تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۸
بازدید: ۵۱۷
کد خبر: ۲۶۶۲۱۹
سرویس خبر : سیم و کابل
مدیرعامل شرکت گیل راد شمال عنوان کرد:

فرهنگ‌سازی در مصرف سیم و کابل استاندارد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت گیل راد شمال گفت: تولید و توزیع سیم و کابل‌های غیر استاندارد، یکی از دغدغه‌های مهم فعالان صنعت سیم و کابل کشور است که ضرورت دارد فرهنگ‌سازی لازم با همکاری مشترک سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی در این زمینه انجام شود.

به گزارش می‌متالز، احمد عروجی بیان کرد: سیاست‌گذاری اصلی اعضای هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران در برگزاری اولین کنگره سالیانه صنعت سیم و کابل ایران و صنایع وابسته، همگرایی درون این صنعت بوده است؛ چراکه ضرورت ایجاد همگرایی بیشتر میان فعالان صنعت سیم و کابل، به شدت از قبل احساس می‌شد؛ بنابراین اولین کنگره سالیانه صنعت سیم و کابل ایران با هدف بحث و تبادل نظر میان تولیدکنندگان و کارشناسان این صنعت در زمینه‌های مختلف اعم از مسائل فنی، تکنولوژیکی، تولید، فروش و... برگزار شد.

وی افزود: قدمت صنعت سیم و کابل در داخل کشور، به ۶۰ سال گذشته بازمی‌گردد که با احداث دو کارخانه پیش از انقلاب اسلامی آغاز شد و همزمان با رشد و توسعه آن، میزان ظرفیت دو برابر بازار داخلی را تامین می‌کند. در حال حاضر انواع کابل‌های مخابراتی، فشار ضعیف، فشار متوسط و حتی کابل‌های ۴۰۰ کیلوولت نیز در داخل کشور تولید می‌شود و این صنعت با ظرفیت تولید ۹۹ درصد از انواع سیم و کابل‌های تولیدشده در سراسر جهان، به یک صنعت بومی تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت گیل راد شمال عنوان کرد: متاسفانه صنعت سیم و کابل طی سالیان اخیر، مظلوم واقع شده است و چالش مهمی که هم‌اکنون فعالان این صنعت با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تولید و توزیع سیم و کابل‌های غیر استاندارد است؛ بنابراین برگزاری اولین کنگره سالیانه صنعت سیم و کابل ایران و صنایع وابسته با هدف بررسی این معضل در دستور کار هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران قرار گرفت که امیدوار هستیم به نتایج مطلوب در این زمینه دست پیدا کنیم.

عروجی در ارتباط با مقابله با تولید و توزیع سیم و کابل‌های غیر استاندارد، مطرح کرد: ضرورت دارد فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه انجام شود و باید در نظر داشت با اعمال جریمه و از این قبیل اقدامات از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، این معضل رفع نخواهد شد. طی جلسه‌ای که ما هفته گذشته با وزیر نیرو داشتیم، این موضوع را مطرح کردیم که مقابله با غیر استانداردسازی سیم و کابل، نیازمند همکاری مشترک واحد‌های دولتی و خصوصی است و قرار بر این شد که یک سری کلیپ در این زمینه توسط انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران ساخته شود که وظیفه پخش آن، با سازمان صدا و سیما خواهد بود.

وی تصریح کرد: ذکر این نکته حائز اهمیت است که مصرف‌کننده نهایی باید آگاهی و شناخت کافی را نسبت به سیم و کابل استاندارد داشته باشد و اگر دانش و فرهنگ صحیح به کارگیری از این محصولات در جامعه گسترش پیدا کند، تولیدکنندگان سیم و کابل غیر استاندارد نمی‌توانند محصولات خود را به راحتی در سطح بازار به فروش برسانند.

مدیرعامل شرکت گیل راد شمال در خصوص بازار مفتول مسی، اذعان کرد: مفتول مسی به میزان یک هزار تن طی هر هفته در بورس کالای ایران به منظور کشف قیمت عرضه می‌شود. امکان خرید این محصول هم از طریق بورس و هم نمایندگی‌های شرکت گیل راد شمال فراهم است و از آنجایی که فرایند خرید مواد اولیه از بورس کمی هزینه‌بر محسوب می‌شود، بیشتر شاهد خرید مفتول مسی از دفاتر مجموعه هستیم.

عروجی اضافه کرد: کاتد و مفتول مسی طی شفاف‌ترین حالت ممکن در بورس کالای ایران عرضه می‌شود که تطابق کامل با قیمت مس در بورس فلزات لندن و نرخ ارز آزاد و نیمایی دارد. اگرچه مفتول آلومینیومی نیز در این تالار صنعتی عرضه می‌شود، اما ممکن است از شفافیت مفتول مسی برخوردار نباشد که البته ساز و کار مختص به خود را دارد.

وی در پایان چشم‌انداز صنعت سیم و کابل را روشن دانست و یادآور شد: آینده صنعت سیم و کابل در ایران روشن است و اگر تحریم‌های اقتصادی علیه کشور رفع و روابط با کشور‌های پیشرفته صنعتی جهان برقرار شود، می‌توانیم نسبت به آینده این صنعت خوش‌بین باشیم؛ چراکه ایران ۵ درصد ذخایر مس دنیا را دارا است و یکی از کشور‌های مطرح جهان در حوزه پتروشیمی به شمار می‌آید و بر همین اساس هیچ کشوری تا شعاع دو تا سه هزار کیلومتری ایران مانند ترکیه نباید سیم و کابل تولید و صادر کند و امیدار هستیم بتوانیم در این صنعت یکه‌تاز باقی بمانیم.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده