تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۱
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۲۷۰۴۹۳
سرویس خبر : سیم و کابل

صنعت سیم و کابل بحران‌زده است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سیم و کابل نور زنجان گفت: کاهش چشمگیر قیمت جهانی مس طی سه ماهه اخیر و همچنین افزایش تعرفه گمرکی در سال جاری، شرایط تامین مواد اولیه و صادرات سیم و کابل را بیش از پیش دشوار ساخته است و امیدوار هستیم این شرایط در روز‌های پیش رو بهبود پیدا کند تا بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم.

به گزارش می‌متالز، سعید یوسفی اصل بیان کرد: کاهش چشمگیر قیمت جهانی مس طی سه ماه اخیر از حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر تن تا هفت هزار دلار به ازای هر تن، مهم‌ترین چالشی است که در سال جدید با آن مواجه شده‌ایم. زمانی که قیمت مس در بازار‌های جهانی با نوسان همراه می‌شود، شرایط بازار داخلی نیز به دنبال آن با تغییراتی مواجه خواهد شد و منجر به نوساناتی در تولید، فروش و خرید محصولات مسی می‌شود. رفع تعهد ارزی، یکی دیگر از مشکلاتی است که اکثر صادرکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و متاسفانه اقدامات کافی در این زمینه از جانب دولت و مسوولان ذی‌ربط انجام نمی‌شود. در حالی که اقتصاد کشور نیازمند ارزآوری بیشتر در این شرایط اقتصادی است، اما شرایط صادرات همچنان مناسب نیست و باید هرچه سریع‌تر نسبت به تسهیل این شرایط اقدام شود. ضمن اینکه افزایش تعرفه گمرکی و حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و جایگزینی آن با ارز آزاد در این بخش، شرایط تولید را بیش از پیش دشوار ساخته است.

پیش از این جریان، واردات ماشین‌آلات صنعتی بر پایه نرخ ارز دولتی صورت می‌پذیرفت و تولیدکنندگان می‌توانستند نسبت به بهسازی تجهیزات خود اقدام کنند، اما افزایش تعرفه گمرکی باعث شده است نه تنها تولیدکنندگان سیم و کابل بلکه تمام فعالان صنعت به سختی بتوانند تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز خود را به روزرسانی کنند. متاسفانه واردات ماشین‌آلات طی ماه‌های اخیر با کش و قوس‌های فراوانی همراه بوده است و ضرورت دارد تمهیدات لازم جهت اجرای یک دستورالعمل کلی از جانب مسوولان مربوطه اندیشیده شود.

وی در خصوص قطعی برق طی روز‌های اخیر، عنوان کرد: برق واحد‌های صنعتی به مدت یک روز کامل کاری طی هفته قطع می‌شود و حقیقت امر این است که به قدری مشکلات در تمام صنایع افزایش یافته است که معضل قطعی برق نمی‌تواند چندان تاثیرگذار واقع شود. اگرچه قطعی برق به واحد‌های تولیدی سیم و کابل آسیب زده است، اما آثار مخرب آن در صنایعی همچون فولاد و سیمان به مراتب بیشتر دیده می‌شود؛ چراکه صنایع کوچک می‌توانند یک سری تدابیر کلی به منظور کنترل بحران بیندیشند و امکان مدیریت شرایط قطعی برق در سایر صنایع دشوارتر از سیم و کابل است.

رقابت ۱۰ تا ۲۰ درصدی خرید مس از بورس

مدیرعامل شرکت سیم و کابل نور زنجان در ارتباط با تامین مواد اولیه، مطرح کرد: مفتول مسی مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران و گرانول PVC را از شرکت‌های تولیدکننده این محصول در بازار تهیه می‌کنیم. نکته مهم در این زمینه این است که نوسان قیمت مس در بازار‌های جهانی، منجر به رقابت‌پذیری و افزایش قیمت کاذب ماده اولیه در بورس کالا می‌شود. یعنی با توجه به اینکه قیمت مس در بازار داخلی بر اساس بورس فلزات لندن قیمت‌گذاری می‌شود، بنابراین با کاهش عرضه هفتگی مس در بورس از پنج هزار تن به چهار هزار تن، رقابت ۱۰ تا ۲۰ درصدی برای خرید کاتد در این تالار صنعتی شکل گرفته است. از آنجایی که مفتول مسی از کاتد تولید می‌شود و ماده اولیه مورد نیاز تولید سیم و کابل است، بر همین اساس تولیدکنندگان ناچار هستند مفتول را با قیمتی بالاتر از رقم واقعی آن خریداری کنند و در تامین مواد اولیه خود با زیان مواجه خواهند شد. متاسفانه دست‌های پشت پرده در صنعت سیم و کابل باعث شده است با ایجاد رقابت در بورس برای خرید کاتد و در نهایت افزایش قیمت مفتول، بسیاری از بازار‌های صادراتی خود را از دست بدهیم و صادرات را محدود به کشور‌های همسایه مانند عراق و افغانستان کنیم.

یوسفی اصل در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اهمیت نیروی انسانی در بخش تولید را چگونه ارزیابی می‌کنید، اذعان کرد: دستمزد پایه نیروی انسانی در سال جاری با افزایش ۵۷ درصدی همراه شده است و از آنجایی که بخش عمده‌ای از هزینه‌های تولید مرتبط به منابع انسانی می‌شود، بنابراین تولیدکنندگان سیم و کابل را در تامین نقدینگی مورد نیاز با مشکل روبه‌رو کرده است. واقعیت امر این است که حقوق ماهانه در حدود ۶ میلیون تومان، جوابگوی نیاز مالی و اقتصادی نیروی انسانی نبوده و افزایش دستمزد در سال جاری نیز برای افراد مقرون به صرفه نیست. در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌های صنعتی با بحران کاهش چشمگیر نیروی انسانی مواجه شده‌اند و انگیزه کافی برای افراد به منظور ادامه فعالیت در بخش تولید وجود ندارد. زمانی که انگیزه نیروی انسانی افت پیدا می‌کند، در نتیجه بهره‌وری یک مجموعه با کاهش همراه خواهد شد و این توقع در افراد شکل خواهد گرفت که کارفرمایان باید دو تا سه برابر حداقل حقوق را افزایش دهند. این معضل نه تنها در شرکت‌های خصوصی بلکه در سازمان‌های دولتی و خصولتی نیز دیده شده و متاسفانه روزبه‌روز به مشکلات بخش تولید اضافه می‌شود. در حالی جای خالی آموزش در صنعت کشور احساس می‌شود که همواره شعار‌هایی در خصوص ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه مطرح شده است. در واقع هنوز ارتباط موثر و سازنده میان دانشگاه و صنعت شکل نگرفته است و اگر ما به دنبال دستیابی به نتیجه مطلوب حاصل از این مهم هستیم، باید دانشگاه‌های تخصصی در این زمینه تاسیس و اساتید خبره در حوزه صنعت در آن‌ها مشغول به تدریس شوند.

ضرورت تسهیل شرایط واردات ماشین‌آلات نو

وی در همین راستا اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی به تازگی شرط واردات و استفاده از ماشین‌آلات جدید را تنظیم قرارداد با یک شرکت جدید جهت نصب و راه‌اندازی آن معرفی کرده است. در حالی که چنین دستورالعملی پیش از این برای راه‌اندازی دستگاه‌ها وجود نداشت و شرکت می‌توانست با استفاده از دانش متخصصان داخلی خود نسبت به راه‌اندازی ماشین‌آلات جدید اقدام کند، اما هم‌اکنون باید هزینه آن را به یک شرکت دیگر پرداخت کند که به نوعی هزینه‌تراشی برای واحد‌های تولیدی محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد بخشی از سود آن به حساب این سازمان واریز خواهد شد. از سوی دیگر، دولت به دنبال کاهش درآمد حاصل از فروش نفت، متمرکز به دریافت مالیات از اقشار مختلف جامعه به ویژه تولیدکنندگان شده است و متاسفانه اخذ مالیات نیز بر اساس مستندات و واقعیات صورت نمی‌پذیرد و سازمان امور مالیاتی کشور تنها به دنبا اخذ مالیات‌های سنگین از واحد‌های تولیدی جهت جبران کمبود بودجه است.

این تولیدکننده سیم و کابل در ادامه به ضرورت استانداردسازی در صنعت سیم و کابل اشاره کرد و گفت: اگرچه اقدامات سازنده‌ای جهت مقابله با تولید و توزیع سیم و کابل‌های غیر استاندارد طی سالیان اخیر انجام شده است، اما باز هم شاهد فروش عمده محصولات تقلبی در سطح بازار هستیم. واحد‌های زیرپله‌ای بسیاری مشغول تولید و توزیع انواع سیم و کابل با برند‌های تقلبی هستند که متاسفانه نظارت‌های کافی از سوی مسوولان ذی‌ریط مانند سازمان ملی استاندارد در این زمینه صورت نمی‌پذیرد. مهم‌ترین مسئله‌ای که باید در این خصوص مورد توجه قرار بگیرد، استانداردسازی در تولید توسط خود تولیدکننده فارغ از هرگونه مشکل در این زمینه است. یعنی اگر تولیدکننده واقعی سیم و کابل تمام تمرکز خود را معطوف به تولید محصول استاندارد و باکیفیت کند و آموزش‌های لازم نیز در این زمینه به افراد داده شود، در ادامه نتایج مثبتی جهت استانداردسازی محصول حاصل خواهد شد. باید توجه داشت که شخص مدیرعامل نیز جزئی از نیروی انسانی شاغل در یک مجموعه به شمار می‌آید و بر همین اساس لازم است آموزش‌های لازم به مدیران عامل دلسوز و تلاشگر برای حرکت در راستای استانداردسازی داده شود. این مهم در خصوص سایر مدیران اعم از تولید، کنترل کیفیت و... نیز صدق می‌کند و آموزش، می‌تواند نقش بسزایی در تولید انواع محصولات استاندارد داشته باشد.

یوسفی اصل در خصوص مشتریان این شرکت، تصریح کرد: محصولاتی که در این شرکت تولید می‌شود، مورد مصرف صنایع ساختمانی و مخابراتی است و به همین جهت نیز عموم مشتریان ما از اصناف الکتریکی سراسر کشور هستند که نیاز خود به سیم و کابل‌های ولتاژ پایین را از این شرکت تامین می‌کنند. ضمن اینکه بخش عمده ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید مجموعه، ساخت کشور چین هستند و اگر هنگام تولید محصول یکی از قطعات مصرفی دچار مشکل شود، برای تامین آن چالشی نداریم؛ چراکه در داخل کشور نمایندگی‌هایی که خدماتی در این زمینه ارائه می‌کنند، وجود دارند و بحرانی در این زمینه تولید کارخانه را تهدید نمی‌کند. همچنین محصولات تولیدی خود را به عراق و افغانستان صادر می‌کنیم و اگرچه شرایط سیاسی حاکم در این کشور‌ها بهبود پیدا کند، صادرات خود را افزایش خواهیم داد.

فروش محصول به سختی صورت می‌پذیرد

وی در ادامه به نحوه فروش شرکت سیم و کابل نور زنجان اشاره کرد و گفت: عمده فروش محصولات شرکت به صورت اعتباری بوده و در حقیقت، ساختار فروش محصولات الکتریکی کشور به این روش پایه‌گذاری شده است. هر تولیدکننده‌ای به دنبال فروش نقدی محصولات خود است، اما به دلیل اینکه یک رقابت ناسالم بین اصناف الکتریکی با کارخانه‌های تولید سیم و کابل مسی در زمینه فروش محصول شکل گرفته است، ناچار هستیم از روش اعتباری برای فروش محصولات خود اقدام کنیم. در حالی که اگر فروش به صورت نقدی صورت پذیرد، عملکرد و برنامه‌ریزی بهتری برای تامین مواد اولیه و تولید خود خواهیم داشت. از سوی دیگر، خرید و فروش رسمی و غیر رسمی نه تنها سیم و کابل بلکه تمام محصولات برای سازمان مالیات در اولویت است. خریداران محصولات ما که در حالت کلی از اصناف الکتریکی هستند، تمایلی به خرید قانونی و رسمی ندارند و از آنجایی که ما مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت رسمی تامین می‌کنیم، به این علت که این اصناف از فروش رسمی خودداری می‌کنند، ناچار هستیم تا کالای مورد سفارش را بدون ارائه فاکتور فروش رسمی، به خریداران خود تحویل دهیم و اداره مالیات به هیچ عنوان این امر را نمی‌پذیرد و حتی جریمه‌های هنگفتی را هم برای ما در نظر می‌گیرد که در نهایت منجر به زیان مالی برای مجموعه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل نور زنجان در ارتباط با رقابت‌پذیری با سایر تولیدکنندگان سیم و کابل منطقه، اظهار کرد: متاسفانه ثبات مشخصی در تصمیم‌گیری‌های مسوولان ذی‌ربط وجود ندارد و به همین علت نمی‌توانیم حضور موفقی در بازار‌های صادراتی داشته باشیم؛ چراکه حضور موفق در بازار‌های بین‌المللی، مستلزم ثبات در رویه تولید است تا طرف خارجی مقابل نیز به آسودگی خاطر برای خرید محصول از تولیدکنندگان داخلی دست پیدا کند. تحقق این مهم در بازار داخل نیز ضرورت دارد و باید یک برنامه‌ریزی بلندمدت برای توسعه تولید سیم و کابل داشته باشیم تا در ادامه بتوانیم بازار‌های منطقه‌ای را در دست بگیریم. تولیدکنندگان خارجی به ویژه ترکیه‌ای با برنامه‌ریزی در بلندمدت توانسته‌اند بازار‌های جهانی را به خود اختصاص دهند و این در حالی است که ما به دنبال مشکلات داخلی، در حال صادرات به کشور‌های جنگ‌زده مانند عراق و افغانستان هستیم.

یوسفی اصل در پایان یادآور شد: اگر شرایط تولید به همین شکل ادامه پیدا کند، بسیاری از تولیدکنندگان ناچار به توقف تولید خود خواهند شد. متاسفانه دولت، به هیچ وجه از بخش خصوصی حمایت نمی‌کند و تولیدکنندگان داخلی برای ادامه تولید، به دانش و توان خود تکیه کرده‌اند. در تلاش هستیم در هر شرایطی به فعالیت خود ادامه دهیم و از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهیم کرد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده