۱، رشد میانگین متحرک سه ماهه شاخص تولید افزایش ۷.۷ درصدی و شاخص فروش آن افزایش ۱۰.۱ درصدی را نشان می‌دهند.

شاخص‌های تولید و فروش به تفکیک رشته فعالیت‌های صنعتی بورسی

طی شهریورماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی ۱۲ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۳ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند. رشته فعالیتهای «خودرو و قطعات»، «محصولات فلزی بجز ماشین آلات و تجهیزات»، «فلزات پایه» و «کاشی و سرامیک» بیشترین افزایش در شاخص تولید و رشته فعالیتهای «شیمیایی (بجز دارو)»، «سیمان» و «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر» کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند.

همچنین در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی ۱۰ رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۵ رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش را تجربه کرده‌اند. رشته فعالیت‌های «خودرو و قطعات«، »ماشین‌آلات و تجهیزات»، «تجهیزات برقی» رشدهای قابل توجه بیش از ۴۰ درصدی در شاخص فروش داشته‌اند و رشته‌فعالیتهای «دارو»، «چوب و کاغذ» و «لاستیک و پالستیک» بیشترین کاهش در شاخص فروش را تجربه کرده‌اند.

طی شهریورماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل، شاخص تولید عمده رشته فعالیت‌ها افزایش یافته است و در این میان رشته فعالیتهای «فلزات پایه»، «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر»، «خودرو و قطعات» و «سیمان» بیشترین افزایش در شاخص تولید را داشته‌اند و تنها رشته فعالیت‌های «شیمیایی (بجز دارو)» و «محصولات فلزی بجز ماشین‌آلات و تجهیزات» مقادیر اندکی کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند.

همچنین در این ماه شاخص فروش رشته فعالیت‌های صنعتی نیز نسبت به ماه قبل عمدتاً افزایشی بوده است و رشته فعالیت‌های «ماشین‌آلات و تجهیزات» ، «خودرو و قطعات» ، «فلزات پایه» و «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر» بیشترین افزایش در شاخص فروش را داشته‌ و تنها رشته فعالیت‌های «چوب و کاغذ» و «کاشی و سرامیک» کاهش در شاخص فروش را تجربه کرده‌اند.

طی شهریورماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل، رشته فعالیتهای «خودرو و قطعات»، «محصولات فلزی بجز ماشین‌آلات و تجهیزات» و «فلزات پایه» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته فعالیت‌های «شیمیایی (بجز دارو)»، «سیمان» و «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند. همچنین در این ماه، رشته فعالیت‌های «ماشین‌آلات و تجهیزات»، «تجهیزات برقی» و «خودرو و قطعات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته فعالیت‌های «دارو» و »لاستیک و پلاستیک» و «چوب و کاغذ» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند.

طی شهریورماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل، رشته فعالیتهای «خودرو و قطعات»، «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر» و «فلزات پایه» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید داشته‌اند. ضمن آنکه در این ماه نسبت به ماه قبل، بیشترین سهم در افزایش شاخص فروش متعلق به رشته فعالیت‌های «ماشین‌آلات و تجهیزات»، «تجهیزات برقی «، »خودرو و قطعات» و «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر» بوده است.

روایت جدید از وضعیت تولید تابستانه بورسی‌ها

خودرویی‌ها در شهریورماه چه کردند؟

در شهریورماه ۱۴۰۱ شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات بر مبنای شرکت‌های بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۲۸.۵ درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۲۹.۱ درصدی داشته است. همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۶۷.۶ درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۲۹.۷ درصدی داشته است. مهمترین دلیل افزایش در شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل و همچنین نسبت به ماه قبل، رشد قابل توجه تولید و فروش در زیربخش «خودرو سنگین» بوده است.

عملکرد صنعت شیمیایی در پایان تابستان

در شهریورماه ۱۴۰۱ شاخص تولید رشته فعالیت شیمیایی بجز دارو بر مبنای شرکتهای بورسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۹.۵ درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۲.۵ درصدی داشته است. لکن شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۱۳.۸ درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۲۲ درصدی داشته است. در مقایسه عملکرد ۶ ماه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه در سال قبل هم شاهد کاهش ۶.۴ درصدی شاخص تولید این بخش و افزایش اندک ۱.۱ درصدی شاخص فروش آن هستیم.

دلیل اصلی کاهش شاخص تولید رشته فعالیت شیمیایی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش تولید زیربخش‌های پلاستیک و لاستیک مصنوعی و کودها و ترکیبات نیتروژن در شهریورماه ۱۴۰۱ بوده است، از طرف دیگر علت افزایش شاخص فروش نسبت به ماه قبل و همچنین ماه مشابه سال قبل، افزایش قابل توجه در فروش کودها و ترکیبات نیتروژن و همچنین خوراک پالایشگاه‌ها و با فاصله از آنها فروش متانول بوده است.

شاخص‌های تولید و فروش رشته فعالیت فلزات پایه

در شهریورماه ۱۴۰۱ شاخص تولید رشته فعالیت فلزات پایه بر مبنای شرکت‌های بورسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۱۷.۹ درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۳۳.۱ درصدی داشته است. همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۹.۸ درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۲۷.۹ درصدی داشته است. دلیل اصلی افزایش شاخص تولید و فروش رشته فعالیت فلزات پایه نسبت به ماه قبل، افزایش تولید و فروش شمش در شهریورماه ۱۴۰۱ برخلاف کاهش این دو شاخص در ماه قبل بوده است.

کارنامه غذایی‌ها در پایان نیمه نخست

در شهریور ماه ۱۴۰۱ شاخص تولید رشته فعالیت غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر بر مبنای شرکت‌های بورسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۴.۵ درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۳۰.۱ درصدی داشته است. همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۲.۴ درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ۲۶.۴ درصدی داشته است. نسبت به ماه قبل نیز شاخص تولید و فروش تمامی زیربخش‌ها نسبت به ماه قبل افزایش یافته است که تا حد قابل توجهی کاهش شاخص تولید و فروش در همه زیربخش‌ها در ماه قبل را جبران کرده است .

شاخص‌های تولید و فروش شرکت‌های معدنی بورسی

در شهریور ماه ۱۴۰۱، شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۴.۴ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۵۱.۴ درصدی همراه شده است. همچنین، شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۵۸.۶ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۵۰.۲ درصدی روبرو شده است.

با توجه به کاهش تولید و فروش گندله در تیر و مردادماه به دلیل تعمیرات دوره‌ای کارخانه‌ها، در شهریورماه نه تنها کاهش تولید جبران شده است، بلکه به میزان قابل توجهی افزایش نیز یافته است (که دلیل آن نیاز به بررسی بیشتر دارد) و با توجه به سهم ۴۲ درصدی گندله از کل محصوالت معدنی، با افزایش تولید گندله در شهریور ماه ۱۴۰۱، شاخص تولید و فروش نسبت به ماه قبل و همچنین ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است.

منبع: فردای اقتصاد

عناوین برگزیده