تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۹
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۲۷۷۴۹۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
عملکرد یکی از تولیدکنندگان صنعت روی

آیا حال «فگستر» بهتر می‌شود؟

‌می‌متالز - فلز روی، یکی از فلزات پرکاربرد و پرتقاضاست که کاربرد آن در جهان رو به افزایش و کاربرد‌های آن روبه‌روز در صنایع مختلف در حال گسترش است. با وجود شرایط رکودی حاکم بر بازار‌های بین‌المللی، همچنان امید‌ها برای بهبود قیمت روی، رو به افزایش است که پتانسیل خوبی را برای شرکت‌های تولیدکننده روی فراهم آورده است. شرکت گسترش روی ایرانیان یکی از شرکت‌های تولیدکننده روی است که در صورت آغاز روند صعودی فلز روی و سیاستگذاری درست دولت در مورد نرخ ارز، می‌تواند به‌لحاظ سود‌آوری ظرفیت خوبی برای سهامداران به ارمغان آورد.

به گزارش می‌متالز، شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان با نام میکاروی زنجان در تاریخ ۱۹/ ۰۷/ ۱۳۸۴ به صورت شرکت سهامی‌عام تاسیس شد و در تاریخ ۲۲/ ۰۱/ ۱۳۹۰ نام آن به شرکت گسترش روی ایرانیان تغییر کرد. این شرکت در استان زنجان، کیلومتر ۵ جاده بیجار، شهرک صنعتی روی واقع است. سهامدار اصلی «فگستر»، شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران است که مالک ۴۵‌درصد سهام این شرکت است.

«فگستر» طی پنج‌مرحله، سرمایه خود را به ۵۰ میلیارد تومان رسانده و آخرین افزایش سرمایه شرکت در تاریخ ۱۵/ ۰۶/ ۱۳۹۹ و از محل مطالبات حال‌شده و آورده نقدی سهامداران بوده است که طی آن سرمایه شرکت از ۲۰ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

طبق اساسنامه، موضوع فعالیت شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان، تولید ورق و شمش روی است. تامین‌کننده عمده مواد اولیه اصلی این شرکت نیز زرین‌معدن آسیاست که خود یکی از سهامداران اصلی «فگستر» به شمار می‌رود.

نحوه تولید روی

به‌طور کلی دو روش پیرومتالورژیکی و هیدرومتالورژیکی برای تولید روی، در کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. حدود ۸۵ تا ۹۰‌درصد تولید روی در جهان با روش هیدرومتالورژیکی است؛ چرا که به دلیل ظرفیت محدود کوره‌های روش پیرومتالورژیکی افزایش آن‌ها در جهت بالا بردن ظرفیت مقرون‌به‌صرفه نیست؛ بنابراین میزان تولید روی در دنیا با این روش محدود است، در صورتی که فرآیند‌های هیدرومتالورژیکی به دلیل امکان تولید اقتصادی و با ظرفیت بالا و همچنین به خاطر امکان استفاده از مواد اولیه با عیار پایین و ناخالصی زیاد، استفاده وسیعی در سطح جهان دارد. در روش پیرومتالورژیکی ماده معدنی مورد نظر در دمای بالا و توسط توده‌های مخصوص، احیا و استحصال می‌شود. مکانیزم عمل فرآیند‌های پیرومتالورژیکی ایجاد حرارت زیاد و محیط مناسب برای انجام واکنش احیاست. در این روش تولید روی، عامل احیا‌کننده، کک متالورژی است و از آهک برای کنترل بازیسیته استفاده می‌شود. دانه‌بندی مواد اولیه در این روش بسیار مهم است. در این روش برای استفاده از کنسانتره روی باید آن را به صورت گندله درآورد و در صورت استفاده از ماده معدنی اکسید روی، ابتدا باید آن را به دانه‌بندی ۵ تا ۱۰ میلی‌متر رساند و پس از انجام کلسیناسیون مورد مصرف قرار داد.

در روش هیدرومتالورژیکی ماده معدنی حاوی فلز موردنظر در حلال مناسب حل شده و پس از جداسازی ناخالصی‌ها، توسط جریان برق مستقیم و از طریق فرآیند الکترولیز استحصال می‌شود. در روش‌های هیدرومتالورژیکی به دمای بالا نیاز نیست و فلز توسط واکنش‌های الکتروشیمیایی استحصال می‌شود.

تحلیل ریسک‌های شرکت

یکی از ریسک‌های عمده‌ای که شرکت گسترش روی ایرانیان با آن مواجه است، نوسانات نرخ ارز است؛ چرا که وابستگی شدید نرخ خرید مواد اولیه به بازار‌های جهانی می‌تواند بهای تمام‌شده محصولات را به‌طور چشمگیری با افزایش مواجه کند. همچنین نرخ فروش شمش روی براساس قیمت‌های جهانی و نرخ ارز تعیین می‌شود و همین امر می‌تواند درآمد فروش را با نوسانات زیادی روبه‌رو کند.

یکی دیگر از ریسک‌های موثر بر درآمد شرکت، ریسک کاهش نرخ قیمت جهانی روی است که در حال حاضر، با توجه به افزایش نرخ بهره در آمریکا و رکود حاکم بر بازار‌های جهانی، این ریسک رو به افزایش است و می‌تواند درآمد فروش را با خطر کاهش مواجه کند. تحریم از دیگر خطراتی است که می‌تواند فروش محصولات را در بازار‌های جهانی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کند؛ چرا که برخی از مشتریان از معامله و دادوستد با کشور‌های تحریمی خودداری می‌کنند. همچنین تحریم می‌تواند، مشکلات ناشی از تسعیر ارز و ورود ارز به کشور را به‌شدت افزایش دهد. با توجه به آلودگی‌های زیست‌محیطی صنایع معدنی در کارخانه‌های تغلیظ و ذوب روی و همچنین وجود پسماند‌ها در این صنعت حساسیت سازمان محیط‌زیست نسبت به این موضوع بالا رفته و ممکن است ریسک تخصیص برخی جرایم بالا برود. با وجود رصد تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید در جهان توسط شرکت گسترش روی ایرانیان، این شرکت همواره درصدد است خود را با وجود تحریم‌ها و فشار‌ها با فناوری‌ها هماهنگ کند و راندمان تولید و فروش آن افزایش یابد. از آنجا که کاربرد فلز روی همواره رو به افزایش است و هر روز در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، این شرکت برای به‌روزرسانی فناوری‌های خود نهایت تلاش خود را کرده است.

با توجه به اینکه تولید روی در ایران بیش از چهاربرابر مصرف آن در داخل کشور است و حدود ۷۵‌درصد روی تولیدشده به خارج از کشور صادر می‌شود، رقابت در بازار‌های بین‌المللی به‌شدت بالاست و شرکتی برنده این بازی خواهد بود که نسبت به سایر رقبای خود مزیت نسبی داشته باشد.

وضعیت تولید

تولید شمش روی در «فگستر»، طی سال‌های ۹۷ و ۹۸، در کانال ۷‌هزار و ۵۰۰ تن بود، اما در سال ۱۳۹۹ به حدود ۹‌هزار تن رسید. در سال ۱۴۰۰ تولیدات شرکت به سطح ۱۰‌هزار تن نزدیک شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۱، تولید شمش روی به سطح ۹‌هزار و ۹۰۰ تن برسد. همچنین برآورد می‌شود که در سال ۱۴۰۲، میزان تولید در حدود ۹‌هزار و ۶۰۰ تن باشد؛ چرا که بررسی گزارش‌های ماهانه در سال‌های گذشته نشان می‌دهد، میانگین ماهانه تولید شمش روی نزدیک به ۸۰۰ تن بوده است.

میزان فروش

با کاهش نرخ‌های جهانی در ماه‌های اخیر انتظار می‌رود، میزان تولید از فروش پیشی بگیرد و موجودی انبار‌های روی در شرکت‌ها رو به افزایش باشد. این موضوع در میزان فروش سال ۱۴۰۰ کاملا مشهود است و نسبت فروش به تولید این محصول به ۷۵‌درصد رسیده است. این در حالی است که در سال‌های گذشته این شرکت همه تولیدات خود را به فروش می‌رساند. با میزان فروش ذکرشده و توضیحات گفته‌شده، انتظار می‌رود میزان فروش شمش روی در داخل کشور تا پایان ۱۴۰۱ به ۲‌هزار و ۱۰۰ تن برسد و فروش صادراتی نیز تا پایان سال‌جاری به ۶‌هزار و ۷۰۰ تن نزدیک شود. همچنین برآورد می‌شود فروش داخلی شمش روی در سال ۱۴۰۲، حدود ۲‌هزار و ۵۰۰ تن و فروش صادراتی حدود ۶‌هزار و ۷۰۰ تن باشد.

نرخ فروش

نرخ فروش شمش روی در داخل کشور متاثر از نرخ جهانی روی است؛ اما در خارج از کشور براساس قیمت‌های جهانی و بورس فلزات لندن تعیین می‌شود. یکی از متغیر‌هایی که بر پیش‌بینی نرخ فروش موثر است و می‌تواند دید خوبی نسبت به آینده قیمتی روی به مخاطب ارائه دهد، بررسی عرضه و تقاضا و موجودی انبار این فلز در جهان، به‌خصوص بورس فلزات لندن است. با این تفاسیر نرخ شمش روی به‌طور میانگین در سال ۱۴۰۱ حدود ۳‌هزار دلار و در سال ۱۴۰۲، حدود ۳‌هزار و ۵۰۰ دلار خواهد بود؛ چرا که روند تقاضای این فلز با وجود فضای رکودی حاکم بر بازار‌های جهانی رو به بهبود است و می‌تواند به رشد قیمت این فلز منجر شود.

مبلغ فروش

با مفروضات و نرخ‌هایی که برای سال‌های آینده اشاره شد، درآمد حاصل از فروش داخلی شمش روی، در سال ۱۴۰۱، ۱۸۱ میلیارد تومان و درآمد حاصل از فروش صادراتی در سال‌جاری، ۵۶۲ میلیارد تومان خواهد بود. درآمد حاصل از فروش داخلی در سال ۱۴۰۲ نیز، ۲۹۷ میلیارد تومان و درآمد حاصل از فروش صادراتی در همان سال، ۷۷۷ میلیارد تومان خواهد بود. مجموع درآمد عملیاتی تا پایان سال ۱۴۰۱، به ۸۰۳ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲، به هزار و ۷۵ میلیارد تومان خواهد رسید.

مواد اولیه

عمده مواد اولیه برای تولید شمش روی را کنسانتره روی و مابقی آن را مواد شیمیایی تشکیل می‌دهد که در روش‌های تولید روی به آن اشاره شد. به‌منظور پیش‌بینی میزان مصرف، از نسبت مصرف یا ضریب مصرف استفاده می‌شود. بررسی این موضوع که در سال‌های اخیر برای تولید یک‌تن شمش روی چند تن کنسانتره روی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند دید درستی از میزان مصرف نسبت به تولید محصولی که از آن مواد تولید می‌شود به تحلیلگر بدهد. نسبت مصرف به‌طور میانگین در سال‌های اخیر، ۶ واحد بوده و با توجه به میزان تولیداتی که برای سال‌های آتی پیش‌بینی می‌شود، میزان مصرف نیز برآورد خواهد شد.

میزان مصرف کنسانتره تا پایان ۱۴۰۱، به ۶۸‌هزار تن و میزان مصرف این ماده در سال ۱۴۰۲ به ۶۹‌هزار تن خواهد رسید. میزان مصرف مواد شیمیایی نیز در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حدود ۳۷‌هزار و ۵۰۰ تن خواهد بود. نرخ کنسانتره روی نیز به‌واسطه نرخ جهانی روی تعیین می‌شود. احتمالا نرخ متوسط کنسانتره روی برای فصول آینده، ۸ میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان و برای سال ۱۴۰۲، ۱۰ میلیون تومان به‌ازای هر تن خواهد بود. نرخ مواد شیمیایی نیز در سال ۱۴۰۱، ۲ میلیون تومان به‌ازای هر تن و در سال ۱۴۰۲ حدود ۴ میلیون تومان به ازای هر تن خواهد بود. با این تفاسیر و مفروضات که برای مواد اولیه در نظر گرفته شده است، شرکت گسترش روی ایرانیان تا پایان سال ۱۴۰۱، حدود ۶۲۰ میلیارد تومان کنسانتره روی و ۸۹ میلیارد تومان مواد شیمیایی مصرف خواهد کرد. در سال ۱۴۰۲ نیز، ۶۹۱ میلیارد تومان کنسانتره روی و ۱۵۰ میلیارد تومان مواد اولیه مصرف خواهد شد. عمده هزینه سربار نیز شامل استهلاک و هزینه انرژی است که هزینه انرژی تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۳ میلیارد تومان خواهد رسید و در سال ۱۴۰۲، حدود ۳۰ میلیارد تومان خواهد بود.

تحلیل حساسیت سود هر سهم برای ۱۴۰۱

با فرض اینکه P/ E تاریخی شرکت‌های مشابه در صنعت روی، بین ۶ تا ۱۵ واحد باشد، در صورتی که سود هر سهم گسترش روی ایرانیان، با قیمت فعلی بالای ۱۰۴ تومان باشد، شرایط برای این سهم عالی است و اگر زیر ۴۱ تومان باشد شرایط برای این سهم بسیار وخیم خواهد بود. با این تفاسیر زمانی شرایط برای سهم خوب خواهد خواهد بود که نرخ شمش روی به‌طور میانگین در سال ۱۴۰۱، در بیش از ۳‌هزار و ۲۰۰ تومان تثبیت شود و نرخ ارز زیر ۲۵‌هزار تومان نباشد.

تحلیل حساسیت سود هر سهم برای سال ۱۴۰۲

با توجه به متغیر‌ها و مفروضاتی که برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است، فقط زمانی که نرخ متوسط دلار در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۷‌هزار تومان و نرخ شمش روی بیش از ۳۳۰۰ دلار به‌ازای هر تن باشد، می‌توان شرایط خوبی را برای «فگستر» متصور بود.

آیا حال «فگستر» بهتر می‌شود؟

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده