تاریخ: ۲۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۲۶
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۲۷۹۰۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تولید در چهارمحال، صادرات از سایر استان‌ها

‌می‌متالز - چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی در کشور محسوب می‌شود که در تولید برخی محصولات و کالا‌ها در بین استان‌های دیگر رتبه بالایی را دارد، اما متاسفانه صادرات محصول از این استان انجام نمی‌شود و صادرکنندگان ترجیح می‌دهند که کالای خود را برای صادرات از استان خارج کنند، همچنین گاهی صادرات برخی محصولات از جمله بادام با کارت بازرگانی یکبار مصرف انجام می‌شود تا راهی برای فرار از پرداخت مالیات و بازگشت ارز فراهم شود.

به گزارش می‌متالز، قطعا صادرات محصول از گمرک چهارمحال و بختیاری و با کارت‌های بازرگانی استان، عوایدی را برای استان خواهد داشت، اما این سوأل پیش می‌آید که چرا واحد‌های تولیدی که از آب، خاک و امکانات این استان استفاده می‌کنند، صادرات محصول خود را از سایر گمرکات انجام می‌دهند؟

صادرات محصولات و کالا‌های تولیدی چهارمحال و بختیاری از سایر گمرکات موجب می‌شود تا آمار صحیحی از حوزه صادرات در استان نداشته باشیم و این مساله در برنامه‌ریزی‌ها و تحقق اهداف صادراتی استان را دچار مشکل می‌کند.

علی اصغر عبدالهی با اشاره به اینکه متولی صدور کارت بازرگانی سازمان صمت و اتاق بازرگانی است، اظهار کرد: اداره‌کل گمرک نقشی در صدور کارت بازرگانی ندارد.

سرپرست اداره‌کل گمرک چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برخی محصولات تولیدی در استان از جمله بادام با کارت بازرگانی یکبار مصرف صادر می‌شود، عنوان کرد: افرادی که دارای کارت بازرگانی دائمی هستند و مرتبا کار صادرات را انجام می‌دهند باید به دو مسئله پایبند باشند، یک پرداخت مالیات و دو تعهد به بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور که افراد برای اینکه مالیات پرداخت نکنند و به تعهدات ارزی پایبند نباشند اقدام به صادرات از روش‌های دیگر می‌کنند.

وی بیان کرد: چهارمحال و بختیاری ۲۰ درصد بادام کشور را تولید می‌کند، همچنین رتبه اول تولید در کشور را در این محصول به خود اختصاص داده است، اما در بحث صادارات بادام رتبه سوم کشور را دارد و عموما بادام از گمرک شهید رجایی و جلفا صادر می‌شود که این استان‌ها اصلا تولید بادام ندارند، این استان‌ها بادام را از سراسر کشور خریداری و صادر می‌کنند.

عبدالهی با اشاره به اینکه صادرات کارخانه سیمان و پتروشیمی در چهارمحال و بختیاری نیز از طریق گمرک بندر امام خمینی صادر می‌شود، گفت: این واحد‌های تولیدی از امکانات موجود در استان استفاده می‌کنند، اما صادرات خود را از خوزستان انجام می‌دهند و این مساله موجب می‌شود تا در آمار صادرات این استان واقعی نباشد و نتوانیم اهداف صادراتی را به استان تعمیم دهیم.

سرپرست اداره‌کل گمرک چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در این استان مشکلی در حوزه زیرساخت برای صادرات سیمان و محصولات پتروشیمی وجود ندارد، این واحد‌ها کالای خود را در انبار‌های خوزستان دپو می‌کنند و به یکباره اظهار و صادر می‌کنند و می‌گویند که نمی‌توانیم اول کالا را در استان اظهار کرده و پس از چند ماه صادر کنیم، درصدد هستیم تا این مشکل را با حضور معاون فنی گمرک حل کنیم و صادرات این محصولات از استان انجام شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده