تاریخ: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۱
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۷۸۱۶۴
سرویس خبر : انرژی

صنعت برق کشور نیاز به یک رگولاتوری مستقل دارد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نیرو گفت: یکی از مشکلات صنعت برق ایران نبود رگولاتوری است؛ از وزیر نیرو درخواست می‌کنم که یک نهاد رگولاتوری مستقل برای صنعت برق کشور تشکیل شود.

به گزارش می‌متالز، حسنعلی تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نیرو در نشستی خبری اظهار داشت: در مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری نیرو هدفگذاری شده برای ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه شامل ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری شود که تا امروز با سرمایه‌گذاری در ۱۴۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی، ۳۰ درصد از این برنامه محقق شده است.

وی افزود: در حوزه تجدیدپذیر بر روی یک نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی خورشیدی در کاشمر و یک نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی در قزوین، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و یکی از نیروگاه‌هایی که با سرمایه‌گذاری این شرکت و جذب سرمایه از صندوق توسعه ملی در بخش حرارتی احداث شده، نیروگاه آریان زنجان است که پنج‌شنبه هفته جاری، دو واحد گازی آن به ظرفیت هر کدام ۱۸۳ مگاوات، با حضور رئیس محترم جمهور، افتتاح می‌شود.

تقی‌زاده تصریح کرد: راندمان نیروگاه آریان زنجان در حالت سیکل ساده ۳۴ درصد و با بهره‌برداری از واحد بخار و تبدیل شدن این نیروگاه به سیکل ترکیبی، به ۵۲ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: برای احداث این نیروگاه، اخذ تسهیلاتی ۲۳۶ میلیون یوریی از صندوق توسعه ملی مصوب شده که تا امروز ۱۲۰ میلیون یوروی آن را دریافت کرده‌ایم و احداث و تکمیل واحد بخار این نیروگاه، مستلزم جذب بقیه این تسهیلات است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نیرو با بیان اینکه "طرحی جهت احداث یک پارک انرژی به ظرفیت ۱۵۰۰ مگاوات تعریف شده"، گفت: در این پارک انرژی، انواع نیروگاه‌ها را احداث خواهیم کرد تا مجموع ظرفیت این نیروگاه‌ها به ۱۵۰۰ مگاوات برسد و محل احداث این پارک انرژی، شهر کاشمر خواهد بود.

تقی‌زاده اقتصاد صنعت برق را اقتصادی ناکارآمد دانست و اظهار داشت: یکی از مشکلات صنعت برق ایران نبود رگولاتوری است؛ از وزیر نیرو درخواست می‌کنم که یک نهاد رگولاتوری مستقل برای صنعت برق کشور تشکیل شود.

وی افزود: تشکیل این نهاد رگولاتوری حدود ۶ سال است که مطرح شده و طرح آن بین دولت و مجلس رد و بدل می‌شود؛ اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نیرو تصریح کرد: اجازه صادرات برق به بخش خصوصی هنوز داده نشده و اگر این اجازه داده شود، بخشی از مشکلات بخش خصوصی صنعت برق کشور مرتفع خواهد شد.

تقی‌زاده با اشاره به نیاز بالای سرمایه‌گذاری برای احداث واحد‌های حرارتی گفت: متأسفانه صندوق توسعه ملی رغبت و انگیزه‌ای برای اعطای تسهیلات به بخش نیروگاهی ندارد، از وزیر نیرو خواستاریم تا این مسئله را پیگیری و مشکلات این عرصه را رفع کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده