تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۲۷۸۷۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ارزیابی عشقی از اوضاع وخیم بورس بعداز هفته‌ها سکوت/ رد نقش منفی حقوقی‌ها

‌می‌متالز - رییس سازمان بورس بعد از هفته‌ها سکوت حاضر شد تا درباره شرایط وخیم بازار اظهار نظر کند، اما نقش حقوقی‌های بزرگ در روند نزولی را رد کرد!

به گزارش می‌متالز، مجید عشقی درحالی با وجود تشدید وخامت اوضاع آشفته بورس و سقوط شاخص به کانال ۱.۲ میلیون واحدی و افزایش بی اعتمادی و انتقادات سهامداران و...، حاضر به ارایه توضیح نشده بود که بعد از هفته‌ها سکوت و تصویب بسته حمایتی جدید دولت، حاضر به ارزیابی شرایط بازار سهام شد و به ایرنا اعلام کرد: بازار روز‌های سختی را می‌گذراند که ناشی از عوامل اثرگذار بر روند بازار و رفتار سرمایه‌گذاران است.

اثر منفی شرکت‌هایی که در گزارش ۶ ماهه عملکرد ضعیف داشتند بر معاملات بورس محسوس است و حتی در چند روز اخیر سردمدار افت بازار بودند. رشد تولید موضوعی مهم تلقی می‌شود که در گزارش برخی شرکت‌ها وجود دارد. با وجود اثرگذاری کاهش قیمت‌های جهانی در نرخ‌های داخلی و کاهش درآمد، اما روند تولید شرکت‌ها صعودی بوده که می‌تواند مساله‌ای امیدوارکننده محسوب شود.

تولید فولاد در بازه زمانی ۶ ماهه با افزایش بیش از ۲۰ درصد همراه شد و در کنار آن صنعت خودرو هم افزایش تولید داشت. این موضوع نشان می‌دهد با گذشت دوره فشار بر قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی، اما شرکت‌ها می‌توانند به سطوح سودآوری گذشته و حتی بیشتر برسند.


کمبود نقدینگی مشکل دیگر بازار


کمبود نقدینگی، مشکل دیگری است که اکنون در بازار مشهود است. به طوری که خریداران به دلایل مختلف از خرید در این بازار دست نگه داشتند. خریداران زمانی از خرید در بازار دست می‌کشند که شاخص بورس بر مدار نزول قرار می‌گیرد. زیرا از این طریق در زمان مناسب اقدام به خرید و ورود سرمایه‌ها به بازار می‌کنند. طبق تجربیات بدست آمده، هیچ‌گاه روند نزولی یا صعودی در بازار پایدار نیست. با توجه به تداوم روند فعلی بازار بر مدار نزول، افت قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها و نیز ارزندگی آن‌ها این روند پایدار نخواهد بود و با تغییر همراه می‌شود.


ابهام در بودجه ۱۴۰۲ کنار می‌رود


از یک ماه گذشته و تا قبل از آماده شدن لایحه بودجه، رایزنی‌ها با دولت و نیز سازمان برنامه و بودجه برای کنار رفتن ابهام بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفت. در این زمینه کمیته‌ای با حضور صاحب‌نظران و ارکان بازار تشکیل شد تا موارد لازم در بودجه گنجانده شود و مورد بررسی قرار گیرد. پس از آن اطلاعات بدست آمده را در اختیار دولت و سازمان برنامه و بودجه قرار داده تا مانند سال گذشته پس از ابلاغ بودجه نیاز به اصلاح لایحه بودجه نباشد. در جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت و در گزارش در اختیار رییس جمهور، دغدغه‌های آینده بازار و چشم‌انداز معاملات مورد بحث قرار گرفت.


رفع دغدغه‌های فعالان در بودجه


قرار بر این است تا مواردی که لازم است در بودجه مورد توجه باشد و نیز موارد غیربودجه‌ای را که دولت می‌تواند تصمیماتی برای آن‌ها اتخاذ کند را منتقل کرد. قبل از اینکه بودجه در دولت بسته شود، پیشنهاد‌ها را منتقل کرده تا در بودجه مدنظر قرار گیرد و از این طریق تهدیدات لایحه بودجه در بازار به حداقل رسیده و حذف می‌شود.


پیش‌بینی پذیری بازار و سودآوری بنگاه‌ها


پیشنهاد‌ها برای بازار سرمایه در حال جمع بندی است. مسایلی که بتواند منجر به افزایش پیش‌بینی پذیری بازار، افزایش امنیت سرمایه گذاری و نیز سودآوری بنگاه‌های اقتصادی شود را به کار خواهیم گرفت.


اثر حداقلی قطعی برق و گاز با مشورت شرکت‌ها


تجربه به کار گرفته شده در خصوص قطعی برق تابستان موفق بود و تقریباً قطعی برق مانند سال گذشته منجر به کاهش تولید شرکت‌ها نشد. تابستان سال گذشته تولید بسیاری از صنایع با کاهش شدید مواجه شد، اما سال جاری با برنامه‌ریزی وزارت نیرو، محدودیت مصرف در برخی از روز‌ها جایگزین قطعی برق شد. این اتفاق با هماهنگی شرکت‌ها صورت گرفت تا کمترین اثر را بر روی تولید به همراه داشته باشد. همچنین در زمان دیگر، تامین برق مازاد انجام شد که صنعت فولاد اثرپذیری بسیاری را از این مساله داشت و با افزایش ۲۰ درصدی تولید در بازه زمانی ۶ ماه مواجه شد.

در مورد بحث گاز هم وزارت نفت برنامه‌ریزی کرده تا روز‌های قطع گاز با هماهنگی شرکت‌ها صورت گیرد و از این طریق کمترین کاهش تولید در شرکت‌ها رخ دهد. این اقدام در حال انجام است که محدودیت مصرف گاز مانند قطعی برق برنامه‌ریزی شده باشد و تامین سوخت جایگزین برای شرکت‌هایی که امکان پذیر است در دستور کار قرار بگیرد. امید است این مساله مانند موضوع برق مدیریت شود تا اثر منفی محسوس بر روی فعالیت و تولید شرکت‌ها نداشته باشد.


حقوقی‌های بزرگ بازار نقشی در روند نزولی ندارند


اینکه بازار سهام در دست برخی حقوقی‌های بزرگ قرار دارد و عمداً با برخی اقدامات و حتی تخلفات به نزول بازار دامن می‌زنند واقعیت ندارد. سازمان بورس همه پرونده‌های تخلفاتی یا مواردی که مشکوک به دستکاری قیمت و استفاده از اطلاعات نهانی هستند را با جدیت دنبال می‌کند. تعدادی از این پرونده‌ها در دادگاه‌ها در حال پیگیری هستند. اگر با متخلفان برخورد جدی صورت نگیرد بطور حتم شاهد گستردگی دامنه تخلفات خواهیم بود.

این مساله جزو وظیفه ذاتی سازمان بورس است تا ضمن رسیدگی به بحث‌های تخلفاتی مسایلی که در قانون بازار جرم انگاری شده را پیگیری کند. صدور و انتشار آرای تخلفاتی و کیفری اشخاص در حال پیگیری است که طی ۱۳ سال گذشته به اجرا نرسید. نحوه انتشار در حال نهایی شدن است و آرا در صورت تصویب در شورای عالی بورس منتشر خواهد شد. این مساله می‌تواند اثر زیادی در بازدارندگی ارتکاب جرم داشته باشد.


دو موضوع پُرچالش معاملات الگوریتمی و بازارگردانی


معاملات الگوریتمی و بازارگردانی دو موضوع جدا از هم هستند. هر چند بازارگردان‌ها از الگوریتم برای انجام عملیات بازارگردانی استفاده می‌کنند، اما این موضوع به ماهیت بازارگردانی باز می‌گردد. چرا که بازارگردانی و رعایت الزامات دستورالعمل بازارگردانی ایجاب می‌کند فردی که این کار را انجام می‌دهد به سرعت دستور خرید و فروش را بر روی سیستم تغییر دهد که آن هم بصورت دستی در یک معامله امکان‌پذیر نیست. این مسایل بدون دخالت دستی انجام و در نهایت همه دستور‌های خرید و فروش که وارد هسته معاملات می‌شوند ملزم به رعایت برخی الزامات مقرراتی هستند.

باید فاصله زمانی سفارش‌ها، نحوه قیمت گذاشتن، سفارش چینی گسترده و رنج کشیدن‌ها تابع ضوابط و مقرراتی باشد که سازمان بورس اعلام می‌کند. در غیر این صورت سفارش‌ها حذف می‌شود و حتی اگر معامله انجام شده باشد، باطل خواهد شد. در این حوزه بروز هرگونه تخلفی توسط مراجع قانونی رسیدگی می‌شود.


برخورد با هرگونه تخلف


سازمان بورس توسط مرکز پژوهش و معاونت نظارت بر بازار جلسات کارشناسی برگزار کرده که ایراد‌های معاملات الگوریتمی مشخص شود. در این زمینه اختلاف نظر جدی بین بازیگران بازار وجود دارد و در صورتی که فرد سفارش معاملات الگوریتمی را بدون رعایت الزامات به هسته معاملات ارسال کند برخورد خواهیم کرد.

معاملاتی در بورس و فرابورس وجود داشته که مدت زمان بین سفارش‌ها رعایت نشده و با آن‌ها برخورد صورت گرفته و فرد خاطی باید جوابگو باشد. بدون شک با هرگونه تخلفی در بازار سرمایه برخورد می‌شود و مسوولان حاضر در سازمان بورس، پذیرای نظرات کارشناسی در خصوص بخش‌های مختلف از جمله معاملات الگوریتمی هستند تا پس از بررسی نظرات در تصمیمات مدنظر قرار دهند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده