تاریخ: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۵
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۷۸۶۶۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش تعرفه ذوب کنسانتره مس طی سه ماهه چهارم ۲۰۲۲

‌می‌متالز - روند کاهش عرضه که بر بازار کنسانتره مس تمیز در سه ماهه سوم سال غالب بود، به نظر می‌رسد در بحبوحه موجودی انبار کافی واحد‌های ذوب، تا سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ ادامه یابد و روند صعودی بر تعرفه ذوب در چین را تشدید کند.

به گزارش می‌متالز، عرضه کنسانتره مس تمیز که به دلیل کیفیت بالا همیشه گزینه برتر برای مصرف توسط واحد‌های ذوب چین بوده است، در ماه آگوست ۲۰۲۲ بهبود یافت که به دلیل تحویل محموله‌های شرکت تجاری حمل‌ونقل چینی رویشنگ بود. این شرکت خصوصی در این ماه با مشکلاتی در گشایش اعتبار اسنادی روبه‌رو شد و در نتیجه بسیاری از تامین‌کنندگان قرارداد‌های خود را با این شرکت لغو کردند که بر تحویل چندین محموله کالا و رسیدن سریع آن‌ها به واحد‌های ذوب تاثیر گذاشت.

تعرفه ذوب و پالایش برای بارگیری کنسانتره مس تمیز پس از این اتفاق افزایش یافت؛ چراکه این امر سبب شد تا پیشنهادات برای عرضه و فروش بیشتر شود و تولیدکنندگان فعالانه به دنبال فروش در بازار فیزیکی در ماه سپتامبر بودند.

افزایش تعرفه ذوب کنسانتره مس طی سه ماهه چهارم ۲۰۲۲

داده‌های موسسه «Platts» نشان می‌دهد که تعرفه ذوب روزانه کنسانتره مس تمیز به بالاترین حد یک ساله خود یعنی ۸۵ دلار و ۱۰ سنت در هر تن با امکان تحویل در بنادر چین با موعد تحویل در روز ۲۶ سپتامبر رسید که ۱۷ درصد نسبت به روز ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ افزایش را نشان می‌دهد. همچنین انتظار می‌رود این روند صعودی در سه ماهه چهارم سال نیز ادامه داشته باشد.


سطح بالای موجودی انبار کالا


وقفه‌های تولیدی در واحد‌های ذوب طی سه ماهه سوم سال، بازار‌های فیزیکی را تحت فشار قرار داد. یکی از واحد‌های ذوب بزرگ چین به نام «Daye Nonferrous»، برنامه راه‌اندازی خط تولید دوم خود در ماه جولای امسال را تا ماه اکتبر ۲۰۲۲ به تعویق انداخت. همچنین در بازار در ماه آگوست، زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه یکی از واحد‌های ذوب کره جنوبی به نام «LS Nikko» با مشکلات تولید مواجه شده باشد، وجود داشت که بر حجم زیادی از کنسانتره مس تاثیر گذاشته است. در نتیجه، کنسانتره بدون استفاده در بازار عرضه شد که قیمت‌ها را در بازار تحت تاثیر قرار داد.

علاوه‌براین، مواردی، چون سهمیه‌بندی برق، قرنطینه‌های مرتبط با شیوع ویروس کرونا، مشکلات تولید پس از عملیات تعمیرات و نگهداری و نگرانی‌ها در مورد کاهش قیمت اسید سولفوریک، واحد‌های ذوب را نسبت به ذخیره‌سازی مجدد کالا‌ها در انبار محتاط‌تر کرد.

موجودی انبار کنسانتره مس در بندر فانگ‌چنگ چین در حال حاضر ۵۰۰ هزار تن تخمین زده می‌شود. این در حالی است که کالا‌هایی که از طریق راه‌های زمینی به مغولستان و قزاقستان حمل می‌شوند، نظر واحد‌های ذوب در شمال چین را به خود جلب کرده‌اند. در کنار این موارد، افزایش محموله‌های ارسالی و تحویل آن‌ها از آمریکای جنوبی به چین، منجر به انبارش بیش از حد معمول کنسانتره در واحد‌های ذوب شد.

واردات کنسانتره مس چین ۹.۱ درصد در سال جاری در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا آگوست نسبت به دوره هشت ماهه سال گذشته افزایش یافت. این در حالی است که حجم واردات از قزاقستان نزدیک به ۷۴ درصد در مدت مشابه افزایش داشت و این کشور را به سومین صادرکننده بزرگ کنسانتره به چین در سال جاری تبدیل کرد. در مقابل، داده‌های گمرک نشان می‌دهد که تولید مس تنها ۵ درصد در سال جاری نسبت به بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا آگوست افزایش داشته است.

افزایش تعرفه ذوب کنسانتره مس طی سه ماهه چهارم ۲۰۲۲

در همین راستا حجم خرید مستقیم توسط واحد‌های ذوب در سه ماهه سوم سال کاهش یافت، زیرا معامله‌گران برای حفظ جایگاه خود در کوتاه‌مدت به دنبال ذخیره‌سازی مجدد کالا‌ها در انبار بودند.


افزایش اختلاف قیمت کنسانتره مس تمیز با کنسانتره مخلوط


در اثر افزایش دسترسی به کنسانتره تمیز، اشتیاق واحد‌های ذوب برای خرید و مصرف کنسانتره‌های مس غیراستاندارد مانند «Toromocho» یا کنسانتره مخلوط، به شدت کاهش یافت.

ایجاد محدودیت در سهمیه تحویل، می‌تواند حجم عرضه‌ای را که تاجران در طول مدت قرارداد در سه ماهه چهارم سال جاری باید تحویل دهند، با مشکل مواجه کند که در نتیجه آن می‌تواند بر میزان فروش در بازار فیزیکی تاثیر بگذارد.

یک منبع آگاه در یکی از واحد‌های ذوب اعلام کرد که برخی از تجار از ۸۰ درصد سهمیه خود در نیمه اول سال استفاده کرده‌اند که این بدین معنا است که تجار تنها می‌توانند حجم کنسانتره تمیز بیشتری را با توجه به شرایط اعلام شده در قرارداد برای باقی‌مانده روز‌های سال تامین کنند.

در همین حال، افزایش استخراج در معادن کاموا در کنگو، تیموک در صربستان و گراسبرگ در اندونزی موجب فراهم آوردن دسترسی بیشتر تجار به کنسانتره مس غیراستاندارد شد تا آن را با کنسانتره تمیز مخلوط کنند. در نتیجه، این کار منجر به افزایش گستره بازار برای کنسانتره‌های مخلوط در مقایسه با چند سال گذشته شد.

اختلاف تعرفه ذوب بین کنسانتره‌های تمیز و مخلوط از سه تا پنج دلار در هر تن در ماه جولای برای کنسانتره مس آسیایی، به ۱۰ تا ۱۵ دلار در هر تن در ماه سپتامبر افزایش یافت.


چشم‌انداز بازار نزولی برای سه ماهه چهارم ۲۰۲۲


انتظار می‌رود که با بهبود عرضه آب در کشور‌های آمریکای جنوبی، مقدار تولید کنسانتره مس در سه ماهه چهارم سال بهبود بیشتری پیدا کند. در همین راستا، حجم تولید در معدن مس لاس‌بامباس به حالت عادی بازگشته و افزایش حجم عرضه از معدن «Quellaveco» نیز گزینه‌های بیشتری را برای خرید در اختیار واحد‌های ذوب قرار داده است.

از جانب تقاضا، انتظار می‌رود شرکت «Daye Non-Ferrous Metals Mining Limited» ظرفیت خط تولید دوم خود را در ماه اکتبر امسال افزایش دهد. این در حالی است که دو واحد ذوب بزرگ چینی دیگر به نام‌های «China Copper» و «Dongying Fangyuan» به دنبال انجام فرایند تعمیرات و نگهداری به مدت یک ماه در سه ماهه چهارم سال هستند. همچنین واحد ذوب شرکت «Shandong Guorun» قصد دارد خط تولید فعلی خود با قابلیت تولید ۱۰۰ هزار تن در سال را در ماه دسامبر سال جاری تعطیل کند. این در حالی است که این شرکت به دنبال راه‌اندازی یک خط تولید جدید در سال ۲۰۲۳ است.

تمایل برای خرید کنسانتره در بازار‌های فیزیکی خارج از چین، پیش از انجام مذاکرات برای عقد قرارداد‌های سال ۲۰۲۳ نیز کاهش یافته است. علاوه‌براین، کاهش تقاضا برای اسید سولفوریک و افت قیمت‌ها باعث شده است که ترجیح واحد‌های ذوب به استفاده از مس بلیستر به جای کنسانتره مس باشد؛ چراکه در مس بلیستر، اسید سولفوریک به عنوان فرآورده فرعی تولید نمی‌شود و به همین دلیل می‌تواند به واحد‌های ذوب برای رسیدن به هدف تولید سالانه و در عین حال کاهش هزینه‌ها کمک کند.


عرضه محدود؛ عاملی تاثیرگذار در پریمیوم کاتد


در همین حال، در بازار کاتد مس، وجود وقفه‌های تولید و مشکلات نقدینگی در یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های واردکننده مس به چین با نام «Maike Group»، منجر به کمبود کوتاه‌مدت عرضه این فلز شد.

شرکت «Maike Group» سالانه یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کاتد مس به چین وارد می‌کند، اما در ماه سپتامبر به دلیل مشکلات نقدینگی و وجوه در گردش نتوانست قرارداد‌های بیشتری را به ثبت برساند.

ارزیابی‌های موسسه «Platts» نشان می‌دهد که پریمیوم واردات کاتد با امکان تحویل در بنادر چین در ماه آگوست ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود در ۱۰ ماه گذشته رسید و اختلاف قیمت قرارداد‌های یک ماهه با سه ماهه در بورس آتی شانگ‌های نیز در ماه سپتامبر، تا ۱۰۰ دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

افزایش تعرفه ذوب کنسانتره مس طی سه ماهه چهارم ۲۰۲۲

شرکت «Maike Group» یکی از بزرگ‌ترین واردکننده‌های مس به چین به شمار می‌رود. به گفته یک تاجر، مشکلات نقدینگی در این شرکت، عرضه حجم زیادی از فلزات در بازار را محدود کرده است که موجب ذخیره بیشتر کالا در انبار به صورت پنهانی و غیر منقول شد.

علاوه‌براین، بازرگانان با باز شدن پنجره خرید و فروش در بازار‌های مختلف در ماه آگوست، فلزات را از انبار‌های بورس فلزات لندن به چین انتقال دادند؛ بنابراین به دلیل کمبود مس بلیستر، آند و قراضه مس به دنبال کاهش قیمت آن، بازار شاهد کاهش ذخایر مس و تشدید شرایط بکواردیشن طی سه ماهه سوم سال جاری بود.

تشدید شرایط بکواردیشن بر نقدینگی در بازار فیزیکی تاثیر گذاشت و باعث شد که مرحله مذاکره درباره محدوه قیمت مهم تلقی شود. زمان حمل از مبدا به مقصد چین از حمل کاتد سفارش داده شده مهم‌تر در نظر گرفته شد؛ چراکه خریداران نگران ایجاد تاخیر در روند حمل‌ونقل کالا بودند.

با این حال، چشم‌انداز تقاضا نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به همین دلیل عواملی، چون وجود مشکل در بازار املاک چین، افزایش هزینه‌های تولید و بی‌ثباتی و بلاتکلیفی در مسائل ژئوپلیتیکی باعث شد بازرگانان از بازار فیزیکی دوری کنند.

پنجره آربیتراژ در بازار ایالات متحده آمریکا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ بسته شد و خریداران آسیای جنوب شرقی به دلیل کاهش تقاضا در صنایع پایین‌دستی، مجبور به تعویق عقد قرارداد‌های خود شدند.

موسسه «Platts» پریمیوم واردات مس چین با شرط تحویل در بنادر چین با احتساب هزینه‌های حمل و بیمه در ۳۰ سپتامبر برای انواع برند‌های معمولی کاتد تصفیه شده الکترولیتی ثبت شده در بورس فلزات لندن را ۱۰۰ دلار در هر تن نسبت به قیمت نقدی بورس فلزات لندن ارزیابی کرد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده