تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۱
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۷۷۵۲۶
سرویس خبر : سیم و کابل

صادرات؛ راه‌گشای خروج بازار از رکود

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت پویندگان صنایع حفاظتی، تولیدکننده کابل‌های مخابراتی گفت: کشور ترکیه در حالی که از معادن مس برخوردار نیست، توانسته است با بهره‌گیری از دانش و تکنولوژی روز تولید سیم و کابل، بازار‌های منطقه‌ای را در دست بگیرد و سهم یک درصدی از بازار کابل جهان را به خود اختصاص دهد، اما کشور ما با داشتن حدود ۷ درصد از ذخایر مس جهان و همچنین رونق و پیشرفت چشمگیر در صنعت پتروشیمی، تنها سهم حدود ۰.۳۳ درصدی از بازار کابل جهان را در اختیار دارد و در چنین شرایطی، ضرورت صادرات محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا در مقابله با خام‌فروشی بیش از پیش احساس می‌شود.

به گزارش می‌متالز، فرید کریمیان عنوان کرد: شرایط تولید طی هفت ماه سال جاری بسیار نامناسب بوده است که این مساله تنها مختص به صنعت سیم و کابل نیست و صنوف مختلف نیز با مشکلات بسیاری در این زمینه دست و پنجه نرم می‌کنند. تشدید رکود حاکم بر بازار به دلیل ابهاماتی که در خصوص برجام شکل گرفته است، باعث شده تا تولیدکنندگان نسبت به تامین مواد اولیه و تولید و فروش محصولات خود با تردید مواجه شوند. افزایش بیش از ۵۰ درصدی حقوق نیروی انسانی در سال جاری، یکی دیگر از مشکلاتی به شمار می‌آید که شرایط ادامه تولید را برای کارفرمایان دشوار ساخته است. این اتفاق در حالی رخ داد که ادامه تورم حاکم در جامعه، از تاثیرگذاری این افزایش دستمزد کاسته است. ضمن اینکه اتفاقات اخیر رخ داده در جامعه نیز بر وضعیت کنونی بازار بی‌تاثیر نبوده است و امیدوار بودیم بتوانیم شرایط بهتری را در مهر ماه امسال تجربه کنیم که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد.

تاثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی در بازار جهانی فلزات

وی در ارتباط با نوسان قیمت فلزات در بازار‌های جهانی، مطرح کرد: در حال حاضر نیز قیمت اکثر فلزات در بازار‌های جهانی با نوسان همراه بوده است و با توجه به اینکه قیمت‌گذاری فلزات در داخل بر اساس قیمت‌های جهانی و همچنین متاثر از نرخ ارز صورت می‌پذیرد، بر همین اساس می‌توان گفت این مساله نیز بر وضعیت بازار بی‌تاثیر نبوده است. تنش‌های ژئوپلیتیکی در اروپای شرقی و جنگ روسیه و اوکراین، بازار جهانی فلزات به ویژه مس و آلومینیوم را دستخوش تغییر کرد و در حالی که این دو فلز روند صعودی قیمت را پیش گرفته و به بالاترین حد قیمت خود طی سالیان اخیر رسیده بودند، اما این جنگ باعث شد به یک باره با افت شدید قیمت مواجه شوند و در ادامه بازار‌های مختلف را تحت تاثیر خود قرار دهند. قیمت مس در بورس فلزات لندن در روز‌های پایانی سال پیش، به حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر تن و قیمت آلومینیوم به مرز چهار هزار دلار به ازای هر تن رسید، اما در ادامه با کاهش شدید قیمت، در حال حاضر مس در حدود هفت هزار و ۷۰۰ دلار به ازای هر تن و آلومینیوم در حدود دو هزار و ۳۰۰ دلار به ازای هر تن قیمت‌گذاری شده است.

مدیرعامل شرکت پویندگان صنایع حفاظتی در همین راستا ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت مس در بازار داخلی متاثر از بورس فلزات لندن و همچنین نرخ دلار است، در حال حاضر عرضه کاتد در بورس کالای ایران از پنج هزار تن به چهار هزار تن کاهش پیدا کرده و همین مساله منجر به ایجاد رقابت ۱۰ تا ۱۵ درصدی و در نهایت افزایش قیمت مس شده است. قیمت مس هم‌اکنون به حدود ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است و مشخص نیست که در آینده این قیمت تا چه اندازه دچار نوسان خواهد شد.

کریمیان در خصوص کاهش نیروی انسانی در بخش تولید، بیان کرد: شرایط اقتصادی در جامعه به سمتی در حال حرکت بوده که تمایل نیروی انسانی برای فعالیت در زمینه تولید به شدت کاهش یافته است. البته این معضل تنها مرتبط با بخش تولید نیست و ما شاهد این معضل در اکثر بخش‌ها هستیم. این مساله در ارتباط با نیروی انسانی جوان و مجرد بیشتر صدق می‌کند و با توجه به اینکه این افراد تعهدی نسبت به پذیرش مسئولیت یک خانواده ندارند، بر همین اساس به راحتی شغل خود را تغییر می‌دهند؛ چراکه به دنبال درآمد بیشتر بوده و بر همین اساس تمایل به ادامه فعالیت در مشاغل غیر مولد دارند، اما نیروی انسانی متاهل ناچار به کسب درآمد و امرار معاش خانواده است و بر همین اساس تمایل بیشتری به ادامه فعالیت در واحد‌های تولیدی دارد. به نظر می‌رسد اگر تمهیدات لازم در خصوص رفع این معضل اندیشیده نشود، در آینده با مشکلات فراوانی در تامین نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.

وی اضافه کرد: همزمان با افزایش دستمزد، سایر هزینه‌ها به ویژه بیمه و مالیات نیز افزایش یافته و با توجه به شرایط تولید و رکود حاکم در بازار، کارفرمایان را نیز در تنگنای اقتصادی قرار داده است. از سوی دیگر، توان خرید مشتریان و مصرف‌کنندگان نهایی نیز به شدت کاهش یافته است و امیدوار هستیم در ادامه شرایط بازار با بهبود نسبی همراه شود تا هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان بتوانند فعالیت مطلوبی در سطح بازار داشته باشند.

ضرورت ساماندهی صادرات مفتول مسی

مدیرعامل شرکت پویندگان صنایع حفاظتی در ادامه به اهمیت تامین مواد اولیه اشاره کرد و گفت: در حالی که ایران جزو بزرگ‌ترین کشور‌های دنیا در زمینه میزان ذخایر مس جهان است و ما می‌توانیم به بهترین شکل ممکن با تولید محصولات نهایی و صادرات آن‌ها، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بیشتری داشته باشیم، اما متاسفانه همچنان شاهد خام‌فروشی کنسانتره مس و حتی سایر مواد معدنی هستیم. مفتول مسی مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی، به راحتی به خارج از کشور صادر می‌شود و این در حالی است که عرضه این محصول در بورس کالا بدون معامله صورت می‌پذیرد و در نهایت تولیدکنندگان سیم و کابل ناچار به خرید مفتول از بازار با قیمت کمتر نسبت به بورس هستند. مفتول مسی مورد نیاز مجموعه پویندگان صنایع حفاظتی از بازار آزاد تامین می‌شود؛ چراکه خرید از بورس کالا مشکلات خاص خود را دارد و سهمیه‌بندی بوده و گاهی اوقات قیمت عرضه شده در بورس بیشتر از بازار آزاد است، زیرا برخی از افراد حجم بسیار زیادی مفتول را با قیمت‌هایی که خود تعیین می‌کنند، از بورس کالا خریداری کرده و سپس در بازار آزاد با قیمت پایین‌تر می‌فروشند و بار‌ها پیش آمده که مفتول مصرفی خود را با چند درصد زیر قیمت بورس کالا خریداری کردیم. از طرفی، حجم اولیه خرید از بورس کالا میزان مشخصی است که با توجه به قیمت فعلی مس، اغلب تولیدکنندگان سیم و کابل قادر به پرداخت هزینه این میزان مفتول نیستند. بر همین اساس ترجیح می‌دهیم که مفتول مسی مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنیم.

کریمیان در همین راستا تصریح کرد: میزان نوسان قیمت و رقابت‌های ایجاد شده در بورس کالا، رابطه مشخصی با هم ندارند و این مساله بستگی به وضعیت شرکت‌های کلان خریدار از بورس کالا دارد که مفتول را از تالار صنعتی تهیه کرده و در بازار بین واحد‌های فروش خود توزیع می‌کنند. در حال حاضر مشخص نیست که به چه علت با وجود کاهش قیمت جهانی مس، ما شاهد افزایش قیمت این فلز در بازار‌های داخلی هستیم. زمانی که این محصول در بورس کالا عرضه نمی‌شد، شرایط بسیار مطلوب‌تر و قیمت آن کمتر بود. در واقع فرایند فروش مفتول مسی در بورس کالا و قیمت‌گذاری آن بر اساس قیمت جهانی مس و نرخ ارز نیمایی، موجب افزایش چشمگیر قیمت این محصول شده است. با توجه به کاهش صادرات سیم و کابل طی ماه‌های ابتدایی امسال همزمان با وضع عوارض صادراتی، فروش صادراتی مفتول مسی افزایش داشته است؛ در حالی که کشور باید به سمت صادرات محصولات نهایی همچون سیم و کابل با ارزش افزوده بالاتر حرکت کند و این امر مستلزم مقابله با خام‌فروشی و حمایت دولت و سازمان‌‎های ذی‌ربط است.

وی در ارتباط با قطعی برق در تابستان سال جاری، تاکید کرد: برق واحد‌های صنعتی به مدت یک روز در هفته در تابستان امسال قطع شد، اما مادامی که بازار با رکود مواجه است و تولید و فروش چندانی نیز صورت نمی‌پذیرد، بنابراین قطعی برق چندان تاثیرگذار نخواهد بود. این مساله در واحد‌های کوچک تولیدی بیشتر اثرگذار است و از آنجایی که فعالان این بخش با کاهش سرمایه در گردش مواجه هستند، حتی تعطیلی یک روزه خط تولید نیز به نفع آن‌ها است، اما بدون شک این معضل در کارخانه‌های بزرگ تولیدی اثرگذار خواهد بود و منجر به کاهش تولید خواهد شد. ضمن اینکه افزایش قیمت گاز تاثیر بسزایی در صنعت سیم و کابل نداشته و این مساله بیشتر در کارگاه‌های ریخته‌گری که از کوره‌های گازسوز استفاده می‌کنند، تاثیرگذار بوده است.

تولید و توزیع سیم و کابل‌های غیر استاندارد تاسف‌آور است

این فعال صنعت سیم و کابل در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه ارزیابی شما از تولید و توزیع سیم و کابل‌های غیر استاندارد در سطح بازار چیست، اذعان کرد: در حالی که اکثر تولیدکنندگان سیم و کابل ضمن رعایت استاندارد‌های لازم و به کارگیری از مواد اولیه مرغوب، در حال تولید و توزیع محصولات باکیفیت با قیمت مناسب در سطح بازار هستند، متاسفانه افرادی سودجو نسبت به تولید و فروش محصولات تقلبی با قیمت کمتر اقدام می‌کنند که این معضل بسیار تاسف‌انگیز است؛ چراکه ممکن است در ادامه سلامت هزاران انسان بی‌گناه به خطر بیفتد. جای خالی نظارت در این بین، به شدت احساس می‌شود و اگر پیش‌تر نظارت‌های لازم از جانب بخش‌های مرتبط صورت می‌پذیرفت، شاهد چنین وضعیت آشفته‌ای در سطح بازار نمی‌بودیم. این معضل به شدت به سودآوری واحد‌های قانونی نیز آسیب زده است؛ چراکه قیمت تمام شده محصولات تقلبی و بی‌کیفیت کمتر و به دنبال آن، مشتریان این محصولات در سطح بازار بیشتر است و در نتیجه تولیدکنندگان واقعی سیم و کابل موفق به فروش تولیدات خود نشده و با زیان مالی مواجه می‌شوند؛ بنابراین امیدوار هستیم سازمان‌ها و مسئولان ذی‌ربط پیگیری‌های لازم جهت مقابله با این معضل را انجام دهند تا در ادامه شاهد بهبود شرایط حاکم در بازار باشیم.

کریمیان در ادامه ضمن مقایسه تولید کابل مسی با آلومینیومی، ابراز کرد: اگر میزان مقطع تعریف شده جهت تولید کابل آلومینیومی در مقایسه با مسی به درستی در نظر گرفته شود، تولید کابل با به کارگیری از آلومینیوم مقرون به صرفه خواهد بود. ما انواع سیم و کابل ازجمله کابل‌های مخابراتی، کواکسیال، کابل آج ۵۹ دوربین، کابل آنتن و کابل برق ساختمانی را می‌توانیم تولید کنیم. عمده مصرف این نوع کابل‌ها ساختمانی است و فعالان این صنعت، مشتریان ما هستند و متاسفانه رکود حاکم در این صنعت و وضعیت نامناسب اقتصادی، بر میزان تقاضای محصولات ما تاثیر مستقیم داشته است.

سهم ناچیز ایران در بازار کابل جهان

وی در ارتباط با اهمیت صادرات سیم و کابل، تاکید کرد: صادرات، مقوله مهمی است که می‌تواند در رونق صنعت سیم و کابل موثر واقع شود؛ چراکه عمدتا مازاد نیاز در بازار داخلی وجود دارد و باقی‌مانده آن می‌تواند به خارج صادر شود و ارزآوری برای کشور داشته باشد، اما متاسفانه دولت حمایت‌های لازم را در این زمینه به عمل نمی‌آورد و صادرات آن چنان که باید صورت نمی‌پذیرد. همین مساله باعث شده است کشور ترکیه که هیچ ذخیره مسی ندارد، بتواند با بهره‌گیری از دانش و تکنولوژی روز تولید سیم و کابل جهان، بازار‌های منطقه را در دست بگیرد و سهم یک درصدی از بازار کابل جهان را به خود اختصاص دهد، اما کشور ما با داشتن حدود ۷ درصد از ذخایر مس جهان و همچنین رونق و پیشرفت چشمگیر در صنعت پتروشیمی، تنها سهم حدود ۰.۳۳ درصدی از بازار جهان را داشته باشد.

مدیرعامل شرکت پویندگان صنایع حفاظتی در پایان یادآور شد: در حال حاضر با ۳۰ درصد ظرفیت اسمی تولید مشغول فعالیت هستیم و دو طرح توسعه جهت افزایش ظرفیت تولید در دست اجرا داشتیم که به دلیل مشکلات ذکر شده، موفق به تکمیل آن‌ها نشدیم. واقعیت امر این است که اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، نمی‌توانیم آینده و چشم‌انداز روشنی را برای صنعت سیم و کابل کشور متصور شویم و امیدوار هستیم با بهبود شرایط تولید، بتوانیم تولید خود را افزایش دهیم.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده