تاریخ: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۸
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۲۷۸۷۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون بازرگانی سازمان صمت خراسان شمالی عنوان شد؛

صادرات خراسان شمالی دوباره در مسیر رشد قرار گرفت/ صادرات استان همچنان در تنگنای کمبود اعتبارات و زیرساخت‌ها

‌می‌متالز - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان شمالی گفت: ارزش کالا‌های صادراتی خراسان شمالی از محل گمرک استان به بازار‌های هدف طی نیمه نخست امسال در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته ۴۲۷ درصد رشد داشته است.

به گزارش می‌متالز، مهرداد داوودزاده، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان شمالی با گرامی داشت روز ۲۹ مهر ماه، روز ملی صادرات اظهار کرد: در خراسان شمالی ۸۰ بازرگان و واحد تولیدی صادر کننده دارای کارت بازرگانی فعال هستند.

داوودزاده گفت: طی شش ماهه نخست امسال، ۱۵ بازرگان و واحد تولیدی صادرکننده استان از محل گمرکات مختلف کشور به ارزش ۱۱۳ میلیون دلار، کالا به بازار‌های هدف صادر کردند.

رشد ۴۲۷ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان شمالی، در نیمه نخست امسال

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان شمالی افزود: از ۱۱۳ میلیون دلار کالای صادر شده ۷۹ میلیون دلار آن از گمرک خراسان شمالی به بازار‌های هدف صادر شدند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: طی شش ماهه نخست سال گذشته توسط بازرگانان و شرکت‌های تولیدی صادرکننده استان نیز به ارزش ۷۲ میلیون دلار کالا از محل گمرکات مختلف کشور به بازار‌های هدف صادر شد که صادرات ۱۵ میلیون دلار آن از گمرک خراسان شمالی انجام شد.

داوودزاده افزود: ارزش صادرات کالا از گمرک خراسان شمالی به بازار‌های هدف طی نیمه نخست امسال در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته ۴۲۷ درصد رشد داشته است.

وی همچنین با یادآوری این مطلب که سازمان توسعه تجارت ایران هر ساله میزان ارزش صادرات کالا را برای هر استان و گمرکات آنان تعیین می‌کند که این سازمان برای خراسان شمالی میزان ارزش صادرات کالا طی ۱۲ ماهه امسال را ۶۰ میلیون دلار تعیین کرده بود، گفت: خوشبختانه خراسان شمالی فقط طی شش ماهه نخست امسال توانست ۷۹ میلیون دلار کالا از گمرک استان انجام دهد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان شمالی افزود: برنامه ریزی کارگروه صادرات خراسان شمالی برای انجام صادرات کالا از خراسان شمالی به بازار‌های هدف طی ۱۲ ماهه امسال نیز ۱۰۰ میلیون دلار است که پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کالا از استان به بازار‌های هدف صادر شوند.

محصولات پتروشیمی و شمش آلومینیوم، بیشترین حجم ارزش صادراتی خراسان شمالی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه کود اوره، ازت، پودر ملامین، آمونیاک، شمش آلومینیوم، میله‌های فولادی، الکترود، پلی فرم، محصولات پلاستیکی، رب گوجه فرنگی، زعفران، شیرینی و شکلات از جمله محصولات صادراتی از خراسان شمالی به بازار‌های هدف بوده اند، افزود: بیشترین حجم کالای صادر شده از سوی شرکت پتروشیمی خراسان شامل کود اوره، آمونیاک، پودر ملامین و ازت به ارزش ۵۲ میلیون دلار همچنین شمش آلومینیوم توسط مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم به ارزش ۱۳ میلیون دلار بوده است.

داوودزاده گفت: تمامی محصولات صادراتی استان به ۲۳ کشور از جمله اتریش، ترکیه، اسپانیا، بلغارستان، آلمان، پاکستان، گرجستان، افغانستان، عراق، ترکمنستان و ازبکستان صادر شده اند.

وی افزود: بیشترین کالا‌های صادراتی استان به بازار کشور‌های ترکیه به ارزش ۲۷ میلیون دلار، به عراق به ارزش ۲۵ میلیون دلار، به افغانستان به ارزش ۱۷ میلیون دلار به ترکمنستان به ارزش سه میلیون دلار و به رومانی به ارزش دو میلیون دلار صادر شده اند.

جای خالی محصولات کشاورزی و دانش بنیانی در سبد صادراتی خراسان شمالی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود درباره علت صادرات بسیار کم محصولات کشاورزی و صفر بودن صادرات محصولات دانش بنیان از خراسان شمالی نیز اظهار کرد: امر صادرات از خراسان شمالی گرفتار مشکلات جدی است.

وی گفت: در استان تولیدات محصولات کشاورزی، واحد‌های صنعتی تولیدی و رویکرد شرکت‌های فناور و دانش بنیان باید صادرات محور شوند.

در عین حال، داودزاده عنوان کرد: وجود مسائلی از جمله تحریم، حذف مشوق‌های تجاری و شیوع بیماری کرونا نیز صادرات استان را بسیار تحت تاثیر قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: ارزش صادرات خراسان شمالی از سال ۸۳ تا سال ۹۵ از صفر به ۲۰۸ میلیون دلار رسید، با این وجود، به علل یاد شده، ارزش صادراتی استان از سال ۹۶ بسیار اُفت کرد که امیدوار هستیم در دولت جدید که رویکرد بر مبنای تقویت روابط خارجی است، در سایه این امر، بازرگانی ایران نیز رونق پیدا کند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان شمالی همچنین مساله تعهدات ارزی در زمینه تبدیل ریال به ارز صادراتی را از دیگر مشکلات پیش روی امر صادرات در کشور و استان بیان کرد.

افزون بر این، وی عنوان کرد: امر صادرات به تامین سرمایه در گردش نیاز دارد که متاسفانه روند پرداخت این تسهیلات به بازرگانان با مطالبه ضمانت نامه‌های سنگین از بازرگانان شرایط صادرات را بسیار سخت کرده است.

افزون بر این، داودزاده عنوان کرد: امر صادرات به زیرساخت‌های حمل و نقل نیاز دارد که خراسان شمالی از حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی برای صادرات کالا بهره‌مند نیست و حمل و نقل زمینی استان برای صادرات کالا ضعیف است که باید تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: امر صادرات به زیرساخت‌هایی از جمله بهره مندی از فضای ساختمانی نمایشگاه بین المللی، ایجاد گمرک در منطقه ویژه اقتصادی، پایانه صادراتی نیاز دارد که خراسان شمالی تا به کنون از این بهره‌مند نشده است.

این مسوول افزود: در تلاش هستیم که بخشی از این زیرساخت‌ها با همکاری بخش خصوصی محقق شود.

انتظاری که هنوز برآورده نشده است

علاوه بر این، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان شمالی بیان کرد: با توجه به اینکه عملکرد اتاق‌های بازرگانی و تعاون در زمینه پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری با هدف بازاریابی و آشنایی با بازار‌های هدف بر تقویت صادرات کالا بسیار موثر است، با این وجود، هر دو اتاق یاد شده در خراسان شمالی بر اساس توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی که دارا هستند هنوز نتوانسته اند انتظارات را برآورده کنند.

داودزاده افزود: البته اتاق بازرگانی استان در زمینه پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری بسیار تلاش می‌کند، با این وجود، باید از تلاش‌های اتاق بازرگانی هر چه بیشتر حمایت کرد.

وی تصریح کرد: اتاق تعاون استان نیز بر اساس ظرفیت و توانمندی مدیریتی که در اختیار دارد تا به کنون فعالیت صادراتی مبتنی بر تفاهم نامه صادراتی امضا شده را نداشته است.

تقویت زیرساخت‌های صادراتی به تامین اعتبار نیاز دارد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان شمالی همچنین یادآور شد: برای صادرات محور شدن باید آموزش‌های بازاریابی و عملیات بازاریابی صادراتی در هر استان انجام شود که هنوز به علت کمبود اعتبارات فضای ساختمانی مخابراتی و اینترنتی برای این امر در استان فراهم نشده است.

داودزاده تصریح کرد: هر چند که در استان سند جامع صادراتی و برنامه‌های چشم انداز صادراتی تهیه شده اند، با این وجود، به علت کمبود اعتبارات نمی‌توان هر ساله مبتنی بر برنامه‌هایی که تدوین شده اند و تدوین می‌شوند، همگام شد.

سند صادرات محصولات کشاورزی استان مصوب شد

با این وجود، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان شمالی اعلام کرد: به علت مشکلات موجود، امر صادرات را معطل نگذاشته ایم و برای صادرات محور کردن بخش کشاورزی استان، سند تدوین شده صادرات محصولات کشاورزی استان در مهر ماه گذشته مصوب شد.

وی افزود: مبتنی بر این سند، برنامه‌ها و رویکرد‌ها تعریف و وظایف هر دستگاه اجرایی ذی ربط نیز تعیین شده اند.

این مسوول همچنین خاطرنشان کرد: با پارک علم و فناوری استان به منظور صادرات محور شدن شرکت‌های فناور و دانش بنیان گفتگو‌ها را برگزار کرده ایم.

داوودزاده افزود: پارک علم و فناوری استان در زمان پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری به پای کار دعوت خواهد شد تا توانمندی‌های شرکت‌های فناور و دانش بنیان استان را در این دیدار‌ها به بازار‌های هدف ارائه دهد و معرفی کند.

منبع: خبرگزاری عصر اتراک

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده