تاریخ: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۸
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۸۰۶۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس اتاق بازرگانی خراسان‌ شمالی:

۶۰۰ کارت بازرگانی در خراسان شمالی غیرفعال است

‌می‌متالز - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۶۰۰ کارت از مجموع ۷۲۶ فقره کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی صادر شده در استان غیرفعال است.

به گزارش می‌متالز، سعید پورآبادی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: تنها ۱۲۶ فقره کارت بازرگانی فعال در این استان وجود دارد و مابقی کارت‌ها بنا به دلایل مختلف از جمله مشکلات تعهدات ارزی غیرفعال است.

وی افزود: برخی از تجار استان با کارت‌های بازرگانی سایر تجار کار می‌کنند که بعضا در این زمینه دچار مشکلاتی نیز می‌شوند.

پورآبادی تصریح کرد: وقتی یک کالا با یک کارت بازرگانی وارد کشور می‌شود در ازای آن کالا باید مالیات و عوارض گمرکی پرداخت و در حجم بالای مبادلات، مبلغ این عوارض و مالیات بالا می‌رود.

رییس اتاق بازرگانی شمالی یادآور شد: از سوی دیگر وقتی فردی بدون اطلاع از این موارد کارت بازرگانی خود را در اختیار دیگری قرار می‌دهد به نوعی به وی وکالت تام الاختیار می‌دهد که این امر شرایط را برای سوء استفاده مهیا می‌کند.

راه اندازی اتاق بازرگانی خراسان شمالی در مسکو

پورآبادی با بیان اینکه خراسان شمالی از ظرفیت ویژه‌ای در بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی برخوردار است، گفت: فعالان حوزه اقتصادی، بازرگانان و تجار این استان با شرکت‌های بزرگ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مسکو شریک تجاری شدند.

وی افزود: در این راستا یک اتاق بازرگانی در مسکو برای تجار خراسان شمالی راه اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: توافق و معرفی استان به عنوان شریک تجاری مسکو با بازرگانان روسیه می‌تواند فرصت خوبی در توسعه مراودات بازرگانی و افزایش حجم تجارت طرفین (خراسان شمالی و مسکو) فراهم کند.

عرضه انگور خراسان شمالی در پاکستان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: سال‌های گذشته بخشی از انگور تولیدی استان به پاکستان صادر می‌شد، اما متاسفانه اخیرا تجار این بازار را از دست داند با این وجود سعی بر بدست آوردن دوباره این بازار است.

پورآبادی افزود: اصلی‌ترین مشکل صادرات انگور نبود بسته بندی مناسب است به گونه‌ای که از سرمایه گذاران می‌خواهیم در این زمینه ورود پیدا کنند.

وی تصریح کرد: اینک خراسان شمالی با بیش از ۲۰ کشور مراودات تجاری دارد که تلاش می‌کنیم ارتباط‌ها بیش از این شود.

اختصاص ۱۰ هکتار زمین در قزاقستان به خراسان‌شمالی

پورآبادی گفت: در راستای روابط تجاری بین استان و قزاقستان این کشور ۱۰ هکتار زمین به خراسان شمالی اختصاص داد که از این زمین‌ها برای ساخت و ساز سوله‌های مورد نیاز تجاری استفاده خواهد شد.

وی اظهارداشت: اعتباری برای ساخت و ساز سوله در این فضا وجود ندارد به گونه‌ای که باید از ظرفیت بخش دولتی و خصوصی برای ایجاد زیر ساخت‌ها بهره برد.

پورآبادی با اشاره به اختصاص ۲ سوله و انبار در کشور عراق، گفت: این ۲ فضا در اختیار استان قرار گرفته و ظرفیت خوبی برای گسترش مبادلات تجاری است.

وی یادآور شد: هیات تجاری خراسان شمالی در سالجاری سفری به کشور اسپانیا نیز خواهند داشت تا زمینه‌های های لازم برای صادرات زعفران فراهم شود.

نیمه نخست امسال ۱۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار کالا از این استان صادر شد که به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد افزایش یافت.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده