تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۰
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۲۷۴۱۲۸
سرویس خبر : سیم و کابل
مدیرعامل کارخانجات تولیدی شهید قندی:

شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی یک شرکت بی رقیب در حوزه مخابرات است

‌می‌متالز - کارخانجات تولیدی شهید قندی یکی از زیرمجموعه‌های تابعه هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات بوده که تولیدکننده کابل‌های مخابراتی مسی و نوری، برقی، دیتا است.

به گزارش می‌متالز، برای آشنایی بیشتر با این شرکت با محمد جواد عسکری باقرآباد مدیرعامل کارخانجات تولیدی شهید قندی به گفتگو نشسته ایم که در ادامه این گفتگو را می خوانید.

در خصوص میزان تولید مجتمع کابل‌های مخابراتی شهید قندی یزد توضیح دهید و آیا این شرکت توانسته رضایت مشتریان را جلب کند؟

تولیدات کارخانجات تولیدی شهید قندی شامل کابل‌های مخابراتی مسی و نوری، برقی، دیتا است. شرکت‌های تابعه این مجتمع نیز انواع پلیمر‌های پی وی سی و پلی اتیلنی برای مصارف کابلی تولید می‌کنند، اخیرا نیز موفق به تولید مواد XLPE شده اند که از نظر کیفی تایید و در حال حاضر به بازار عرضه می‌شود. پنل‌های خورشیدی نیز از دیگر محصوات تولیدی این مجتمع می‌باشد.

شرکت مجتمع کابل‌های مخابراتی شهید قندی یزد تا به امروز به چه میزان نیاز بازار‌های داخلی را تامین کند؟

شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی در حوزه مخابرات شرکت بی رقیبی است و محصولات این شرکت در حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد شبکه زیر ساخت مخابراتی مورد استفاده قرار گرفته و هم اکنون نیز به عنوان شرکت پیشرو در این حوزه است. در مورد کابل‌های برقی فشار ضعیف، در زمینه کابل‌های خودنگهدار سهم بزرگی از بازار را در اختیار دارد. با توجه به برنامه ریزی صادراتی این شرکت در صدد ورود به حوزه کابل‌های فشار متوسط و بالا نیز هست. برنامه‌های توسعه‌ای ما نیز در جهت افزایش سهم ما از بازار در سایر محصولات می‌باشد.

با توجه به تحریم‌های موجود، ماشین آلات و ابزارآلات مجتمع کابل‌های مخابراتی شهید قندی یزد تا چه میزان با فناوری‌های روز دنیا هم خوانی دارد؟

خوشبختانه ماشین آلات تولیدی کابل‌های معمول در حوزه فناوری‌های نو قرار ندارد و از آنجا که ماشین آلات تولیدی این شرکت از سازندگان بزرگ فعال در این صنعت خریداری شده و برنامه نگهداری آن‌ها به صورت اثر بخش در حال انجام است، تحریم‌ها در این حوزه مشکلی برای ما ایجاد نکرده اند. البته ناگفته نماند با توجه به موارد تعمیراتی و نیاز به قطعات فنی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها، گاهی با مشکلاتی برخورد می‌کنیم که تلاش تمامی همکاران همیشه این بوده که در وحله ااز پتانسیل‌های داخل ایران برای ساخت و یا تعمیر قطعات استفاده شود.

در مورد کابل‌های ویژه که گاهی ماشین آلات خاص خود را می‌طلبد نیز ما با محدودیت‌هایی برخورد می‌کنیم. البته با توجه به رشد سریع صنعت ماشین سازی در کشور‌های دیگر مثلا چین، خوشبخانه تحریم‌ها در این حوزه کارا نبوده است.

تولیدات مجتمع کابل‌های مخابراتی شهید قندی یزد تا چه میزان با استاندارد‌های جهانی مطابقت دارد؟

با توجه به زیر ساخت‌های این شرکت و از آنجا که در طول سال‌ها و حضور موثر در بازار‌های صادراتی، به جرات می‌توان گفت که کلیه محصولات این شرکت در تطابق کامل با استاندارد بین المللی بوده و جوابگوی نیاز‌های کیفی آن‌ها می‌باشد. در این راستا و برای کشور‌های صادراتی هدف نیز تاییدیه‌های استانداردی مورد نیاز آن‌ها نیز اخذ شده است.

آیا مجتمع کابل‌های مخابراتی شهید قندی یزد اقداماتی در جهت داخلی سازی نیاز‌های خود انجام داده است؟

خوشبختانه با سیاست‌های اتخاذ شده توسط این شرکت قسمت اعظم مواد مصرفی در حوزه کابل داخلی سازی شده و با افزایش تحریم‌ها، برنامه‌هایی برای جایگزینی آن قسمت از مواد اولیه وارداتی در دست اقدام است. البته جهت دستیابی به این مهم، لازم است مشخصات فنی کابل نیز توسط شرکت مخابرات ایران به روز شود.

آیا تولیدات مجتمع کابل‌های مخابراتی شهید قندی یزد صادرات محور است و چه برنامه‌ای برای توسعه صادرات دارد؟

از زمان خصوصی سازی مساله صادرات به عنوان یکی از محور‌های اصلی شهید قندی تعریف شده و در این راستا نسبت به صادرات کابل و خدمات فنی مهندسی جهت اجرای شبکه‌های مخابراتی در کشور‌های همسایه اقدام شده و تاکنون نیز با جدیت دنبال شده است.

با توجه به واقع شدن زمین مجتمع کابل‌های مخابراتی شهید قندی یزد در منطقه شهری، این مجتمع چه برنامه‌ای برای این امر اندیشیده است؟

با توجه به پروژه‌های تعریف شده توسعه، لزوم استفاده از این ذخیره پر ارزش در این رابطه اجتناب ناپذیر است. فروش این زمین و یا انجام سرمایه گذاری در این رابطه نیازمند تعامل سازنده با نهاد‌های استان بوده و انشاالله با هماهنگی این مورد تعیین تکلیف خواهد شد.

آیا مجتمع کابل‌های مخابراتی شهید قندی یزد استاندارد‌های زیست محیطی را رعایت می‌کند؟

رعایت کلیه استاندارد‌های زیست محیطی در دستور کار شرکت است و خوشبختانه تولیدات این شرکت در زمره مواردی است که مشکلاتی برای محیط زیست فراهم نمی‌کند.

کابل‌های مخابراتی شهید قندی یزد چه برنامه‌ای برای پاسخ به تقاضای محصولات جدید در بازار اندیشیده است؟

با توجه به مطرح شدن پروژه‌های دسترسی FTTX از سال‌های قبل، این شرکت ماشین آلات مورد نیاز جهت تولید این محصولات را تهیه و نصب کرده و تولید سایر تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه‌های مخابراتی در لیست پروژه‌های توسعه دیده شده است. در زمینه کابل‌های برق فشار ضعیف و متوسط و همچنین کابل‌های ویژه صنعتی نیز موضوع ورود ما در مرحله مطالعاتی است و بزودی نحوه فعالیت ما در این حوزه نیز تعریف خواهد شد.

عملکرد شرکت مجتمع کابل‌های مخابراتی شهید قندی یزد در ایفای مسئولیت اجتماعی چگونه است؟

ما از عملکرد خود در جهت انتظارات جامعه و به خصوص استان راضی هستیم. در مورد حمایت از باشگاه و بقای آن در استان، جدی هستیم.

منبع: سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

عناوین برگزیده