تاریخ: ۰۷ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۹
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۲۷۸۴۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اجازه نخواهیم داد سرعت اجرای پروژه نفلین سینیت سراب کند شود/ وعده افتتاح برای نفت آذربایجان

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که نفلین سینیت به عنوان بزرگترین معدن کشور می‌تواند در اقتصاد منطقه و حتی کشور تاثیرگذار باشد، گفت: به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد سرعت اجرای پروژه نفلین سینیت کند شود چرا که بهره برداری از این پروژه آرزوی دیرینه مردم سراب است.

به گزارش می‌متالز، صابر پرنیان امروز در سفر به شهرستان سراب با بیان این که متاسفانه در سال‌های گذشته توجه کمی به پروژه نفلین سینیت شده است، اظهار کرد: در حال حاضر سالن‌های فرآوری این پروژه در حال ساخت است، ولی اخیرا سرعت انجام پروژه کند شده که در این زمینه گزارش ویژه‌ای تهیه می‌کنیم که به وزارت صمت ارسال شود.

وی با بیان این که امیدواریم بهره برداری از این طرح بزرگ صنعتی در دولت سیزدهم هدیه‌ای به مردم باشد، گفت: اگر سرعت اجرای پروژه کند شود صادقانه به مردم گزارش خواهیم داد در این زمینه امیدواریم با وعده‌هایی که داده شده طبق زمانبندی اعلام شده این پروژه به بهره برداری برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: فاز اول این واحد بزرگ صنعتی طبق زمان بندی ارایه شده باید قبل از اتمام دولت سیزدهم به بهره برداری برسد.

پرنیان افزود: ظرفیتی که برای این پروژه در نظر گرفته شده ۷۰ هزار تن و کل اعتبار این پروژه ۶هزار میلیارد تومان است که امسال ۲۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت مناسب سراب از لحاظ زیرساختی، این شهرستان فرصتی بکر برای سرمایه گذاری و توسعه دارد در زمینه تکمیل و تامین زیرساخت‌ها و موانع تولید برنامه‌های جدی داریم و امیدواریم با رفع موانع و ایجاد اشتغال پایدار بتوانیم معیشت مردم را بهبود دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین گفت: طرح توسعه واحد تولیدی سراب بافت با بیش از دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حال ساخت است که با تکمیل زنجیره نساجی در این منطقه علاوه بر تولید محصولات نخ و پارچه، پوشاک نیز تولید خواهد شد.

پرنیان با بیان این که پیگیر رفع موانع و مشکلات صنایع شهرستان سراب هستیم، افزود: از سرمایه گذاران جدیدی که می‌خواهند در این منطقه سرمایه گذاری کنند حمایت ویژه‌ای خواهیم کرد تا علاوه بر تکمیل زنجیره تولید، اشتغال پایدار در منطقه ایجاد شود.

در این سفر از برخی از طرح‌های صنعتی شهرستان سراب بازدید شد و برای افزایش ظرفیت واحد‌های تولیدی و طرح‌های نیمه تمام اقدامات لازم انجام شد. موضوع کمک به اعطای تسهیلات به واحد‌های تولیدی، تامین مواد اولیه و مشکلات مالیاتی و ظرفیت فعال سازی شهرک صنعتی این منطقه نیز مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین علاوه بر برگزاری جلسه‌ای با معدنکاران و صنعتگران، نشستی با اصناف شهرستان که عمدتا مشکلات مالیاتی داشتند برگزار شد و در این زمینه مقرر شد نشست ویژه‌ای با مدیرکل امور مالیاتی تشکیل شود.

استخراج آلومینیوم از میلیارد‌ها تن ذخیره آلومینیوم نفلین سینیت سراب معروف به نفت آذربایجان بیش از ۲۰ سال قبل توسط جهانگیری وزیر وقت صنعت دولت اصلاحات کلید خورد، اما اکنون این پروژه تنها دیوار، کارمند و مدیرعامل دارد و هنوز از کارخانه خبری نیست، پس از گذشت سال‌ها و هدررفت صد‌ها میلیارد تومان از بیت‌المال همچنان بلاتکلیف مانده و فراز و فرود‌های طرح آن را به بازی مار و پله شبیه کرده است و احداث آن در حال حاضر به عنوان یک مطالبه عمومی مردم آذربایجان مطرح است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده