تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۱۹
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۲۷۰۶۴۴
سرویس خبر : سیم و کابل

محرک صنعت مفتول مسی و بازار مصرف فعلی

‌می‌متالز - پس از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۹، به دلیل سرمایه‌گذاری چهار تریلیون یوانی دولت چین و توسعه سریع چین در صنعت برق، ساخت و ساز، حمل و نقل، لوازم خانگی و سایر زمینه‌ها، تقاضای مفتول مسی به سرعت افزایش پیدا کرد.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «SMM»، مفتول مسی به عنوان یکی از اصلی‌ترین نیمه‌ساخته‌های مسی در چین، نقش مهمی را در کل صنعت ایفا می‌کند. مجموع تولید مفتول مسی در چین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱، از مرز ۸۵ میلیون تن فراتر رفت که حدود ۴۷ درصد از کل تولید نیمه‌ساخته‌های مسی را تشکیل می‌دهد. تولید این محصول در سال ۲۰۲۱ به ۹.۷۴ میلیون تن رسید که حدود ۵۰ درصد از کل حجم تولید انواع نیمه‌ساخته‌های مسی را تشکیل می‌دهد.

در نخستین سال از دوازدهمین برنامه پنج ساله در سال ۲۰۱۱، چین دوره‌ای از توسعه شدید سرمایه‌گذاری بخش انرژی را آغاز کرد و این امر موجب رشد تقاضای بخش سیم و کابل شد و با افزایش نرخ بهره‌برداری صنعت مفتول مسی، مقدار زیادی سرمایه وارد بازار شد و پایه محکمی برای توسعه سریع پس از آن را نیز فراهم کرد. با معرفی تکنولوژی‌های خط تولید ریخته‌گری و نورد پیوسته پیشرفته مانند «SMS» در آلمان و «Southwire» در ایالات متحده، ظرفیت تولید مفتول از کاتد به سرعت افزایش پیدا کرد که ظرفیت ترکیبی آن بیش از ۱۶ میلیون تن بود.

طبق آمار «SMM»، مناطق اصلی تولید مفتول در چین در مناطق ساحلی جنوب شرقی که از لحاظ اقتصادی توسعه یافته‌اند، قرار دارد و ظرفیت تولید مفتول از کاتد در شرق چین و جنوب چین به ترتیب حدود ۶۳ و ۱۳ درصد از کل ظرفیت تولید این کشور را تشکیل می‌دهد. شرق چین قطب مصرف برای تولید سیم و کابل مسی و همچنین سیم‌لاکی است. با بهره‌مندی از موقعیت جغرافیایی برتر و افزایش تقاضای واحد‌های پایین‎دستی، تعداد شرکت‌های مفتول مسی نیز نسبت به سایر مناطق بیشتر است. در این میان، ظرفیت تولید مفتول مسی در استان جیانگ‌سو حدود ۳۰ درصد از حجم مجموع تولید چین را به خود اختصاص داد و به رتبه نخست رسید.

گسترش سریع صنعت مفتول مسی منجر به مازاد عرضه شده است. نرخ بهره‌برداری سالانه از ظرفیت این صنعت در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تنها حدود ۶۸ درصد بود و رشد تولید مفتول مسی نیز کاهش چشمگیری پیدا کرد. بر اساس بررسی «SMM»، تولیدکنندگان مفتول مسی قصد دارند ظرفیت تولید خود را به میزان دو میلیون و ۳۳۰ هزار تن در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ (با احتساب پروژه‌هایی که فاز راه‌اندازی آن‌ها از سال ۲۰۲۱ همچنان ادامه دارد)، افزایش دهند و روند پیشرفت برخی از پروژه‌ها رضایت‌بخش نبوده است.

از نظر فرآیند تولید می‌توان مفتول را به انواع مسی بدون اکسیژن و مفتول ریخته‌گری و نورد پیوسته کم‌اکسیژن تقسیم کرد. مفتول مسی بدون اکسیژن توسط ریخته‌گری مستقیم رو به بالا تولید می‌شود، اما دستیابی به تولید انبوه که تنها حدود ۸ درصد از مجموع تولید را تشکیل می‌دهد، دشوار است. در حال حاضر، عمده مفتول‌های مسی هنوز توسط تجهیزات ریخته‌گری و نورد پیوسته وارداتی تولید می‌شوند. بیش از ۴۰ خط تولید با تجهیزات «SMS» آلمان و «Southwire» وجود دارد که مجموع ظرفیت تولید سالانه آن بیش از ۱۱ میلیون تن است که حدود ۷۵ درصد از ظرفیت عملیاتی مفتول مسی چین را تشکیل می‌دهد.

در خصوص مواد اولیه، می‌توان کاتد و قراضه مس را به عنوان مواد اولیه برای تولید مفتول مسی مورد استفاده قرار داد؛ بنابراین لازم است به مصرف مفتول از قراضه اشاره کرد. با توسعه صنعت بازیافت در سال‌های اخیر، ظرفیت تولید مفتول از قراضه نیز به سرعت افزایش یافت. طبق آمار ناقص، ظرفیت تولید سالانه مفتول از قراضه چین در سال ۲۰۲۲ نزدیک به هفت میلیون تن خواهد بود. در میان آن‌ها، استان جیانگژی بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت مفتول از قراضه چین را در خود جای داده است که این استان از حمایت سیاست‎های مالی و مالیاتی دولت بهره می‌برد. استان‌های هنان و هبی نیز با تکیه بر مزیت‌های جغرافیایی مناسب و رشد تقاضا از سوی شرکت‌های سیم و کابل بومی، ظرفیت تولید بالاتری دارند. علاوه‌بر‌این، پس از شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰، ظرفیت تولید استان «Hubei» نیز با اتخاذ سیاست‌های تخفیف مالیاتی، بهبود چشمگیری پیدا کرده است. به عبارت دیگر، مزایای سیاست مالیاتی دولت‌های محلی است که به ایجاد چشم‌انداز توزیع فعلی ظرفیت مفتول از قراضه چین کمک می‌کند.

تداوم توسعه فناوری منجر به بهبود کیفیت مفتول از قراضه خواهد شد. تولید مفتول از قراضه مطابق با استاندارد‌های ملی به دلیل کیفیت بالا و قیمت پایین، مورد علاقه شرکت‌های سیم و کابل متوسط و کوچک‌مقیاس است که باعث می‌شود مفتول از قراضه به جای مصرف مفتول از کاتد برای برخی از کاربرد‌های معنی در بازار سیم و کابل عرضه شود. بهبود عرضه قراضه مس بسیار کندتر از رشد ظرفیت تولید مفتول از قراضه است که این امر به ناچار، منجر به برتری مطلق در جانب عرضه خواهد شد. زمانی که قیمت قراضه مسی نتواند افت سریع قیمت مس را تحت تاثیر قرار دهد، قیمت قراضه مس گاهی اوقات بالاتر از کاتد مس خواهد بود. به خصوص زمانی که بازرگانان قیمت قراضه را در سطوح ثابتی حفظ کنند. در صورتی که شرکت‌های تولیدکننده مفتول از قراضه نتوانند مواد اولیه را با قیمت مناسب خریداری کنند، مجبور به توقف تولید یا زیان در فروش خواهند شد و به احتمال زیاد نرخ بهره‌برداری کاهش پیدا خواهد کرد. در این صورت، مفتول از کاتد محبوبیت بیشتری نسبت به مفتول از قراضه پیدا می‌کند.

بر اساس آمار «SMM»، مصرف ظاهری مفتول مسی به حدود ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۱ رسید؛ در حالی که ظرفیت سالانه مفتول از کاتد و مفتول از قراضه به مراتب از ۲۰ میلیون تن فراتر رفته است. بدیهی است که صنعت مفتول مسی به بازاری با عرضه به مراتب بیشتر از تقاضا تبدیل شده است که این امر به رقابت شدید در این صنعت اشاره دارد. با توجه به اختلاف کیفی اندک بین بیشتر محصولات مفتول مسی، شرکت‌های تولیدکننده فقط می‎توانند از طریق روش‌هایی مانند پرداخت اعتباری و کاهش حاشیه سود تبدیل، سفارش‌های بیشتری را دریافت کنند. در طول سال‌ها، حاشیه سود تبدیل مفتول مسی در سطح پایینی باقی‌مانده است. در مواجهه با افزایش هزینه‌های تولید مستقیم مانند هزینه‌های گاز طبیعی و برق، برای تولیدکنندگان مفتول مسی دشوار است که چنین هزینه‌ای را به حاشیه سود تبدیل منتقل کنند. فشار تولید شرکت‌های کوچک و متوسط مقیاس در سال‌های اخیر، به شدت افزایش یافته است. در این زمینه، تنظیم سبد محصولات و افزایش تولید مفتول مسی با کیفیت بالا به کانون توجه صنعت و جهت جدیدی از توسعه تبدیل شده است.

سیم و کابل و سیم‌لاکی، دو زمینه اصلی کاربرد مفتول مسی هستند. اختلال مداوم ناشی از همه‌گیری در سال جاری به مصرف کلید و اتصالات آسیب جدی وارد کرده است و نرخ بهره‌برداری را برای چند ماه متوالی به پایین‌ترین حد خود نسبت به سطوح گذشته رساند. اگرچه قیمت مس در اواسط ماه ژوئن به شدت کاهش پیدا کرد، اما به دلیل افت قیمت مس و کاهش اختلاف قیمت بین کاتد و قراضه مس، نرخ بهره‌برداری مفتول از کاتد حدود ۷۰ درصد افزایش یافت، اما مصرف واقعی کلید و اتصالات همچنان اندک بود. شرکت‌های تولیدکننده سیم‌لاکی پس از افت شدید قیمت مس، زیان‌های قابل توجهی را ناشی از کاهش قیمت موجودی مواد اولیه محصول خود در انبار‌ها تجربه کردند و به دلیل کاهش تقاضا در چین و خارج از کشور، نرخ بهره‌برداری در سطوح پایین باقی ماند. با کاهش قیمت مس، نرخ بهره‌برداری سیم و کابل افزایش پیدا کرد. با کم‌رنگ شدن مزیت قیمتی مفتول از قراضه، تقاضا برای مفتول از کاتد افزایش چشمگیری پیدا کرد. با این وجود، راه‌اندازی واقعی پروژه‌های زیرساختی مانند شرکت دولتی «State Grid» و شرکت China» «Southern Grid که زمان‌بر است، سبب کاهش شاخص اقلیم در صنعت املاک و مستغلات چین و عملکرد ضعیف بازار سیم و کابل شهری شد. بنابراین، عملکرد دو مصرف کننده عمده سیم و کابل در نیمه نخست سال جاری رضایت‌بخش نبود.

از آنجایی که نرخ رشد مفتول مسی برای سیم و کابل و همچنین سیم‌های لاکی در نیمه نخست سال جاری کاهش یافت، آیا تولید مفتول مسی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا خواهد کرد؟ موسسه «SMM» معتقد است که بهبود تقاضا قابل پیش‌بینی است، اما رشد شدید تقاضا بعید به نظر می‌رسد. با قضاوت از نظرسنجی فعلی، صنعت انرژی‌های جدید، پتانسیل رشد قابل توجهی را نشان داده است و سفارش‌های مربوط به کابل‌های زیردریایی، فتوولتاییک، نیروگاه‌های بادی، انرژی هسته‌ای، تولید خودرو و سایر صنایع به ویژه تولید و فروش وسایل نقلیه انرژی جدید، عملکرد مناسبی داشته است. با این وجود، تقاضای آن برای مفتول مسی بسیار کمتر از صنایع سنتی است که این امر برای بهبود سریع مصرف کافی نیست. در حال حاضر، کاهش سفارش‎ها در بازار‌های خارج از چین به یک واقعیت محرز تبدیل شده است و بهبود سریع مصرف داخلی تاثیر چشمگیری بر بهبود سفارش‌های مفتول مسی در نیمه دوم سال جاری خواهد داشت. دولت مرکزی جهت تثبیت اقتصاد، سیاست‌های مساعدی مانند یارانه برای وسایل نقلیه انرژی جدید، فروش لوازم خانگی در روستا‌ها و حمایت اعتباری بخش املاک و مستغلات چین را اتخاذ کرده است که این امر بدون شک پشتوانه‌ای قوی برای جانب مصرف خواهد بود. در خصوص صنعت زیرساخت، سرمایه‌گذاری شرکت دولتی «State Grid» به طور منظم در حال پیشرفت است. بر اساس جدیدترین آمار صنعت برق ملی که توسط اداره ملی انرژی منتشر شده است، سرمایه‌گذاری در شبکه برق به رقم ۶۴.۲ میلیارد یوان در ماه ژوئن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۶ درصد و نسبت به ماه گذشته حدود ۷۴ درصد افزایش یافت که این رشد مصرف سیم و کابل را تا حد مشخصی افزایش خواهد داد، اما در عین حال باید توجه داشت که در چهاردهمین برنامه سرمایه‌گذاری پنج ساله، سرمایه‌گذاری‌های شرکت دولتی «State Grid» بر روی «UHV» و هوشمندسازی شبکه توزیع اصلی است و افزایش تقاضای واقعی برای سیم و کابل مسی همچنان قابل مشاهده است.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده