به گزارش میمتالز، راهحلهایی که در حالحاضر در جهان در حال پیشرفت هستند عبارتند از: کامیونهای هیبریدی دیزلی-الکتریکی، کامیونهای دارای ژنراتورهای تولیدکننده برق، سیستمهای کمکی که میتوانند مصرف گازوئیل را تا حدود ۳۵۰ لیتر در ساعت کاهش دهند، متههای الکتریکی و باتریهای الکتریکی پیشرفته که همه اینها در کنار همدیگر تصویر تازهای از فعالیت معدنی شکل میدهد. یکی از نمونههای بارز حرکت در مسیر تغییر، شرکت سوئدی ساندویک است که در حالحاضر در زمینه توسعه ماشینآلات و تجهیزات معدنی مصرفکننده نیروی برق سرمایهگذاریهای وسیعی انجام داده و پیشرفتهای جالبتوجهی را تجربه کرده است. این شرکت اخیر دست به ابتکار جالبی زده است و با کمک سیستمهای کمکی واگن برقی و استفاده از چهار کامیون باربری الکتریکی مسیر را برای کاهش مصرف گازوئیل در یکی از پهنههای معدنی تا مرز ۸۰۰هزار لیتر در سال مهیا کرده است. شرکت بوردنگلد در کانادا هم اخیرا بخش مهمی از پروژه خود را با کامیونهای الکتریکی پیشبرده و محصولات دیزلی را بازنشسته کرده است. جدا از بخش حملونقل، بنگاههای معدنی معتقدند استفاده از تجهیزات استخراج الکتریکی طیف گستردهای از مزایا کار هوشمند را برای شرکت تسهیل میکند که از جمله آنها بهبود استانداردهای پایداری، کاهش گرما در نتیجه کاهش الزامات مربوط به راهحلهای تهویه و خنککننده، کاهش خطر جانی و افزایش پوشش برای حفظ سلامتی کارکنان معدن از طرق مختلف، کاهش هزینههای عملیاتی و بهبود سرعت، ظرفیت معدنکاری در کنار رشد بهرهوری عملیاتی است، با این حال اختلاف جالبی بین این مزایای قابلتوجه شناختهشده و پذیرش فعلی فناوریهای استخراج الکتریکی در معادن وجود دارد. یکی از چالشهای جدی معدنکاری دیجیتال و استفاده از ادوات هوشمند و برقی، بحث تعمیر و نگهداری این وسایل است. موضوعی که از دلایل اصلی تاخیر در پذیرش فناوری هوشمند در معدن است که به عقیده معدنکاران، با تشکیل تیمهای تعمیرات و راه اندازی ادوات در معادن، بخشی از مشکلات به مرور کم میشود. از آنجا که تیمها و نیروهای کار شاغل در بخش تعمیر و نگهداری معدنی بهطور متوالی برای چندین دهه از تجهیزات دیزلی استفاده کرده اند، تغییر روش و یادگیری مجدد کل عملیات، در مقیاس وسیع، به زمان نیاز داشته و مدتی طول میکشد.
منبع: دنیای اقتصاد