تاریخ: ۱۴ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۲۷۶۵۵۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

حفظ سطح تولید علی‌رغم محدودیت‌های زیست‌محیطی

‌می‌متالز - بررسی آمار تولید شمش سرب چین در فصل دوم سال ۲۰۲۲، نشان از افزایش به نسبت محسوس تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد؛ اگرچه بررسی آمار تجمعی تولید تا پایان نیمه اول این سال، بیانگر اختلاف نه چندان فاحش میزان تولید تجمعی طی دو فصل نخست سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ است.

به گزارش می‌متالز، با توجه به شیوع مجدد کرونا در ماه مارس سال ۲۰۲۲، افزایش تقاضا به دلیل بیم از عدم امکان تامین کالا به دنبال پیامد‌های همه‌گیری اتفاق افتاد و موجب شد که سطح موجودی انبار در ماه مارس، ۴ درصد معادل چهار هزار و ۴۰۰ تن کاهش داشته باشد؛ بنابراین افزایش تولید ماه می‌سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱، در پی جبران کاهش موجودی انبار و برآورده کردن تقاضا بوده است.

همانند بسیاری از فلزات دیگر، چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده و بزرگ‌ترین تولیدکننده سرب در جهان به شمار می‌رود. چگالی بالای سرب، نقطه ذوب پایین، چکش‌خواری، عدم تمایل آن نسبت به اکسیداسیون، توانایی جذب اشعه گاما و اشعه ایکس و به طور ویژه انعطاف‌پذیری و مقاومت آن در برابر خوردگی، از جمله ویژگی‌هایی است که موجب استفاده گسترده از این فلز در صنایع و زیرساخت‌های مختلف چین همچون، ساخت لوله‌های آب (عمدتا غیر آشامیدنی) و همین طور انتقال برخی از مواد شیمیایی، صنایع تولید انواع باتری، کابل‌ها، ضدزنگ، صنعت سرامیک و شیشه‌سازی، سازه‌های ساختمانی، بنزین و … شده است.

توجه به مسائل زیست‌محیطی در خصوص سرب، از جمله دلایلی است که موجب شده تا استفاده از این فلز با محدودیت‌هایی روبه‌رو باشد. علی‌رغم محدودیت در استفاده، فعالیت‌های معدنی، ذوب و پالایش، منجر به افزایش قابل توجه سطح فلز سرب در محیط زیست به ویژه در نزدیکی محل‌های معدن می‌شود که محدودیت‌هایی را در سمت عرضه نیز ایجاد کرده است.

پیش‌بینی می‌شود تولید و مصرف سرب در چین نیز در سال‌های آتی و با جلب توجه بیشتر چین به مسائل زیست‌محیطی با عبور از دوره جهش اقتصادی، همانند بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته از جمله آمریکا که از اواخر قرن نوزدهم استفاده از سرب را در بسیاری از صنایع از جمله رنگ، انتقال آب، بنزین و … منع کرده‌اند، با کاهش روبه‌رو شود.

شایان ذکر است که امروزه حدود ۸۰ درصد از مصرف سرب در صنایع ساخت باتری‌های اسیدی است. با توجه به عدم کاربرد سرب در ساخت وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی، به مرور افزایش سهم اتومبیل‌های هیبریدی و برقی از بازار خودروی جهان و ورود چین به این بازار، موجب کاهش مصرف سرب در چین خواهد شد.

همان طور که پیش‌تر ذکر شد، چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده جهانی سرب است. این کشور حدود ۵۰ درصد تولید معدنی سرب جهان رو پوشش می‌دهد. با این حال طی سال‌های گذشته و به خصوص بعد از سال ۲۰۱۷ با توجه به افزایش اهمیت مسائل زیست‌محیطی، چین بر تولید و مصرف سرب نظارت بیشتری داشته و به دلیل آلاینده بودن فرایند‌های تولیدی، بر واردات بخشی از نیاز داخلی خود متمرکز شده است.

بررسی تولید سرب چین در فصل دوم سال ۲۰۲۲، نشان از افزایش میزان تولید فصلی نسبت به مدت مشابه در سال قبل دارد. حال اینکه تولید تجمعی سال ۲۰۲۲ تا پایان نیمه نخست، موید این موضوع است که تولید سرب در فصل نخست این دو سال تقریبا مشابه بوده است. این موضوع تاحدودی ناشی از بازرسی‌های دوره‌ای و تحولات بازاری است.


افزایش فصلی تولید سرب چین

روند تولید سرب چین در فصل دوم سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در نمودار ۱ قابل مشاهده است.

حفظ سطح تولید علی‌رغم محدودیت‌های زیست‌محیطی

مطابق با نمودار ۱ و با بررسی داده‌های تولید سرب در ماه‌های آوریل تا ژوین برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، روند صعودی میزان تولید سرب در هر دو سال کاملا مشهود است. در تمامی ماه‌های فصل دوم سال ۲۰۲۲، تولید سرب نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. به طوری که در ماه آوریل حدود ۳۰ هزار تن، در ماه می‌حدود ۱۵ هزار تن و در ماه ژوئن دو هزار تن افزایش تولید ثبت شده است. در مجموع در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲۵، حدود یک میلیون و ۸۳۳ هزار تن سرب در چین تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۴۵ هزار تن بیشتر است.

از عوامل کمتر بودن تولید در ماه آوریل سال ۲۰۲۱ می‌توان به آغاز دوره تعمیرات و نگهداری در کارخانجات ذوب سرب اولیه اشاره کرد که در میان آن‌ها کارخانجات بزرگی همچون وسترن ماینینگ، جینلی، یون‌نان چیهونگ و سایر کارخانه‌ها وجود داشتند. همچنین در همین ماه انجام دور دوم بازرسی حفاظت از محیط زیست مستقر در هونان، یون‌نان و دیگر مناطق نیز آغاز شده است. در نتیجه تولید برخی از کارخانجات کوچک و متوسط اندکی کاهش داشته است؛ بنابراین موجب شده است که کل تولید سرب اولیه در ماه آوریل سال ۲۰۲۱، کمتر از انتظار باشد. رشد ۷ درصدی تولید در می ۲۰۲۱، به دلیل اتمام دور دوم بازرسی حفاظت محیط زیست در این ماه و کاهش تاثیر آن بر تولید کارخانجات بزرگ تولید سرب اولیه بوده و از سوی دیگر، تکمیل دوره تعمیرات و نگهداری موجب شده است که تولیدات از سر گرفته شود.

شایان ذکر است که دوره‌های تعمیرات و نگهداری سالانه در ماه آوریل در سال ۲۰۲۲ نیز انجام شده است و روند صعودی تولید در ماه‌های بعدی، به دلیل طی شدن روند اتمام تعمیرات و نگهداری در این ماه‌ها است، اما کاهش تاثیر بازدید‌های دوره‌ای محیط زیستی در این سال موجب شده است تا افزایش تولید نسبت به سال ۲۰۲۱ رقم بخورد.

بازرسی‌های زیست‌محیطی علاوه بر تاثیر در تولید منابع اولیه، موجب کاهش دور از انتظار تولید از محل منابع ثانویه نیز شده‌اند. تیم‌های بازرسی حفاظت از محیط زیست مناطق مختلف از جمله در شانشی و آن‌هویی، تاثیری فراتر از انتظار در کنترل تولید پالایشگاه‌ها داشته‌اند و پالایشگاه‌هایی مانند هیونجی در ماه آوریل به تعلیق درآمدند. از سوی دیگر، قیمت سرب از ابتدای ماه آوریل کاهش داشته است؛ به طوری که عرضه ضایعات باتری محدود شد و به همین دلیل پالایشگاه‌ها با کاهش تولید زیادی مواجه شدند.

میزان تولید تجمعی سرب چین تا سه ماه مورد بررسی در نمودار ۲ قابل مشاهده است.

حفظ سطح تولید علی‌رغم محدودیت‌های زیست‌محیطی

مطابق با نمودار ۲، تولید تجمعی سرب چین تا پایان ژوئن در سال ۲۰۲۲ حدود سه میلیون و ۶۳۶ هزار تن است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۱۳۵ هزار تن معادل حدود ۴ درصد افزایش داشته است. گفتنی است که اختلاف ایجاد شده بین تولید تجمعی تا پایان نیمه نخست سال، تقریبا معادل اختلاف تولید در فصل دوم سال است و تولید فصل نخست سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ تقریبا مشابه بوده است. این موضوع نشان از وجود برنامه‌ای مشخص برای تولید سرب در چین با نوسان نه چندان زیاد دارد؛ چراکه تمامی موارد ذکر شده در گزارش اعم از مباحث زیست‌محیطی، تعمیرات و نگهداری و کووید، نهایتا تا ۴ درصد بر کل تولید سرب این کشور تاثیر داشته‌اند.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده