تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۸
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۲۶۴۰۹۷
سرویس خبر : سیم و کابل

حال تولید خوب نیست

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سیم تاب زنجان گفت: در حالی که به نظر می‌رسید شرایط تولید در سال جاری، با توجه به تاکید مسوولان مبنی بر حمایت از تولید بهبود پیدا کند، اما هزینه‌های تولید اعم از قیمت مواد اولیه، حامل‌های انرژی و حقوق نبروی انسانی به شدت رشد پیدا کرده و کارفرمایان را در شرایط دشوار اقتصادی قرار داده است.

به گزارش می‌متالز، علی نجفی بیان کرد: شرایط صنعت سیم و کابل به هیچ وجه مناسب نیست. تولید در سال ۱۴۰۰، به شدت با رکود مواجه شد و این شرایط طی سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز ادامه پیدا کرد. از آنجایی که قیمت مس با توجه به بورس فلزات لندن تعیین می‌شود و نرخ دلار نیز با رشد همراه بوده است، در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان سیم و کابل مسی با نوسان قیمت ماده اولیه در سطح بازار مواجه هستند. اگرچه قیمت مس طی روز‌های اخیر روند کاهشی داشته و به مرز هشت هزار دلار رسیده است، اما تفاوت چندانی در بازار داخلی ایجاد نشده است. چراکه همزمان با کاهش قیمت جهانی مس، ارزش دلار در حال افزایش است و بر همین اساس بسیاری از تولیدکنندگان سردرگم شده‌اند. گاهی اوقات با توجه به شرایط بازار و قیمت مواد اولیه، هیچ یک از تولیدکنندگان سیم و کابل اقدام به فروش محصول خود نمی‌کنند و زمانی که قیمت مس رشد پیدا کرد، اقدم به فروش آن می‌کنند تا به سودآوری بیشتری دست پیدا کنند. متاسفانه ثبات اقتصادی لازم در سطح بازار دیده نمی‌شود و همین مسئله تولید را دشوار ساخته است.

افزایش بی‌رویه قیمت حامل‌های انرژی

وی افزود: برق کارخانه یکشنبه هر هفته از ساعت هشت صبح تا ۲۰ بعد از ظهر قطع می‌شود و اطلاع‌رسانی آن در روز شنبه از جانب شرکت برق صورت می‌پذیرد. به نظر می‌رسد این اقدام تاثیر چندانی بر کاهش مصرف برق نداشته باشد؛ چراکه برخی از شرکت‌های منطقه، مشغول تولید طی سه شیفت کامل کاری هستند که این امر در نهایت منجر به افزایش مصرف برق خواهد شد؛ بنابراین اگر به دنبال کسب نتیجه مطلوب از قعطی برق طی روز‌های گرم سال که مصرف برق به اوج خود می‌رسد هستیم، باید تمامی شرکت‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم جهت مصرف بهینه برق را داشته باشند و همکاری دوطرفه بین تولیدکنندگان و سازمان‌های ذی‌ربط شکل بگیرد. در فصل زمستان، از یک سری گرم‌کننده برقی در داخل مجموعه استفاده می‌کنیم تا هزینه گاز مصرفی به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا کند. در حالی که مبلغ ماهانه گاز مصرف شده در حدود ۱۵۰ هزار تومان بود، این رقم چند برابر در سال گذشته رشد پیدا کرد و ما ناچار به روشن کردن تنها دو گر‌م‌کننده برقی به جای ۱۴ عدد از این دستگاه شدیم. از سوی دیگر، در حالی که عمده انرژی مورد نیاز تولیدکنندگان سیم و کابل برق و گاز است، جدیدترین قبض ماهانه آب کارخانه در حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه صادرشده است. ما اعتراض خود را نسبت به این امر اعلام کرده‌ایم و امیدوار هستیم شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان نیز اقدامات لازم را در این خصوص انجام بدهد.

مدیرعامل شرکت سیم تاب زنجان در خصوص اهمیت نیروی انسانی در تولید، عنوان کرد: افزایش ۵۷ درصدی حقوق نیروی انسانی در سال جاری، فشار مضاعفی را بر دوش تولیدکنندگان وارد کرده است. در حالی که شاهد رشد تورم و گرانی قیمت کالا‌های اساسی در جامعه هستیم، بنابراین این افزایش دستمزد نه تنها گره‌ای از مشکلات موجود باز نخواهد کرد بلکه شرایط ادامه فعالیت کارفرمایان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. چراکه هزینه‌های تولید طی چند ماه گذشته به شدت رشد پیدا کرده است و اگر در چنین شرایطی تولیدکنندگان نتوانند نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند، بنابراین چاره‌ای جز تعدیل نیروی انسانی و یا تعطیل کردن مجموعه نخواهند داشت. در حالی که ما تمام تلاش خود را جهت حفظ آرامش نیرو‌های انسانی شاغل در مجموعه می‌کنیم و سرویس رفت‌وآمد برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم، اما متاسفانه هزینه حمل و نقل نیز در سال جاری به شدت افزایش یافته است و بر همین اساس نمی‌توانیم برنامه‌های خود را در این راستا محقق کنیم.

جای خالی استانداردسازی در صنعت سیم و کابل

نجفی در ارتباط با تولید سیم و کابل‌های تقلبی و غیراستاندارد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد تولید و فروش سیم و کابل‌های تقلبی که از استاندارد لازم نیز برخوردار نیستند، مهم‌ترین چالش این صنعت طی سالیان اخیر بوده است. متاسفانه توجه چندانی به مقوله استانداردسازی در صنعت سیم و کابل نمی‌شود و نظارت‌های لازم جهت مقابله با عرضه محصولات غیر استاندارد در سطح بازار نیز صورت نمی‌پذیرد. ما هفته گذشته بنا به درخواست یکی از مسوولان صنعتی استان کرمان، چند نمونه از سیم و کابل‌های تولیدشده را آنالیز کردیم و پس از آن متوجه شدیم که حجم مس استفاده شده در این محصولات به شدت کاهش یافته است. نکته فابل تامل اینکه همین محصولات با قیمتی کمتر از سیم و کابل‌های باکیفیت در بازار به فروش می‌رسند و به دنبال آن، بسیاری از خریداران نسبت به قیمت محصولات استاندارد معترض هستند. در حالی که تولیدکنندگان واقعی سیم و کابل، تمام استاندارد‌های لازم در تولید را در نظر گرفته‌اند و باید محصول نهایی خود را با قیمت مقطوع در بازار بفروشند. قیمت کاتد طی هفته گذشته تا ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رشد پیدا کرد و بر همین اساس باید قیمت محصولات مسی نیز افزایش یابد، اما چون عرضه سیم و کابل‌های تقلبی ارزا‌ن‌قیمت در سطح بازار طی ماه‌های اخیر رشد یافته است، بنابراین مشتریان به دنبال خرید چنین محصولاتی هستند و توجه خاصی به کیفیت و استاندارد محصول نمی‌‎کنند. همزمان با افزایش قیمت کاتد، ما موفق به خرید ماده اولیه نشده‌ایم و امیدواریم شرایط بازار به ثبات برسد تا بتوانیم مفتول مسی مورد نیاز خود را به مقدار کافی تامین کنیم.

وی ضمن انتقاد از عملکرد واحد‌های نظارتی در این صنعت، اذعان کرد: کارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران، دو بار در ماه، کیفیت و استاندارد محصولات تولیدی شرکت سیم تاب زنجان را در آزمایشگاه‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌دهند. در حالی که بخش عمده‌ای از سیم و کابل‌های تقلبی در واحد‌های زیرپله‌ای و غیرمجاز تولید می‌شود و هیچ نظارتی در این زمینه صورت نمی‌پذیرد، همچنان شاهد عرضه گسترده این محصولات در سطح بازار هستیم. متاسفانه این معضل، عملکرد تولیدکنندگان دلسوز و واقعی سیم و کابل را تحت تاثیر قرار داده است و به نظر می‌رسد مسوولان ذی‌ربط باید چاره‌ای در این خصوص بیندیشند. محصولات تولیدی ما با برند رسمی سیم تاب زنجان در بسیاری از استان‌های کشور فروخته می‌شود و اگر قرار باشد یک نمونه تقلبی و بی‌کیفیت با همین برند در سطح بازار به فروش برسد، به اعتبار چندین ساله مجموعه خدشه وارد خواهد شد و بر همین اساس ضرورت دارد از عرضه و فروش سیم و کابل‌های تقلبی در سطح بازار جلوگیری شود.

می‌توانیم با شرکت‌های معتبر رقابت کنیم

این تولیدکننده سیم و کابل مسی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه کیفیت محصولات این شرکت در مقایسه با نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی را چطور ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: حقیقت امر این است که در کنار چند واحد تولیدکننده سیم و کابل در استان زنجان، از کیفیت محصولات تولیدشده رضایت کامل داریم و نسبت به مشتریان خود، احساس مسوولیت می‌کنیم. بر همین اساس همواره مواد اولیه مرغوب را در تولید سیم و کابل استاندارد به کار می‌بریم و خوشبختانه توانسته‌ایم مشتریان خود را حدود یک دهه فعالیت حفظ کنیم. عمده کاریرد محصولات ما در صنعت ساختمان‌سازی است و بر همین اساس تمام تلاش خود را در تولید سیم و کابل باکیفیت به کار گرفته‌‍ایم تا مشکل خاصی پس از استفاده از این محصولات در سیم‌کشی واحد‌های ساختمانی رخ ندهد. ضمن اینکه اگر حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان سیم و کابل صورت پذیرد و واحد‌های صنعتی نیز همکاری متقابل با یکدیگر داشته باشند، می‌توانیم در بازار‌های بین‌المللی رقابت کنیم و خوش بدرخشیم. چراکه شرکت‌های مطرحی در داخل کشور، سیم و کابل تولید می‌کنند و اگر از آن‌ها حمایت شود، بدون شک به موفقیت‌های فراوانی دست خواهیم یافت.

نجفی در ادامه اثر تحریم‌ها در صنعت سیم و کابل را ناچیز دانست و تاکید کرد: در حال حاضر ما با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت اسمی مشغول تولید هستیم و با توجه به شرایط بازار، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید خود داشته باشیم. چراکه قیمت مواد اولیه همواره نوسان داشته است و اگر نتوانیم مفتول مسی و گرانول مورد نیاز خود را به میزان کافی تامین کنیم، تولید محصول در شرکت با افت مواجه خواهد شد. از سوی دیگر، مشتریان اقدام به صدور چک‌های مدت‌دار در ازای خرید از مجموعه می‌کنند و اگر این چک‌ها در زمان مقرر خود نقد نشود، بنابراین در تامین نقدینگی مجموعه با چالش روبه‌رو خواهیم شد. این در حالی است که تعدادی از فروشندگان سیم و کابل نیز نسبت به تولیدکنندگان این محصول کم‌لطفی و محصولات خریداری شده را در انبار‌های خود دپو می‌کنند تا پس از افزایش قیمت محصول، نسبت به فروش آن اقدام کنند که این امر در نهایت به چرخه تولید سیم و کابل آسیب خواهد رساند.

برای دریافت تسهیلات، باید از هفت‌خان رستم گذشت!

وی آینده صنعت سیم و کابل را مبهم ارزیابی کرد و گفت: با این شرایط، نمی‌توانیم پیش‌بینی مشخصی از آینده این صنعت داشته باشیم و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار تولیدکنندگان سیم و کابل است. در حالی که ما برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز خود، اقدام به دریافت تسهیلات از یکی از بانک‌های دولتی کرده‌ایم، باید از هفت خوان رستم عبور کنیم تا بتوانیم وام مورد نیاز خود را دریافت کنیم. بروکراسی‌های اداری در این زمینه و درخواست سند ملکی شهری به عنوان وثیقه، باعث شده است بسیاری از تولیدکنندگان تمایلی به دریافت تسهیلات نداشته باشند و افرادی هم که نسبت به دریافت وام اقدام کرده‌اند، تصمیم خود را تغییر دهند. حال این سوال مطرح است که سند یک کارخانه با زیربنای یک هزار و ۲۰۰ متر نسبت به سند ملکی شهری چه تفاوتی دارد که بانک‌ها آن را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند و شرایط را برای دریافت وام دشوار ساخته‌اند؟ در حالی که تاکید مسوولان و سازمان‌های دولتی بر مبنای اعطای تسهیلات جهت اجرای طرح توسعه و حمایت از تولید است، اما متاسفانه بانک‌ها زیر بار این مسئله نمی‌روند و همکاری‌های لازم را با تولیدکنندگان ندارند.

مدیرعامل شرکت سیم تاب زنجان در پایان یادآور شد: امیدوار هستیم شرایط تولید طی روز‌های آینده بهبود پیدا کند تا با ایجاد ثبات اقتصادی در سطح بازار، بتوانیم همچنان به تولید قانونمند خود ادامه دهیم و از هیچ تلاشی برای جلب رضایت مشتریان خود دریغ نخواهیم کرد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده