تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۳
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۷۷۰۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

کرمان، استان صنعتی نیست/ لزوم تدوین احکامی جامع برای حمایت از صنایع

‌می‌متالز - به اعتقاد رئیس اتاق بازرگانی کرمان، بنیه هر کشوری صنایع کوچک و متوسط آن تشکیل می‌دهد و در کرمان این بنیه ضعیف است به طوری که ۸۵ درصد ارزش افزوده بخش صنعت استان در کارگاه‌های بالای ۱۰ نفر بوده که ۷۴ درصد آن (۷۴ درصد، ۸۵ درصد) در حوزه‌های فولاد و مس و خودروسازی است و این مجموعه‌ها نیز، چون زنجیره ارزش آن‌ها تکمیل نشده لذا ارزش افزوده چندانی ندارند.

به گزارش می‌متالز، مهدی طبیب زاده شامگاه ۲۱ مهرماه در نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه‌های صنعت و معدن استان کرمان گفت: با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه کشور هستیم انتظار داریم که احکام آن در بخش صنعت، زیرساختی و دارای کارایی موثر باشد.

به گفته او، صنایع و کوچک و متوسط از سازمان صمت جدا و به سازمان صنایع شهرک‌های صنعتی پیوسته و این نهاد توان اداره چنین مجموعه‌ای ندارد و متناسب با این بار امکانات به سازمان صنایع کوچک و متوسط داده نشده است؛ بنابراین وزارت صمت به طرح‌ها و شرکت‌های بزرگ پرداخته است و صنایع کوچک و متوسط رها شده اند.

به اعتقاد رئیس اتاق بازرگانی کرمان، بنیه هر کشوری صنایع کوچک و متوسط آن تشکیل می‌دهد و در کرمان این بنیه ضعیف است به طوری که ۸۵ درصد ارزش افزوده بخش صنعت استان در کارگاه‌های بالای ۱۰ نفر بوده که ۷۴ درصد این صنایع نیز (۷۴ درصد، ۸۵ درصد) در حوزه‌های فولاد و مس و خودروسازی است و این مجموعه ها، چون زنجیره ارزش آن‌ها تکمیل نشده لذا ارزش افزوده چندانی ندارند.

او می‌افزاید: صنایع کرمان یا صنایع کارگاهی خیلی کوچک یا بزرگ شده اند لذا کرمان استان صنعتی نیست همچنین تمرکز صنعت در استان در شهرستان‌های شهربابک، رفسنجان، سیرجان و زرند است به گونه‌ای که ۷۵ ارزش افزوده معادن استان در این چهار شهرستان استان می‌باشد.

به تاکید طبیب زاده، باید توجه به صنایع کوچک و احکامی در جهت متوازن سازی توزیع صنایع کوچک و متوسط صادر شود تا صنایع کوچک و متوسط رشد کنند و این سیاست در کشور‌های آسیای شرقی اعمال شده است.

او می‌افزاید: در اوج بحران صنایع نساجی، مجلس شورای اسلامی لایحه‌ای در راستای حمایت از صنایع نساجی تصویب کرد و با این لایحه مشکل نساجی‌های کشور تا مدت‌ها حل شد و اکنون نیز احکام جامعی برای حمایت از صنایع لازم است.

«صنایع کشور برای نوسازی، بازسازی و به روزسازی نیاز اساسی به احکام جدید در احکام برنامه هفتم توسعه کشور دارند.» این بخش دیگر از خواسته‌های رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان از رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این دیدار بود.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان می‌گوید: کشور سال گذشته ۶۴ درصد در کالای صادراتی رشد داشته و ۹۰ درصد در نفت که مبلغ همه صادرات‌ها حدود ۸۰ میلیارد دلار بوده که نشان دهنده آن است که کالای باارزشی تولید نکردیم؛ لذا باید احکامی در تولید صادرات محور وجود داشته باشد.

طبیب زاده درخواست کرد بانکی برای حمایت از صندوق حمایت از سرمایه گذاری فعال شود تا بتواند از صنایع کوچک حمایت مالی کند. زیرا صنایع بزرگ می‌توانند به راحتی وام بگیرند.

«SPX شرکت‌های بزرگ هیچ الزامی ندارند که از منطقه در فعالیت تجهیزات و امکانات خود را تهیه کنند و کمتر از ۲۰ درصد نیاز‌های شرکت‌های بزرگ از استان تهیه می‌شود و ۸۰ درصد دیگر نیاز‌های خود را از خارج استان تامین می‌کنند.» این بخش دیگری از سخنان طبیب زاده در این نشست بود؛ و در پایان تاکید کرد: در حال حاضر مشکلات زیادی در بخش صنعت وجود دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده