تاریخ: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۲۷۷۸۱۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
روند تجارت در شش ماه سال جاری نشان داد

ادامه روند کاهش در صادرات فولاد ایران

‌می‌متالز - گزارش‌ها از میزان تجارت فولاد ایران از کاهش صادرات این محصول تا پایان نیمه نخست سال ۱۴۰۱ حکایت دارد.

به گزارش می‌متالز، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گزارشی در پایان مردادماه از کاهش میزان صادرات انواع محصولات فولادی ایرانی خبر داد، و امروز، ایسنا در خبری به نقل از این انجمن، از تداوم کاهش صادرات فولاد ایران در شش ماه گذشته از سال جاری گفته است.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گزارشی در پایان مردادماه اعلام کرد تولیدکنندگان ایرانی تا پایان مردادماه سال جاری، پنج میلیون و ۱۸۱ هزارتن فولاد تولید کرده اند. این رقم نسبت به میزان تولید فولاد در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۰، ۲۱ درصد رشد کرده است. با این وجود، آمار صادرات فولاد ایران یعنی فولاد میانی و محصولات فولادی، در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۱، به ۳ میلیون و ۶۴۴ هزارتن رسیده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، گویای ۱۸.۶ درصد کاهش یافته است. هم چنین در این بازه زمانی، صادرات محصولات فولادی ایران با ۱۷ درصد کاهش نسبت به سال گذشته، یک میلیون و ۱۶۶ هزار تن گزارش شده است.

روند کاهش صادرات فولاد ایران در یک ماه گذشته هم ادامه یافته است. براساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد که در اختیار ایسنا قرار گرفته در ۶ ماهه گذشته از سال جاری، ایران شش میلیون تن فولاد صادر کرده که در همه مقاطع، کاهش صادرات را نشان می‌دهد. صادرات مقاطع طویل فولادی در ۲ فصل گذشته از سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۲۵۹ هزارتن بوده که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۴ درصد کاهش یافته است.

هم چنین صادرات محصولات فولادی هم در بهار و تابستان سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش یافته است. در ۶ ماه گذشته از سال ۱۴۰۱، ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار تن شمش فولادی (شامل اسلب، بلوم و بیلت) صادر شده که به نسبت سه میلیون و ۴۹۵ هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، کاهش ۱۶ درصدی را تجربه کرده است. هم چنین صادرات مقاطع تخت فولادی ۴۷ درصد کاهش یافته و آهن اسفنجی در ۶ ماهه سال ۱۴۰۱، ۵۴ درصد کمتر از سال گذشته صادر شده است.

به گفته فعالان صنعت فولاد، روسیه بسیاری از بازار‌های ایران را تصاحب کرده است. هم چنین اختلاف فاحش قیمت فولاد صادراتی ایران با قیمت‌های جهانی باعث شده برخی کشور‌ها تعرفه‌های سنگینی برای واردات فولاد از ایران در نظر بگیرند.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

عناوین برگزیده