تاریخ: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۵
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۷۸۲۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چرایی ارجحیت منافع واسطه گران

‌می‌متالز - ورود خودرو به بورس کالا در حقیقت باعث حذف رانت می‌شود بدین ترتیب، سودی که نصیب واسطه گر می‌شود با بهره گیری از مکانیزم بورس به طور مستقیم وارد کارخانه خواهد شد. به این معنی که از محل فروش کالا در بورس کالا خریدار و فروشنده هر دو سود می‌کنند. زمانی که خودرو درب کارخانه ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود و در بازار آزاد ۴۰۰ میلیون تومان ارزش گذاری و به فروش می‌رسد در حقیقت ۲۰۰ میلیون تومان مابه‌التفاوت وارد جیب واسطه گر می‌شود.

به گزارش می‌متالز، این در حالی است که می‌تواند بخشی از آن وارد شرکت شده و به سودآوری کمک کند و بدین ترتیب با طی شدن چنین فرآیندی سرمایه گذار نیز منفعت کسب کند. تلاش بر این است که خودرو‌های تارا و ٢٠٧ وارد بورس کالا شوند، اما در این مسیر مقاومت‌هایی نیز صورت گرفت. افرادی که از عدم‌ورود خودرو به بخش شفاف سود می‌برند در واقع از مخالفان اصلی عرضه در بورس هستند. به نظر می‌رسد قدرت چندانی در مقابل ورود به بورس ندارند و در نهایت محصولات در بورس عرضه می‌شوند. پیاده سازی یکسری از سیاست‌ها باعث قدرتمندی واسطه گران شده است و در حال حاضر نیز مانع تراشی دلالان مانع از تغییر شرایط می‌شود. مسیر درست و اصولی احترام به سازوکار شفاف بخش مولد و عرضه محصولات در بورس کالای ایران است. زمانی که مدیران عامل کارخانه‌ها به نحوی انتخاب شوند که نزدیکان این افراد پس از مدتی قدرتمند شوند این مهم در حقیقت از حاکمیت شرکتی حکایت دارد. موضوع، قانون تجارت است. زمانی که حاکمیت شرکتی به این ترتیب شود دیگر نمی‌توان مقابل سیاست‌های اشتباه آن ایستاد. باید مبارزه کرد. اکنون نیز سازمان بورس در مرحله مبارزه با افراد واسطه گر است. در شرکت‌هایی که قصد عرضه دارند مدیرانی باید روی کار آیند که برای سرمایه گذار و شرکت دلسوز باشند. اتفاقات اخیر حاصل تفکر مدیرانی است که به فکر منافع خود هستند و نه شرکت و سرمایه گذاران. پیش بینی می‌شود پس از مدتی شاهد عرضه محصولات خودرویی در بورس کالا باشیم.

اکنون موضوع اینجاست، حاکمیت شرکت‌ها در اختیار افرادی است که فعالیتی در راستای منافع شرکت ندارند و بیشتر منافع واسطه گر را در نظر می‌گیرند. چرایی این مهم هم به منافع مدیران از چنین پروسه معیوبی مربوط می‌شود. سوال اینجاست لغو عرضه تارا و ۲۰۷ برای ایران خودرو چه مزیتی خواهد داشت؟ هیچ مزیتی ندارد. استیضاح وزیر صمت در مجلس رای آورده است. این مهم نشان از رویه غلط صمت بوده. در صورتی که فاطمی امین مسیر درست را در پیش می‌گرفت، یقینا استیضاح نمی‌شد؛ بنابراین وزیر صمت و مدیرعامل ایران خودرو از عدم‌عرضه خودرو در بورس کالا منتفع می‌شوند. اگر دلسوزی برای صنعت و خودرو وجود دارد باید عرضه صورت بگیرد در غیر این صورت تداوم مقاومت‌ها دور از ذهن نیست.

سامان منتظری/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده