تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۳
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۲۶۹۱۷۷
سرویس خبر : سیم و کابل

بازار سیم و کابل از رونق افتاده است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت تولیدی سیم و کابل پرستار گفت: نوسان قیمت مس در بورس فلزات لندن و رکود حاکم بر صنعت ساختمان‌سازی، منجر به افت تولید و صادرات سیم و کابل طی هفته‌های اخیر شده است و امیدوار هستیم قیمت مس در آینده نزدیک به ثبات مشخصی برسد.

به گزارش می‌متالز، امیر فخرالدین پرستار بیان کرد: در حال حاضر با ۱۰ درصد ظرفیت تولید، مشغول فعالیت هستیم. سیم مسی روکشدار به منظور استفاده در صنایع برق و ساختمان‌سازی در این مجموعه تولید می‌شود و از آنجایی که قادر به تامین مواد اولیه مورد نیاز خود نیستیم، چاره‌ای جز ادامه تولید با حداقل میزان ظرفیت نداریم. مدت زمان چندانی از شروع فعالیت مجموعه نمی‌گذرد و طی سال گذشته، مشغول تولید آزمایشی و اجرای مسائل مرتبط با استاندارد بودیم. قیمت مس در روز‌های پایانی سال گذشته، تا مرز ۱۰ هزار دلار به ازای هر تن در بورس فلزات لندن رسید، اما به دنبال افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی معتبر جهان طی هفته‌های گذشته، قیمت اکثر کامودیتی‌ها به ویژه فلزات افت چشمگیری پیدا کرد و قیمت مس به حدود هفت هزار دلار به ازای هر تن رسید.

وی افزود: همین مساله باعث شد در تهیه مفتول مسی مورد نیاز خود با احتیاط عمل کنیم و در حال حاضر نیز بازار مواد اولیه با رکود مواجه شده است؛ چراکه قیمت مس همواره در حال نوسان است و قیمت ثابت و مشخصی ندارد. حدود یک ماه است که موفق به فروش محصول نشده‌ایم و متاسفانه زمانی که مشتری می‌خواست اقدام به خرید محصول کند، قیمت مس به یک باره کاهش یافت و بازار دچار رکود شد. هم‌اکنون معامله چندانی در سطح بازار انجام نمی‌شود و اکثر خریداران در انتظار ثبات نرخ ارز و قیمت مس در سطح بازار هستند تا بتوانند سفارش خود را انجام دهند.

بازار سیم و کابل در رکود مطلق

مدیر تولیدی پرستار عنوان کرد: هم‌اکنون بازار سیم و کابل از انواع محصولات تولیدی اشباع شده است و نیروی انسانی نیز تمایل چندانی به فعالیت در این حوزه ندارد. سیم و کابل، یک صنعت تخصصی است که باید دانش و انگیزه کافی برای فعالیت در آن وجود داشته باشد و متاسفانه با کاهش نیروی انسانی متخصص و همچنین سرمایه‌گذاری در این صنعت روبه‌رو هستیم. به نظر می‌رسد اکثر کارخانجات تولیدی سیم و کابل با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت تولید خود، مشغول فعالیت هستند و با توجه به اینکه صادرات سیم و کابل نیز کاهش یافته است، بر همین اساس رقابت‌پذیری در بازار داخلی به شدت افزایش یافته و فروش محصول دشوار شده است. از سوی دیگر، صنعت ساختمان‌سازی نیز با رکود همراه شده است و بر همین اساس می‌توان گفت بازار سیم و کابل در شرایط مطلوبی قرار ندارد. بسیاری از تولیدکنندگان نه تنها به سود چندانی دست پیدا نکرده‌اند بلکه با ضرر مالی نیز مواجه شده‌اند.

پرستار در خصوص تامین مواد اولیه، تصریح کرد: در چنین شرایطی، چاره‌ای جز خرید ماده اولیه از بازار آزاد با استفاده از چک‌های یک تا دو ماهه نداریم. زمانی که اقدام به خرید مفتول مسی می‌کنیم، هم قیمت کاتد و هم ارزش دلار با افزایش مواجه می‌شود و بر همین اساس تولید سیم مسی در چنین شرایطی مقرون به صرفه نیست. البته در تامین گرانول مورد نیاز، مشکل خاصی نداریم و نوسان قیمت مس، شرایط تولید را دشوار ساخته است.

وی در ارتباط با اهمیت صادرات سیم و کابل، اذعان کرد: سیم و کابل، یکی از معدود صنایعی است که با توجه به قدمت طولانی که دارد، می‌تواند ارزآوری مناسبی برای کشور به همراه داشته باشد، اما متاسفانه نوسان قیمت مس و برخی ضوابط دست و پاگیر در حوزه صادرات، شرایط تحقق این مهم را دشوار ساخته است. ضمن اینکه ترکیه به خوبی از این فرصت استفاده کرده و بازار‌های منطقه و بین‌المللی را در دست گرفته است. دولت این کشور، حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان به عمل می‌آورد و مشوق‌های صادراتی برای فعالان این عرصه در نظر گرفته است. متاسفانه دولت، از تولیدکنندگان بخش خصوصی حمایت نمی‌کند و شرایط تجارت با سایر کشور‌ها به شدت دشوار شده است. ما حدود دو تا سه سال در کشور عراق حضور داشتیم تا بتوانیم با تولیدکنندگان این کشور ارتباط برقرار کنیم، اما هیچ ضمانتی برای برگشت ارز حاصل از صادرات وجود نداشت و بر همین اساس از تصمیم خود منصرف شدیم.

ضرورت تامین مفتول مسی با قیمت مصوب

این فعال صنعت سیم و کابل ضمن انتقاد از حمایت نکردن دولت از تولید، مطرح کرد: اگر بخواهیم مفتول مسی خود را از بورس کالای ایران و یا سایر شرکت‌های فعال در بورس خریداری کنیم، موظف به پرداخت ۹ درصد ارزش افزوده و فاکتور رسمی هستیم. در حالی که توانایی چنین کاری را نداریم و زمانی که عرضه کاتد در این تالار صنعتی با رقابت همراه می‌شود، قیمت مفتول مسی در بازار آزاد نیز افزایش می‌یابد و در نهایت در تامین مواد اولیه با چالش مواجه می‌شویم؛ بنابراین دولت باید تمهیدات لازم در خصوص تخصیص ماده اولیه کافی به تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس را بیندیشد تا ضمن حمایت از آن‌ها، زمینه اشتغال‌زایی و سودآوری بیشتر را فراهم سازد. در این شرایط واحد‌های تولیدی نیز موظف به تولید محصول با یک تناژ مشخص خواهند شد و مشکل کمبود مواد اولیه نیز رفع می‌شود، اما در حال حاضر، بسیاری از فعالان صنعت سیم و کابل در تامین مس مورد نیاز با چالش مواجه هستند و شرایط تولید بیش از پیش دشوار شده است.

وی در ادامه به اهمیت استانداردسازی سیم و کابل اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات تحسین‌برانگیز سازمان ملی استاندارد جهت مقابله با تولید و توزیع سیم و کابل تقلبی و غیر استاندارد، تعریف کد اصالت کالا روی محصول نهایی است که تولیدکننده میتواند با استعلام پیامکی این کد، از اصالت کالای خریداری شده مطمئن شود. متاسفانه خریداران عادی، توجهی به این مهم نمی‌کنند و همین مساله می‌تواند منجر به حوادث خطرناکی همچون آتش‌سوزی شود، اما بسیاری از افراد با آگاهی نسبت به اصالت کالا نسبت به خرید سیم و کابل اقدام می‌کنند. همچنین سازمان تعزیرات نیز باید نظارت خود را در سطح بازار بیشتر کند تا افراد سودجو و تولیدکنندگان زیرپله‌‎ای از گردونه تولید و توزیع سیم و کابل خارج شوند.

مدیر کارخانه سیم و کابل پرستار در خصوص فرآیند تولید سیم و کابل، اظهار کرد: مفتول هشت میلی‌متری پس از نازک‌کاری توسط دستگاه‌های موجود در کارخانه، به ابعاد کوچک‌تر جهت تولید سیم تبدیل می‌شود. در ادامه، عملیات بانچر صورت می‌پذیرد و رشته سیم‌ها تابانده می‌شوند. پس از فرآیند آندایزینگ در داخل کوره، رشته سیم‌های حاصل روکش‌کاری می‌شوند و در نهایت، سیم تولید شده دسته‌بندی و بنا به سفارش مشتری، به نقاط مختلف کشور ارسال می‌شود. ضمن اینکه تمامی ماشین‌آلات مورد استفاده در مجموعه تولید داخل است و ما از دستگاه‌های داخلی که حدود ۷۰ درصد در داخل کارخانه طراحی و بومیسازی شده‌اند، جهت تولید سیم و کابل استفاده می‌کنیم. البته دشواری تولید سبب شده است افراد کمتری تمایل به فعالیت در زمینه تولید داشته باشند و همین مساله می‌تواند فرصت خوبی برای ادامه فعالیت و افزایش تولید واحد‌های فعال باشد.

تمایلی به دریافت وام نداریم

پرستار در ارتباط با دریافت تسهیلات بانکی، عنوان کرد: دریافت تسهیلات بانکی به منظور تامین سرمایه در گردش مورد نیاز با سود کم، می‌تواند کمک شایانی به تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس داشته باشد، اما متاسفانه شرایط دریافت وام نیز به شدت دشوار شده است و بسیاری از افراد تمایلی به دریافت تسهیلات ندارند. امیدوار هستیم دولت، همکاری‌های لازم جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان را داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: دولت باید حمایت‌های لازم را در زمینه تولید سیم و کابل‌های استاندارد از واحد‌های صنعتی که در این راستا تلاش می‌کنند به عمل آورد تا بتوانیم ضمن استانداردسازی این محصولات، خروج صنعت سیم و کابل کشو از رکود حاکم باشیم.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده