تاریخ: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۰
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۷۷۳۵۵
سرویس خبر : متالورژی و مواد

اجرای فاز اول پروژه تعویض بالک‌های کارگاه ریخته گری

‌می‌متالز - محمدرضا یزدان پناه مدیر نگهداری و تعمیرات و کارگاه‌های ســاخت ذوب آهن اصفهان گفت: در اواخر دهه هفتاد و به دنبال مشاهده تعداد زیادی ترک در بالک ها، کمیته ویژه بازرســی تشکیل و بخشی از سازه‌ها که قابل دسترســی و رویت بود بازرسی و رفع عیب گردید...

به گزارش می‌متالز، محمدرضا یزدان پناه مدیر نگهداری و تعمیرات و کارگاه‌های ســاخت ذوب آهن اصفهان گفت: در اواخر دهه هفتاد و به دنبال مشاهده تعداد زیادی ترک در بالک ها، کمیته ویژه بازرســی تشکیل و بخشی از سازه‌ها که قابل دسترســی و رویت بود بازرسی و رفع عیب گردید و با حضور کارشناسان شــرکت گیپرومز، عملیات بازرســی بالــک‌ها به صورت صددرصــدی انجام و جهــت رفع نقــاط معیوب برنامه ریزی شــد و در همان زمان نیز کارشناسان شرکت گیپرومز بر دو نکته اساســی ضــرورت تعویض تعــدادی از بالک هــا و بازرســی کامل سازه‌های ســقف، ستون‌ها و ارتباطی کارگاه ریخته گری مداوم تاکید کردند.

یزدان پناه افزود: پس از چند سال پیگیری مســتمر، نهایتا شــرکت مت پروم جهت انجام مرحله دوم عملیات یعنی بازرســی سازه‌های سقف، ســتون‌ها و ارتباطی انتخاب و طرح‌های تعمیری و تقویتی مــورد نیاز نیز تهیه و بلافاصله اجرا گردید. با تاکید مجدد و هشــدار کارشناسان شــرکت مت پروم، لزوم برنامه ریزی جهت ساخت وتعویض بالک‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: از اردیبهشــت ماه سال جاری کار‌های مقدماتی جهت شــروع فــاز اول یعنــی تعویض تعداد ۷ عدد بالک ۱۲ متری و ۲۴ متــری در ضلع شمالی سالن ریخته گری تا مرز ایستگاه ۶ از پنجم شهریورماه شروع شــد و پس از ۳۸ شبانه روز کار مداوم، در شیفت سوم ۱۲ مهرماه به اتمام رسید.

محمود شــفیعی معــاون برنامه ریــزی و تعمیر تجهیزات مکانیک گفت: با توجه به فرســودگی تقریبا غیرقابل کنترل بالــک ها، در صورت بروز هرگونه حادثه منجر به خســارات جبران ناپذیر تجهیزاتی و انســانی می‌گردیــد و از طرف دیگر هزینه‌های سنگین ناشی از طرح‌های تعمیری مکرر و پیوســته در طول ۲۰ ســال گذشته لازم شد در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیات تعویض بالک‌ها آغاز شود.

سهیل زمانی زاده سرپرست برنامه ریزی و پایش تعمیرات نیز گفت: نه فاز بــرای تعویض ۹۴ بالک در نظر گرفتــه شــده و در آینده نزدیــک فاز‌های بعدی نیز اجرا خواهند شــد. در فــاز اول با تدابیر کارشناسان مدیریت مهندســی نت با همکاری بخش فولادسازی و شرکت توسعه صنعت لنجان، بدون توقف روند تولید، پروژه برنامه ریزی و اجرا شد.

محســن معتمدی مهنــدس ارشــد تکنولوژی نصب و تعمیر تجهیزات نیز، اســتفاده همزمان، از دو جرثقیل بــرای کار روی محور‌های ۲۴ و ۱۹، اســتفاده جرثقیل ۱۴ جهت جلوگیــری از توقف ایســتگاه ریخته گری ۶ و تداوم تولیــد و دمونتاژ بالــک هــای BK۱ و BK۳ از آکس MW تــا SV به صورت یکپارچه به طول ۲۴ متر جهت تسریع در زمان پروژه را از اهم تغییرات انجام شده در روش انجام کار در مقایسه با پٌرروسی برشمرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده