تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۴
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۲۷۶۹۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شرط لازم توسعه اقتصادی امنیت است/ پول‌های خارج شده از بورس باعث تورم در بازار‌های طلا و ارز می‌شود/ سنگین‌ترین خروج سرمایه از بورس اتفاق افتاد

‌می‌متالز - اغتشاشات اخیر تمام ابعاد اقتصاد کشور و حتی نحوه هزینه کرد مردم را متاثر می‌کند. زمانیکه افراد یک جامعه به لحاظ امید به آینده در شرایط نامساعد قرار گیرند به جای خرج درآمد‌های خود از خرید کالا و خدمات غیرضروری منصرف می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازار سرمایه و فعال اقتصادی، با اشاره به اهمیت امنیت و آرامش در یک نظام اقتصادی، گفت: متاسفانه اتفاقات اخیر در کشور موضوع امنیت و آرامش اقتصادی را هدف قرار داده است. این در حالیست که امنیت شرط لازم و اجباری برای حرکت یک نظام اقتصادی به سمت توسعه و پیشرفت به حساب می‌آید.

به گفته وی در یک نظام اقتصادی هرگونه اتفاق، محدودیت و پیش‌نیاز دیگری قابل تأمین است؛ به عبارت دیگر بروز هر گونه چالشی در اقتصاد را می‌توان از طریق شرکای تجاری یا شرکای اقتصادی و یا سایر بخش‌های تأمین‌کننده، تأمین کرد، اما امنیت مقوله‌ای است که به هیچ وجه قابل واردات یا تأمین از محل دیگر یا خارج از کشور نیست.

سرمایه‌گذار به دنبال کم ریسک‌ترین بازار است

این کارشناس بازار سرمایه، افزود: سرمایه و سرمایه‌گذار در تعاریف اقتصادی عموما ترسو‌ترین قشر یک جامعه محسوب می‌شوند؛ چرا که یک سرمایه‌گذار هر زمان که احساس کند مولفه‌های خطرپذیری از نظر اجتماعی و اقتصادی در حال افزایش است، برای حفظ امنیت سرمایه خود، سریعا در لاک دفاعی فرو رفته و ترجیح می‌دهد وارد بازار‌هایی شود که به لحاظ ریسک سرمایه‌گذاری خطر کمتری داشته باشد.

شرط لازم توسعه اقتصادی امنیت است/ پول‌های خارج شده از بورس باعث تورم در بازار‌های طلا و ارز می‌شود/ سنگین‌ترین خروج سرمایه از بورس اتفاق افتاد

خروج بی‌سابقه سرمایه از بورس

جیهانی گفت: متاسفانه این اتفاق طی هفته‌های اخیر و به دنبال اتفاقات پیش‌آمده در کشور به صورت عملی رخ داده و سنگین‌ترین خروج سرمایه از بورس اتفاق افتاده است که طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: صاحبان سرمایه با خروج سرمایه‌های خود از بورس، دارایی خود را به سمت بازار‌های سکه، طلا و ارز سوق داده و با ایجاد تشنج در این بازار‌ها زمینه ایجاد تقاضای کاذب در بازار‌های مذکور را فراهم کرده‌اند، این اتفاق معلول ترس سرمایه‌گذار است.

به گفته این کارشناس اقتصادی اتفاقات اخیر در کشور در حوزه‌های اقتصادی دیگر نیز در کشور تأثیرگذار بوده است. برای مثال یکی از اصول اولیه نظام‌های بیمه‌ای، موضوع ضریب‌های ریسکی است. طبیعتا مسائل امنیتی تاثیر مستقیمی بر نظام بیمه‌ای کشور دارد، زیرا زمانی که یک جامعه یا یک منطقه به لحاظ امنیتی دچار چالش می‌شود، شرکت‌های بیمه‌ای، تنها با درصد‌های بیمه‌ای بسیار بالاتر حاضر به ارائه خدمات بیمه‌ای اعم از کالا یا حمل و نقل می‌شود.

دود ناامنی در چشم اقتصاد جامعه

جیهانی افزود: ماحصل این اتفاق افزایش قیمت تمام شده و در نتیجه گرانی و تورم می‌شود که در نهایت مردم یک جامعه باید تاوان این گرانی و تورم را متقبل شوند. در واقع دود ناامنی مستقیما به چشم مردم یک جامعه وارد می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به مولفه مهم دیگری که در اقتصاد وجود دارد، ادامه داد: اقتصاد رفتاری یکی از مولفه‌های مهم در اقتصاد یک کشور است. منظور از اقتصاد رفتاری، رفتار‌های افراد حاضر در یک جامعه است. زمانی که افراد یک جامعه به لحاظ روحی و امید به آینده در شرایط نامساعد قرار بگیرند به جای اینکه در آمد خود را در اقتصاد خرج کرده و گردش پول و نقدینگی در کشور ایجاد کنند، در لاک خمودگی فرو رفته و از خرید کالا و خدمات غیرضروری منصرف می‌شوند.

به گفته جیهانی به دنبال اتفاقات اخیر در کشور بسیار از فروشندگان کالا و خدمات از کاهش قابل توجه متقاضیان و خریداران خبر می‌دهند که در نتیجه عدم اطمینان اقتصادی و خمودگی جامعه رخ داده است.

کاهش سرمایه‌گذاری خارجی

وی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع ضریب امنیتی در جامعه می‌گوید: وقتی جامعه‌ای دچار چالش امنیتی می‌شود و ضریب امنیت در آن جامعه کاهش پیدا می‌کند، سرمایه‌گذاری خارجی نیز یا متوقف شده و یا روند منفی پیدا می‌کند. زیرا سرمایه‌گذار خارجی به دنبال آن است که اقتصادی را برای سرمایه‌گذاری انتخال کند که قابلیت پیش‌بینی بوده و امنیت سرمایه او را تأمین کند.

جیهانی معتقد است زمانی که کشور‌های خارجی به بهانه چالش‌های امنیتی، یک کشور را تحریم یا به اتباع خود اعلام می‌کنند که از کشور خارج شوند، در واقع فضای عدم اطمینان را برای سرمایه‌گذار ایجاد کرده و مانعی برای ورود سرمایه خارجی می‌شود.

منبع: رجا نیوز

عناوین برگزیده