تاریخ: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۱۹
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۷۷۶۱۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

پرش سه‌گام در تکنولوژی تولید مس

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: به منظور اشتغال‌زایی و توسعه تولید و استحکام اقتصادی، باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و رتبه خود را در تولید کاتد مس بهبود بخشیم که برای نیل به این هدف، باید اکتشاف و تولید چهار برابر شود.

به گزارش می‌متالز، علی رستمی بیان کرد: با تکنولوژی جدید در تولید مس، تاکنون هفت تن توان ورود خوراک را داشتیم که به تولید ۶۰۰ هزار تن کنسانتره منجر می‌شد و چهار کارخانه باید فعالیت می‌کرد، اما با روش فعلی تنها با یک کارخانه این میزان کنسانتره تولید می‌شود.

وی افزود: پس از تلاش چند ماهه، چهار شرکت بین‌المللی اعلام کردند که آماده ارائه هم تکنولوژی ساخت و هم مهندسی کار هستند. در همین راستا، حتی معاونان شرکت برخی پروژه‌های هفت میلیون تنی شرکت را تبدیل به ۲۸ میلیون تن می‌کنند تا جهش واقعی رخ دهد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: هم‌اکنون هشت میلیارد یورو میزان سرمایه‌گذاری شرکت ملی مس در استان کرمان است که در پنج سال آینده سرمایه‌گذاری جدید رخ حواهد داد. در حال حاضر اسکیل کارخانه‌های ذوب ۷۰۰ هزار تنی است و ما بنا داریم ظرفیت مس سرچشمه را به ۴۰۰ هزار تن برسانیم تا با چند کارخانه دیگر، توان ذوب استان به یک میلیون تن برسد که اگر این امر محقق شود، ۱۰ میلیارد دلار صادرات و ارزاوری کشور ارتقا خواهد یافت.

رستمی مطرح کرد: تمرکز ما در مقوله اکتشاف است. سال گذشته ۱۳۰ هزار متر اکتشاف انجام شد و امسال ۲۰۰ هزار متر هدف‌گذاری شده است که حفاری انجام شود. با وجود فقدان شرکت‌های حفاری معدن در کرمان، دو دستگاه حفاری تا قبل از این بیشتر نداشتیم و ۴۵ دستگاه حفاری سفارش دادیم که ۶ عدد از آن‌ها وارد شده است تا ظرفیت اکتشاف را بیشتر کنیم.


لزوم راه‌اندازی آزمایشگاه معدنی در استان کرمان


وی در ادامه به ضرورت راه‌اندازی آزمایشگاه معدنی در استان کرمان اشاره کرد و گفت: ما در استان کرمان نیاز به شرکت‌های مهندسی آزمایشگاهی داریم. از آنجایی که دانشکده معدن بسیار قوی داریم، هر چقدر آن‌ها بتوانند ظرفیت‌سازی کنند، ما آماده جذب هستیم. به عبارت دیگر، شرکت مهندسی معدن، آزمایشگاه معدنی و شرکت‌های حفاری را جذب می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران مطرح کرد: در حال حاضر اغلب نیاز‌های مهندسی و حفاری را از خارج استان و حتی خارج از کشور تامین می‌کنیم. ما برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزه اکتشاف داریم و به دنبال آن هستیم در محدوده معین، حجم اکتشاف را بالاتر ببریم.

رستمی اضافه کرد: هم‌اکنون تمام شرکت‌هایی که درحوزه اکتشاف فعالیت می‌کنند را استخدام کرده‌ایم؛ به گونه‌ای که برای محدوده‌های جنوب استان، ظرفیت اکتشاف جدید باید ایجاد شود. در حال حاضر دو آزمایشگاه معدنی داریم که اغلب نمونه‌های معدنی کشور که شاید بعضا یک هزار نمونه را شامل شود، باید نوبت‌های ۶ ماهه را پشت سر بگذارند تا نمونه مورد آزمایش قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا روال این است که طی ۲۵ سال باید یک معدن از حفاری تا تولید برسد، اما ما با این مدل نمی‌توانیم فعالیت کنیم. هم‌اکنون ما در رتبه هجدهم تولید کاتد هستیم، اما در اکتشاف، در رتبه پنجم دنیا قرار داریم؛ بنابراین باید از ظرفیت‌ها برای اشتغال و توسعه تولید و استحکام اقتصادی استفاده کنیم و رتبه خود را بهبود ببخشیم که برای نیل به این هدف، باید اکتشاف و تولید چهار برابر شود.


شرکت ملی مس حاشیه سود ۵۰ درصدی دارد


مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران یادآور شد: ازجهت تامین منابع مالی مشکلی نداریم و ابزار‌های مالی مناسبی در اختیار مجموعه است و هیچ بدهکاری به بانک نداریم.

رستمی با تاکید بر اهمیت نیروی انسانی، اذعان کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران ۲۸ هزار نفر نیروی انسانی دارد. بهترین نیرو‌ی انسانی غرب آسیا در اختیار مجموعه ملی مس است که از بلوغ لازم برخوردار هستند و هیچ شرکتی به توسعه‌یافتگی شرکت ملی صنایع مس ایران در غرب آسیا نیست. در حال حاضر بازار مس، جذاب‌ترین بازار دنیاست و حتی محصولات ما را پیش‌خرید می‌کنند؛ بنابراین تمام شرایط فراهم است تا توسعه بسیار مناسبی ایجاد شود.

بر اساس گزارشی از باشگاه خبرنگاران جوان، وی تاکید کرد: اگر رسانه‌ها دو تا سه سال حمایت ویژه‌ای از صنعت مس داشته باشند، نتیجه آن را تمام مردم خواهند دید. ما در مجموع ۲۰۰ هزار تن استخراج داریم که با پیمان‌سپاری به شرکت‌های مختلف، این میزان باید چهار برابر شود؛ چراکه افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری نیاز است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در پایان ضمن اشاره به سفر کشور بلاروس، خاطرنشان کرد: ۵۰۰ دامپتراک را خریداری کردیم که قطعات خریداری شده است و با شرکت‌هایی مانند هپکو اراک کار تولید را پیش می‌بریم تا در مس سرچشمه مونتاژ شوند.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده