تاریخ: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۲
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۷۹۰۳۷
سرویس خبر : صنایع کوچک
در دولت سیزدهم:

۲ هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بهره‌برداری شد

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: از زمان شروع به‌کار دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به بهره‌برداری رسید.

به گزارش می‌متالز، علی رسولیان روز شنبه در حاشیه بازدید از طرح توسعه ۶۵ هکتاری شهرک صنعتی گنبدکاووس در جمع خبرنگاران اظهارداشت: بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ پروژه عمرانی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در حال اجراست و امسال نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش زیرساخت‌های نواحی صنعتی کشور سرمایه گذاری شده و یا در حال انجام است.

وی افزود: در سفر استانی رییس جمهور منابع خوبی برای تامین برق و تصفیه خانه و تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی گلستان اختصاص یافت.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی به ویژه در استان‌های شمالی را در اولویت دانست و گفت: در شهرک صنعتی گنبدکاووس ۶۵ هکتار برای توسعه در نظر گرفته شد و ۴۰ میلیارد تومان تامین برای زیرساخت‌ها و توسعه این شهرک هزینه خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد تا پایان امسال زیرساخت‌های اولیه و اصلی این شهرک تکمیل و آماده بهره‌برداری باشد.

وی افزود: افرادی که زمین دریافت کردند، اما فرایند ساخت و ساز و بهره برداری از واحد صنعتی را با جدیت دنبال نمی‌کنند باید به مسیر ایجاد واحد‌های تولیدی هدایت شوند و اگر قصدی جز این داشته باشند، با کمک دستگاه قضایی و مسوولان استانی این زمین‌ها به متقاضیان دیگر واگذار خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بیش از هزار و ۹۰۰ هکتار از این زمین‌ها در کشور در مرحله فسخ و بازپس‌گیری قرار دارد و در ۶ ماهه اول امسال هم حدود ۴۰۰ هکتار از طریق دستگاه قضایی و تفاهم پس گرفته شد.

۲ هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بهره‌برداری شد
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان هم در حاشیه بازدید معاون وزیر از یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی گنبدکاووس به خبرنگاران گفت: هم‌اکنون در شهرک ۱۰۰ هکتاری گنبدکاووس ۹۶ واحد به بهره‌برداری رسیده است و تعدادی دیگر هم مراحل ساخت را انجام می‌دهند.

رضا شهمرادی افزود: از مجموع ۹۶ واحد تولیدی شهرک صنعتی گنبدکاووس ۷۶ واحد فعال و ۲۰ واحد غیرفعال هستند ضمن اینکه در واحد‌های فعال این شهرک افزون بر هزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم کار می‌کنند.

وی همچنین از طرح توسعه ۱۰۰ هکتاری شهرک صنعتی گنبدکاووس خبر داد و گفت: هم اکنون عملیات اجرایی فراهم کردن زیرساخت‌ها شامل خیابان کشی، تامین آب و برق فاز نخست این طرح به مساحت ۶۵ هکتار توسط پیمانکاران در حال انجام است.

شهمرادی اضافه کرد: مراحل اداری تحویل ۳۵ هکتار باقیمانده طرح توسعه شهرک صنعتی گنبدکاووس نیز درحال انجام است.

وی درخصوص طرح توسعه تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی گنبدکاووس هم گفت: مطالعات این طرح انجام شده و برای تایید نهایی به شرکت شهرک‌های صنعتی کشور ارسال شد.

شهمرادی ادامه داد: برخی تجهیزات مورد نیاز طرح توسعه تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی گنبدکاووس پیش از این از محل اعتبارات سفر اسفند سال قبل رییس جمهور به گلستان خریداری شد.

علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سفر ۲ روزه به گلستان قرار است از برخی واحد‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی بازدید کند.

بازدید از شهرک‌های صنعتی رامیان و آزادشهر، طرح توسعه شهرک صنعتی گنبدکاووس، طرح توسعه ناحیه صنعتی دهنه، ناحیه صنعتی گلستان، شهرک صنعتی علی‌آبادکتول و شهرک صنعتی گرگان یک از مهمترین برنامه‌های روز نخست سفر رسولیان به این استان است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت فردا یکشنبه در دومین روز سفر خود به این استان از شهرک صنعتی آق‌قلا بازدید کرده و مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب این شهرک صنعتی را افتتاح می‌کند.

آغاز ساخت ناحیه صنعتی مبلمان عطاآباد و بازدید از شهرک‌های صنعتی بندرترکمن و کردکوی و دیدار با استاندار گلستان از دیگر برنامه‌های معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گلستان است. مطابق گزارش شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان، بیش از ۹ هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مشغول به کار هستند.

گلستان ۸۲۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دارد که ۱۹۶ واحد آن به دلایل مختلف از جمله نداشتن سرمایه در گردش، بازار فروش و فرسودگی ماشین‌آلات تعطیل هستند.

این استان ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی اترک با وسعت بیش از ۲ هزار و ۴۱ هکتار دارد.

هم مرز بودن گلستان با ترکمنستان و فراهم بودن زمینه ارتباط با کشور‌های آسیای میانه از طریق زمینی و ریلی، افزون بر ۱۰۰ کیلومتر ساحل خزر و خلیج گرگان و نزدیک بودن به بنادر امیرآباد بهشهر و نوشهر مازندران، فعالیت گمرک مرزی اینچه‌برون و فعالیت فرودگاه بین المللی گرگان و کلاله از جمله ظرفیت‌های زیرساختی این استان است.

گلستان ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی است و به همین دلیل در بخش صنایع تبدیلی مزیت بالایی دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده